به گزارش گروه اجتماعی رکنا، دکتر محمد جهانگیری درباره امکان سودآوری حوزه سلامت در شرایط اقتصادی فعلی توضیح داد و گفت: حوزه گردشگری سلامت همیشه در کشور ما یک فرصت بوده؛ چراکه ما از نظر کیفیت ارائه خدمات در کشورهای منطقه سرآمد هستیم. افزون بر آن دسترسی به کشورما نسبت به بسیاری از کشورها آسان‌تر است و مشابهت فرهنگی زیادی با کشورهای همسایه دارد. موضوع قیمت خدمات نیز یکی از ارکانی است که با توجه به شرایط کنونی فرصت خوبی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امروز کشور ما از نظر این خدمات در سطح بین‌المللی با کشورهای تراز اول مقایسه می‌شود. اگر خدمات ارایه شده در ایران را به دلیل ارزان بودن خدمات، با کشورهایی که کیفیت بالایی در این زمینه ندارند، مقایسه کنیم، نارواست. اکنون که قیمت دلار متفاوت شده، قیمت‌ها نیز تغییر کرده و قدرت مانورمان بالاتر می رود.

رئیس انجمن گردشگری سلامت درباره تاثیر افزایش هزینه‌های زیرساختی در بیمارستان‌ها بر گردشگری سلامت، توضیح داد و گفت: فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌ها به ابزارهایی که استفاده می‌شوند، مربوط است و بخش دیگری به خدمت بازمی‌گردد؛ برای مثال در خدمات زیبایی نیازی به تکنولوژی‌های پیشرفته نداریم، مگر اینکه از پروتزهای خاصی استفاده کنیم. کاشت مو نیز به تجهیزات زیادی نیاز ندارد و تکنیک‌های مورد استفاده، مهم است.

جهانگیری افزود: ایران در حوزه خدمات زیبایی در دنیا مطرح است و می‌توان گفت رتبه اول را در این زمینه دارد. سطح خدمات چشم پزشکی نیز در کشور ما از نظر کیفی در سطح بین‌المللی است. افزون بر این موارد، حوزه‌های دیگر مانند ارتوپدی، قلب Heart و عروق، جراحی مغز و اعصاب، پیوند به خصوص پیوند بافت، ناباروری، سلول‌های بنیادی، اورولوژی، جراحی داخلی و طب ایرانی بخشی از توانایی‌های ایران در حوزه گردشگری سلامت است.

رئیس انجمن گردشگری سلامت همچنین اضافه کرد: با وجود اینکه خدمات دندانپزشکی در ایران در تراز اول دنیاست، اما هزینه‌های آن بسیار کم است؛ به همین دلیل از اروپا و آمریکا نیز برای دریافت این خدمات به ایران می‌آیند.

۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت مراکز درمانی به گردشگران اختصاص می‌یابد

وی درباره چگونگی ارتقای سطح بیمارستان‌های کشور برای پذیرش بیمار از کشورهای دیگر گفت: اگر سطح خدمت را روی خدمات بین‌المللی سلامت و نه فقط گردشگری این حوزه قرار دهیم، هر روز کیفیت این خدمات افزایش پیدا می‌کند؛ چون می‌خواهیم در سطح بین‌المللی خودمان را مطرح کنیم. از این قسمت مردم کشور نیز بهره‌مند می‌شوند. اگر بیمارستانی برای خدمات بین‌المللی سلامت سرمایه‌گذاری کند، حداکثر ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود را می‌تواند به بیمار خارجی اختصاص دهد و باقی این ظرفیت به مردم می‌رسد.

جهانگیری به برنامه این انجمن برای استقرار و گسترش دپارتمان خدمات بین‌المللی در تمام بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: بیمارستان‌ها روز به روز رشد می‌کنند و ما نیز سعی می‌کنیم ممیزی‌ها را افزایش دهیم. اعضای شورای راهبری گردشگری سلامت که شامل سازمان میزات فرهنگی، نظام پزشکی، وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه واتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌های مرتبط هستند، برای رسیدن به این هدف کمک می‌کنند. انجمن گردشگری سلامت نیز به عنوان بازوی اجرایی در این زمینه فعالیت خواهد کرد.

مازاد نیاز حوزه سلامت به گردشگری تعلق می‌گیرد

وی تاکید کرد: اولویت ما در حوزه سلامت به ویژه در بخش دولتی، تامین سلامت مردم است و مازاد نیاز نیز به گردشگری تعلق می‌گیرد. وزارت بهداشت و نظام پزشکی نیز تاکید کرده‌اند که مردم در اولویت هستند. البته گردشگری سلامت بیشتر در بخش خصوصی انجام می‌شود که ضریب اشغال تخت در آن حدود ۶۰ درصد است. فعلا نظر ما این است که اگر هماهنگ شویم و مازاد نیاز را به خوبی شناسایی و مدیریت کنیم، با نیاز فعلی در زمینه گردشگری سلامت تقریبا همخوانی دارد. اگر بخواهیم مثبت و بلندمدت فکر کنیم باید ظرفیت‌های این حوزه را افزایش دهیم. همچنین اگر به خوبی اطلاع رسانی و تبلیغ انجام شود، بیماران خارجی به جای اینکه با هزینه‌های زیاد به اروپا بروند، می‌توانند همین خدمات را در کشوری که با آنها مشابهت فرهنگی دارد، دریافت کنند.

جهانگیری با بیان اینکه رایزنی‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه انجام داده‌ایم، افزود: سرمایه‌گذاری در بخش خارجی، بانکی و صنعت باید جذب شود تا توسعه خوبی در این زمینه اتفاق افتد. توسعه زیرساخت‌ها نیز باید در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم نیازها را اول برای مردم خودمان و بعد برای سایرین برطرف کنیم.

رئیس انجمن گردشگری سلامت با تاکید بر اینکه گردشگری سلامت یکی از نقاط قوت ما در کشور است، افزود: این موضوع بسیار مهم است و می‌تواند در زمینه ارزآوری و مراودات اجتماعی، اتفاق خوبی باشد. قطعا آورده آن نیز باید به عنوان یک صنعت پیشرو در نظر گرفته شود. اگر به این حوزه به صورت کامل پرداخته شود، بر حوزه‌های دیگری مانند گردشگری، صنایع دستی و ... نیز تاثیرات مثبتی دارد؛ چون بیماران در کنار خدمات درمانی، به سایر خدمات هم نیاز دارند. از طرفی هم باید گفت که هر گردشگر سلامت سه برابر یک گردشگر عادی ارزآوری دارد.

به فکر مراودات بیمه‌ای بین ایران و دیگر کشورها باشیم

وی یکی از مشکلات این حوزه را انتقال پول اعلام کرد و گفت: این بخش از خدمات شرایط سختی دارد، ولی برای آن تمهیداتی اندیشیده شده است. بسیاری از این افراد پول را به صورت نقد می‌آوردند، اما حمل و نقل پول برای اتباع خارجی سخت است. بنابراین می‌توان کاری کرد که در کشورهای مقصد ارتباطات مالی ایجاد شود. افزون بر این موارد باید به فکر مباحثی مانند مراودات بیمه‌ای بین ایران و کشورهای دیگر باشیم که ما این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. به همین منظور کشورهای مقصد را شناسایی و کنفرانس‌هایی برگزار کرده‌ایم. تاکنون نیز چهار کنفرانس در کشورهای اسلامی برگزار شده است.

رئیس انجمن گردشگری سلامت با اشاره به برگزاری دومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در مهرماه در شهر اردبیل، ادامه داد: هدف از برگزاری این کنفرانس شناسایی مشکلات این حوزه در کشورهای عضو اکو است و فرصت خوبی برای سرمایه‌گزاران خواهد بود. این موضوع در دستور کار اتاق اکو نیز قرار گرفته است.

"تحریم" می‌تواند در حضور گردشگران سلامت در ایران تاثیر بگذارد؟

رئیس انجمن گردشگری سلامت در پاسخ به این پرسش که تحریم‌ها می‌توانند روی حضور گردشگران سلامت در ایران تاثیرگذار باشند، گفت: این موضوع روی هر فرآیندی در حوزه بین‌المللی تاثیر می‌گذارد، اما مکلف هستیم راهکارهای آن را پیدا کنیم. سلامت در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و می‌توان آن را الگو قرار داد؛ بیش از دو یا سه دهه است که از همه جهات تحریم هستیم، اما حوزه سلامت به اتکای جامعه پزشکی توانسته در سطح اول دنیا بدرخشد. کشورهای اطراف ما تحریم نبودند، اما سطح پزشکی در آنها به اندازه ایران نیست. می‌توانیم این الگو را به سایر صنایع نیز معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: تحت تاثیر قرار گرفتن سایر حوزه‌ها و تاثیر آنها بر گردشگری سلامت نگران کننده است، اما باید دستگاه‌های مرتبط مانند وزارتخانه‌های امورخارجه، صنعت، راه، بهداشت و ... وارد کار شوند تا از این فرصت استفاده کنیم. در مجموع نوسانات ارز در همه ابعاد تاثیرات منفی زیادی داشته، اما می‌توان از نقطه‌ای که این نوسانات اثر مثبتی گذاشته، بهره‌برداری کرد. خدمات فنی بهترین نوع صادرات است؛ چون کمترین میزان منابع صادر می‌شود و از طرف دیگر ارزآوری خوبی دارد.

 

کدخبر: 400315 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟