علی ربیعی در برنامه تلویزیونی نگاه یک در رابطه با وضعیت به وجود آمده ناشی از تحریم‌ها گفت: ما به‌دنبال رفع فقر مطلق و کاهش فقر شدید بوده‌ایم ؛با برنامه از بین می‌رود و باید هدفمند رفتار کنیم به این منظور برای یک یا دو دهک برنامه‌ریزی کرده‌ایم و باید تا دهک‌های بعدی به دقت برنامه داشته باشیم چرا که اگر هدفمند حرکت نکنیم فقر عمیق‌تر می‌شود. ربیعی با بیان اینکه بی‌عدالتی منطقه‌ای و بازتولید فقر بدون برنامه ایجاد می‌شود، ‌گفت: تحقیقی کرده‌ایم که نشان می‌دهد مانند برنامه‌هایی مثل هدفمندی یارانه‌ها، فقر را کوتاه‌مدت برطرف کرده اما در میان‌مدت تشدید شده است چون با برنامه نرفته‌ایم به همین دلیل با کمک نخبگان، کمیته امداد، بهزیستی، بسیج مستضعفان و اوقاف که پای کار خواهند آمد برنامه‌ریزی شده پیش می‌رویم.

وی تصریح کرد: برخی از برنامه‌های ما در این زمینه محقق شد اما به تحریم‌ها برخورد کردیم که بر فقر آثار خود را دارد به همین دلیل باید تاب‌آوری اجتماعی را داشته باشیم در تحریم دور اول مطالعات نشان داد که نرخ فقر در روستاها ۱۰ واحد درصد و در شهری ۳ واحد درصد تغییر و افزایش داشته است.

وزیر رفاه تأمین امنیت غذایی، حمل و نقل کم‌هزینه و تأمین مسکن را از جمله برنامه‌های جدی این وزارتخانه دانست و گفت: امنیت غذایی، مراکز و مدارس شبانه‌روزی کودکان و مادران باردار دچار سوء تغذیه پوشش داده می‌شود.

وی گفت: فقر غذایی ممکن است بر اثر تحریم‌های موجود دو واحد افزایش یابد که برنامه جامعی در نظر گرفته‌ایم و برآورد کرده‌ایم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال هزینه دارد.

ربیعی گفت:‌ سبد غذا تأمین می‌کنیم برای افرادی که در اثر این تحریم‌ها و فشارها دچار فقر غذایی می‌شوند و برنامه‌ای داریم که این دهک‌ها غذای خود را به قیمت روز هزینه کنند و خوراک آنها به این صورت دستخوش تحریم نشود.

وی گفت: این برنامه را برای ۵ دهک از مردم به طور مستقیم خواهیم داشت و تبعات تحریم را برای دو دهکی که دچار فقر غذایی شدید هستند ادامه می‌دهیم و به این صورت سبد معیشت و کالاهای اساسی روزمره مردم را به قیمت روز بدون آنکه تحریم‌ها و تغییرات ارز بر آن اثری بگذارد به دستشان می‌دهیم.

ربیعی افزود: می‌خواستیم این برنامه را به صورت گسترده‌تری اجرا کنیم اما ۱۲ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و این کشش وجود نداشته پس با حفظ قیمت‌ها و تخصیص ۲۳۰۰ میلیارد حمایت خود را از دهک‌های در معرض فقر غذایی خواهیم داشت.

ربیعی گفت: تحریم‌ها و فشارهای موجود باعث شده که ما ۸۹۰ هزار خانوار که ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر می‌شوند را به مجموعه پوششی و حمایتی خود اضافه کنیم. وی تصریح کرد: برای شناسایی این افراد پایگاه رفاهی اطلاعات ایرانیان را کامل کرده‌ایم البته با این پایگاه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز صرفه‌جویی شده و بیش از ۶۰ پایگاه اطلاعاتی به آن متصل شده است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

10 مرد افغان با حمله به ویلایی در لواسان 2 دختر تهرانی را آزار دادند!

این دختر 54 شوهر داشت + تصاویری عجیب

پرتاب شدن 4 سرنشین پژو به بیرون بعد از تصادف وحشتناک در خیابان رجایی + عکس

اسیدپاشی روی کودک ۳ ساله‌+ عکس

شکار موش توسط زنبور! + تصویر

داعشی ها در تهرانپاس گروگانگیری کردند! / رییس پلیس تهران چه گفت؟ + فیلم

فوری / زلزله شدید کرمانشاه / بازگشت وحشت بین مردم

پوست سر درویش افضلی پور را از ته کندند! / وحشتناکترین مرگ

رباینده کودک 100 میلیونی در تهران خیلی به آنها نزدیک بود!+ عکس

فوری / شلیک مرگ به امام جماعت یک مسجد + عکس

اولین عکس و فیلم از اعدام در ملاء عام قاتلان ندا و محمد حسین در مشهد

قیمت سکه به سه میلیون و ۲۰۸ هزار تومان رسید

کدخبر: 400145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟