به گزارش گروه اجتماعی رکنا، ماجرا به گرمای کم‌سابقه تابستان امسال و قطع برق مناطق مختلف برمی‌گردد که علاوه‌بر گرمای طاقت‌فرسا، نقاطی از شهر را هم به‌هم می‌ریزد. چراغ‌های راهنمایی و رانندگی چهارراه‌های تهران اگرچه تا همین چند سال پیش با برق اضطراری کار می‌کردند و در صورت قطع برق شهر، باز هم ترافیک شهر را مدیریت می‌کردند اما این‌روزها شرایط متفاوتی را پشت سر می‌گذرانند و با قطع برق شهر، این چراغ‌ها هم به صورت ناگهانی از کار می‌افتند.
روایت مردم از خاموشی ناگهانی چراغ‌های راهنمایی
تعداد زیادی از تهرانی‌ها در روزهای گذشته با حیرت و تعجب از خاموشی چراغ‌های راهنمایی چهارراه‌ها گفته‌اند و حالا تعجب روزهای اول، جای خود را به انتقاد داده است. «زهرا» که تاکنون چندین بار با این موضوع روبه‌رو شده، می‌گوید که پس از قطع برق، بی‌نظمی به شکل حیرت‌آوری افزایش پیدا می‌کند. او توضیح می‌دهد که: «همین چند روز پیش در تقاطع فاطمی- کارگر که چهارراه بسیار شلوغی است، فضای بی‌نظمی وجود داشت که بعد متوجه شدم برق این منطقه قطع و چراغ‌ها هم خاموش شده است. از هر چهار طرف ماشین می‌آمد و فقط در چهارراه سرعت خود را کم می‌کردند. هیچ ماموری هم نبود که این وضعیت را مدیریت کند.» آن‌طور که این شهروند تهرانی می‌گوید، در این چند موردی که با خاموشی چراغ‌های راهنمایی روبه‌رو شده، اثری از ماموران راهنمایی و رانندگی ندیده است: «چند روز پیش از این هم، در خیابان یوسف‌آباد و در یکی از تقاطع‌ها، چند چراغ باز هم خاموش بودند و دقیقا هرکی‌به‌هرکی بود. خود راننده‌ها کنترل می‌کردند ولی فضای بسیار نامنظمی بود که امکان تصادف Crash را بالا می‌برد.» کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی هم از تجربه‌های خود در روزهای گذشته نوشتند. یکی از این فعالان شبکه‌های اجتماعی در توییتی نوشته است: «قطعی برق به چراغ‌های راهنمایی و رانندگی رسیده؟ نصف چراغ‌های طالقانی برای چندمین بار تو یک هفته گذشته خاموشن! تقاطع‌های شلوغی مثل حافظ، ویلا، بهار و شریعتی، تو اوج ترافیک چراغ ندارن.» «فرشید» هم در حساب توییتری‌اش در این باره نوشته: «دیروز بیشتر از یک‌ساعت پشت راه‌بندان یکی از چهارراه‌های تهران که به دلیل قطعی برق چراغش خاموش مانده بود گیر افتادم، از میان بلبشوی ماشین‌های گره خورده زیر آفتاب داغ چند نفر هم به جان هم افتادند. نه افسری نه چراغی!» این طور که پیداست، در دیگرشهرها هم مردم دچار چنین مشکلی شده‌اند؛ مثلا «علی» در این باره نوشته: «دیروز توی مشهد چهارراه علیمردانی نزدیک مفتح چراغ راهنمایی برق نداشت، شیر تو شیر بود. دیگه برق قطع می‌کنید چراغ راهنمایی رو قطع نکنید.» یکی از شهروندان اصفهانی هم دراین‌باره نوشته است: «واقعا نمیشه یه فکری برای چراغ راهنمایی و رانندگی چهارراه‌ها کرد که وقتی برق اون منطقه قطع شده، خاموش نشن (مثل چراغ اضطراری)؟ امروز هر چهارراهی که رفتم چند تا ماشین زده بودن به هم و ترافیک وحشتناک از دست پلیسم کاری بر نمیاد گویا تو این گرمای اصفهان.»
«مهران» هم که یک شهروند کرمانی است، این طور اعتراض را اعلام کرده: «یک خواهش از اداره برق کرمان؛ آقا برق رو قطع می‌کنید باشه قبول؛ فقط یک رو نوشت ازون اعلامیه به راهنمایی و رانندگی هم بفرستید. مردم بیچاره چه گناهی کردن که باید یک ساعت تو چهارراه‌ها معطل ترافیک بشن؟»
این ماجرا باعث اتفاقات تلخی هم شده است؛ آن طور که «مهرداد»، یک کاربر توییتر که نامی از شهرش نیاورده، نوشته: «چند روز پیش تو شهرمون یه کارگر با موتور میاد سر چهارراه. برق قطع بوده و چراغ راهنما خاموش بوده. اینم مثل بقیه همین‌طوری الکی میاد جلو و تو اون شلوغی یه ماشین بهش میزنه. از موتور میفته زمین. بعد یه لودر از روش رد میشه و متاسفانه فوت میشه. سه تا بچه هم داشته.» بعضی هم از راهکار حل این مشکل گفته‌اند: «تجهیز چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به UPS برای مواقع قطع برق برای هر چهارراه بیشتر از دو میلیون هزینه نداره.» تعدادی از شهروندان تهرانی هم این روزا از اینکه موقع قطعی برق، تعداد ماموران راهنمایی و رانندگی به اندازه و مناسب نیست، گله می‌کنند: «برقا رو قطع می‌کنید، برق چهارراه‌ها رو قطع نکنید؛ برق چهارراه‌ها رو قطع می‌کنید دوتا پلیس Police بفرستین اونجا تا تو ترافیک بیش از این ناراحت نشیم.»
مسئولیت برق اضطراری با چه نهادی است؟
پلیس راهنمایی و رانندگی نخستین نهاد مورد انتقاد مردم بود که با سخنان رئیس پلیس راهور تهران، توپ به زمین شهرداری پایتخت رسید. درست در روزهای اوج انتقاد مردم از وضعیت چهارراه‌ها، «محمدرضا مهماندار» رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این‌باره گفت: «اساسا زیرساخت‌های چراغ‌های راهنمایی و رانندگی تحت کنترل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است و موضوعیتی با پلیس ندارد.» او درباره دلیل این قطعی‌ها هم گفته بود: «این چراغ‌ها برق اضطراری ندارد و با قطع برق شهری قطع می‌شود. درخواست ما این بوده که برق چراغ‌ها از برق شهری جدا یا به انرژی خورشیدی متصل شود تا مشکل فعلی مرتفع شود. در شرایط فعلی کاری نمی‌توان کرد جز اینکه پلیس در تقاطع‌هایی که چراغ‌ها برق ندارد، حضور فعال و پررنگ‌تری داشته باشد تا این مسأله خللی در روند تردد شهروندان تهرانی ایجاد نکند.» مهماندار تایید کرده بود که این مسأله در وضعیت عبور و مرور و نظم شهری بی‌تاثیر نبوده اما از تمهیدات پلیس برای کمک به رفع این مشکل و مدیریت چهارراه‌ها سخن گفته بود.
شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران:
نیازمند بودجه‌ هستیم
بررسی‌ها  نشان می‌دهد که مسئولیت حفظ، نگهداری و رفع مشکلات چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در سطح شهر تهران به‌عهده شرکت کنترل ترافیک شهرداری است و این مجموعه هم در تلاش است که در صورت تامین بودجه، مشکل برق این چراغ‌ها را حل کند. «سید احمد واحدی»، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت کنترل ترافیک تهران در این‌باره می‌گوید: «در سال‌های گذشته برخی چراغ‌ها برق اضطراری داشت، اما چون چندین سال ما قطعی برق در تهران نداشتیم لزوم این موضوع با توجه به هزینه بالا و فضایی که اشغال می‌کند، احساس نمی‌شد. به‌طور کلی برقراری برق زیرساخت اضطراری برای این تعداد چراغ در تهران رقم بالایی می‌شود و با توجه به اینکه در چند سال گذشته قطعی برقی نداشتیم، چنین زیرساختی نداریم.» مدیر ارتباطات شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران درباره برنامه این شرکت برای حل مشکل چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هم می‌گوید: «الان شرکت کنترل کیفیت ترافیک تهران برنامه‌هایی برای ایمنی تردد در ساعات قطع برق دارد که تاثیر این موضوع را کم می‌کند.» به نظر می‌آید در روزهای گذشته برنامه‌هایی برای تامین این برق اضطراری تدوین شده، اما آن‌طور که واحدی می‌گوید نیازمند تامین بودجه است: «این موضوع در بودجه سال ۹۷ شرکت کنترل کیفیت ترافیک لحاظ نشده است، چون در سال‌های گذشته چنین مشکلی وجود نداشت. به محض اینکه بودجه‌ای برای این موضوع لحاظ شود این کار انجام می‌شود و کار چندان زمانبری هم نیست. ما آمادگی‌ انجام این پروژه با اولویت تقاطع‌های مهم تهران را داریم. الان هم دوستان راهور زحمت می‌کشند و شرایط نسبتا خوبی ایجاد شده است.» او توضیح می‌دهد که تمام چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در حال حاضر با برق شهری کار می‌کند اما منبع برق چراغ‌های چشمک‌زن انرژی خورشیدی است.
به نظر می‌آید حالا توپ ضعف عملکرد چراغ‌های راهنمایی در این ‌روزهای گرم، در زمین شهرداری تهران است؛ نهادی که میزان بدهی‌های به‌جامانده از دوران مدیریت پیشین آن سر به فلک کشیده و همین بدهی، اختصاص بودجه برای موضوعی که در برنامه هم پیش‌بینی نشده را سخت می‌کند.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت کنترل ترافیک: در سال‌های گذشته برخی چراغ‌ها برق اضطراری داشتند اما چون چندین سال ما قطعی برق در تهران نداشتیم لزوم این موضوع با توجه به هزینه بالا و فضایی که اشغال می‌کند، احساس نمی‌شد
برقراری برق زیرساخت اضطراری برای این تعداد چراغ در تهران رقم بالایی می‌شود و با توجه به اینکه در چند سال گذشته قطعی برقی نداشتیم، چنین زیرساختی نداریم
الان شرکت کنترل کیفیت ترافیک تهران برنامه‌هایی برای ایمنی تردد در ساعات قطع برق دارد که تاثیر این موضوع را کم می‌کند
این موضوع در بودجه سال ۹۷ شرکت کنترل کیفیت ترافیک لحاظ نشده است چون در سال‌های گذشته چنین مشکلی وجود نداشت. به محض اینکه بودجه‌ای برای این موضوع لحاظ شود این کار انجام می‌شود و کار چندان زمان‌بری هم نیست
ما آمادگی‌ انجام این پروژه با اولویت تقاطع‌های مهم تهران را داریم. الان هم دوستان راهور زحمت می‌کشند و شرایط نسبتا خوبی ایجاد شده است

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فوری /خواننده پاپ ایران دستگیر شد / چند زن شاکی هستند!+ عکس

بابک زنجانی قطعا اعدام می شود

جهانی شدن مرگ یک زوج عاشق در بیمارستان+عکس

تجاوز مربی ورزشی به پسربچه ای در شیراز + عکس قربانی

مجازات سنگین برای مزاحم خواننده معروف +عکس

جزئیات دستگیری دزد مسلح بانک ملی در تهران

لحظه تجاوز به یک دختر در شیرینی فروش+ تصویر

تجاوز به سارا و زنده به گور کردن او در جنگل!+عکس

نامزد غیرتی با پخش تصاویر خصوصی لیلی او را مانند برده ها به فروش گذاشت!+عکس

فغانی داور سرشناس ایرانی ممنوع التصویر شد؟ +عکس

دسته ماهی تابه داخل چشم آشپز فرو رفت! + تصاویر باور نکردنی

ماساژ شیطانی در اتاق معاینه پزشک معروف +عکس

2 مرد در دادگاه از لحظات قتل همسرانشان گفتند و اشک ریختند

 

کدخبر: 398879 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟