به گزارش رکنا، رحمت الله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران عصر روز گذشته در حاشیه نشست «باغ‌های گمشده تهران» با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باغات و فضاهای شهری متعلق به عموم مردم هستند. باغات به عنوان ریه‌های تنفسی شهر شناخته شده‌اند و همه احساس می‌کنند که این ریه‌ها از بین رفته و شهر در حال خفه شدن است.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر حفظ باغات به یک مطالبه مردمی تبدیل شود دیگر نمی‌توان آنها را تخریب کرد، خاطر نشان کرد: یکی از مسائل مهم باغات، موضوع گسل است که ساخت و ساز روی آن ممنوع بوده و در حریم گسل هم با رعایت شرایط خاص امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه در مورد باغات باید شرایط خاصی حاکم شود، تاکید کرد: اگر بنا روی گسل ساخته شود، چه کسی پاسخگوی اتفاقات خواهد بود؟ و اینجا است که دادستان و مدعی العموم باید وارد شوند و پاسخ دهند که چه کسانی اجازه ساخت و ساز در باغ یا روی گسل را داده‌اند.

عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: آقای دادستان باید وارد این مسئله شود و ببیند چه کسی اجازه ساخت و ساز روی گسل ها را داده و چه کسانی برای آنها پایان کار صادر کردند و اکنون این سوال مطرح است چرا تعلل می‌شود؛ بعدا اگر حادثه Incident ای رخ دهد تاسف می‌خوریم.

حافظی با بیان اینکه اینکه از سال گذشته پیش نویس لغو مصوبه برج باغ در شورای شهر آماده بود، اظهار کرد: هیات رئیسه اجازه طرح آن را نداد، اگرچه قانون Law مشخص است و صراحتا اعلام کرده که اگر باغی عمدا تخریب شد، باید به نفع مردم مصادره شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۲۰ پرونده از املاکی که تخریب شدند به قوه قضائیه ارسال شده، گفت: حتی در یک مورد هم اعمال قانون نشد و اگر در گام اول با دانه درشت‌ها و نهادهای حکومتی برخورد می‌شد، قطعا صاحبان بخش خصوصی مسیر دیگری در پی می‌گرفتند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بیشترین چالش ما در حوزه باغات با بخش عمومی و حاکمیتی است اظهار امیدواری کرد که شورای شهر پنجم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی با این مسئله برخورد کند.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه عمده باغات مالک خصوصی دارند، تصریح کرد: نباید منافع عمومی را نادیده گرفت و نباید اجازه داد که به علت مالکیت شهری، منافع عمومی از بین برود.

حافظی با بیان اینکه برای حفظ باغات باقیمانده یک پیشنهاد دارم، اظهار کرد: می توان از طریق ارائه تسهیلات خاص برای مالکین باغات که در راستای بهره برداری اقتصادی از باغات است، کاری کرد که مالکین درهای باغ را باز کنند و همچون باغ‌های حاشیه جاده چالوس آلاچیق بزنند و ضمن بهره برداری اقتصادی، باغ‌ها را حفظ کنند.

حافطی تصریح کرد: اگر از مالک خصوصی حمایت نشود، مالک باغ چاره‌ای جز سکونت در آن ندارد و باید بنشیند و تخریب شدن باغش را ببیند. طبق قانون اگر مالک در نگهداری از باغش ناتوان باشد شهرداری باید با هزینه خود از باغ حمایت کند و اگر مالک مانع حضور شهرداری شود، شهرداری باید با هزینه خود باغ را آبیاری و نگهداری کند.

حافظی با بیان اینکه متاسفانه در پی مصوبه برج باغ حدود ۴۰۰ هکتار از باغات نابود شدند، اظهار کرد: تصویب کنندگان برج باغ مدعی بودند که اگر این مصوبه تایید نشود مالکین، باغات را خشک می‌کنند و نمی دانستند که قانون تعریف دقیقی دارد و حتی اگر مالک باغ را خشک کند، زمین باغ می‌ماند و مالک نمی‌تواند در آن ساخت و سازی انجام دهد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

الناز با 99 سکه 3 روز صیغه احمد بود!

فرود دیدنی خلبان هلیکوپتر در قله کوهستان +فیلم

قلعه «محمود خاوری» اختلاس گر بزرگ در کانادا +عکس

شیخ جعفر توکلی به قتل رسید + عکس

غلامعلی در زندان مشهد اعدام شد

پیچ تند در پرونده مائده هژبری / او رقصید و مشهور شد

قتل وحشیانه مرد مسلمانی که به ترامپ مدال افتخار داده بود + عکس

صدور حکم در پرونده اسیدپاشی اصفهان بدون دستگیری حتی یک متهم

قتل اولین مسافرکش زن در تهران / او را به پارک چیتگر بردند! + عکس

اقدام گستاخانه 3 مرد با پسر 12 ساله

وحشت عروس 12 ساله از داماد در اتاق حجله

انتقام عجیب زن حسود از نامزد قبلی شوهر در ایلام

یک دختربچه هدف حمله عقاب قرار گرفت+فیلم

آزار وحشیانه زن 19 ساله در برابر چشمان کودک خردسالش

درگیری در فینال کشتی / هواداران در گرگان به جان هم افتادند

مرگ دردناک یک مرد حین ضبط موزیک ویدئو + فیلم

کدخبر: 398736 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟