ولی در مواردی که امکان قصاص وجود نداشته باشد یا شاکی اعلام گذشت کند، چنانچه اقدام مرتکب موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به 2 تا 5 سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود و در صورت عدم پرداخت دیه، مرتکب وفق ماده 969 قانون Law مجازات اسلامی باید متحمل مجازات حبس شود. به علت اهمیت جرم Crime اسیدپاشی برای متهمین به چنین جرمی صدور قرار بازداشت موقت نیز الزامی است.به موجب ماده واحده، در صورتی که اسیدپاشی منجر به مرض دائمی یا فقدان یکی از حواس یا موجب قطع یا نقصان یا از کار افتادن عضوی از اعضای مجنی‌علیه شود با توجه به حذف عناوین جنحه و جنایت Crime از حقوق کیفری ایران عمل مرتکب مستوجب 2 تا 10 سال حبس است.

مقنن همچنین در ذیل این ماده منجر شدن اسیدپاشی به هر صدمه دیگری را نیز مستوجب حبس از 2 تا 5 سال دانسته است که برای تحقق این قسمت، نتیجه وارده باید به صورتی باشد که اطلاق صدمه بر آن ممکن بوده و در نتیجه در صورت وارد نشدن هیچ ضرب یا جرمی و تنها به صورت عمل فرد تنها بر اساس شروع به اسیدپاشی قابل مجازات خواهد بود که البته مجازات در هر دو مورد فوق یکسان است.

هر چند که بر اساس قانون هر فردی عمداً با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر موجب قتل Murder کسی ‌بشود به مجازات اعدام execution و اگر موجب مرض دائمی یا فقدان علیه گردد به حبس ‌جنایی محکوم می‌شود؛ اما با توجه به شرایط فعلی نیازمند تشدید مجازات اسیدپاشی هستیم.نمایندگان مجلس شورای اسلامی بایستی با هماهنگی سایر قوا و یاری متخصصان امر بویژه روانکاوان، جامعه‌‌شناسان و حقوقدانان به قید فوریت، نسبت به وضع مقرراتی اقدام کنند که بتواند اولاً در پیشگیری و عدم تکرار موارد مشابه، مفید و مؤثر باشد، ثانیاً در اصلاح و تنبه مجرم و منع سایر افراد مستعد به ارتکاب جرم، نافع و کارآمد باشند، ثالثاً برطرف ‌کننده حداکثر آسیب‌‌ها و خسارات مادی و معنوی وارده به افراد بزه دیده بوده و منحصر به پرداخت مقطعی و محدود دیه مقرره نباشد.خوشبختانه طرح تشدید مجازات اسیدپاشی نیز در مجلس شورای اسلامی از جانب برخی از نمایندگان پیگیری می‌شود که معتقدم به سبب گستردگی این جرم و اینکه به دفعات شاهد تکرار این مسأله و مصیبت هستیم، قانون تشدید مجازات اقدامی بسیار ارزشمند در این زمینه خواهد بود.

آنچه تشدید مجازات اسیدپاشان را توجیه می‌کند، تفاوت‌های آسیبی است که قربانیان جرایم اسیدپاشی متحمل می‌شوند. واقعیت این است که قانون اسیدپاشی کنونی منطبق با جرایمی چون چاقوکشی و آسیب‌هایی است که در نزاع‌ها به قربانیان وارد می‌شود. در قانون فعلی وقتی مسأله قصاص مطرح می‌شود ، مجازاتش مانند سایر جرایم در نظر گرفته می‌شود.

در این قانون مجازات فردی که با چاقو شخصی را مورد ضرب و جرح قرار داده با فردی که اسیدپاشی کرده است؛ برابر و یکسان است و این در حالی است که زخم چاقو قابل ترمیم است اما خسارت وارده از طریق اسید جبران‌ناپذیر است. بنابراین ما نیازمند تعیین مجازات‌های سنگین‌تری علی‌الخصوص برای اشخاصی که امکان دستیابی بیشتری به این آلت مجرمانه دارند هستیم.

همچنین بایستی علاوه بر تعیین حبس‌های طولانی مدت با درنظر گرفتن میزان آسیب وارده به اندام و نیز در نظر گرفتن اهمیت عضو مانند صورت بزه دیده، مجازات تشدید شود.

در قانون جدید بایستی درباره نحوه عرضه و فروش ضابطه‌مند ترکیبات شیمیایی، راهکارهایی درنظر گرفته شود و از سوی دیگر، جبران خسارت معنوی بزه دیده نیز علاوه بر جبران خسارت مادی، به استناد تبصره ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شود.

فرض کنید زنی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته و تمام چهره‌اش دگرگون شده و زیباییش را از دست داده و به صورت نامتعارفی درآمده است؛ باید علاوه بر خسارت مادی؛ خسارت معنوی نیز طلب کند.

همچنین راهکارهایی در زمینه تأمین هزینه‌های درمان بزه‌ دیده در بودجه سالانه کشور در نظر گرفته شود.

فریده غیرت، حقوقدان

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

ازدواج جنجالی دختر میلیاردر که با پیشخدمت اشتباه گرفته شد! +تصاویر

اختصاصی / محاکمه شیطان به خاطر تجاوز به 8 کودک در تهران + عکس

پیشنهاد خود فروشی برای گرفتن نقش بازیگر زن در سینما ایران!

وقتی چراغ اتاقم را روشن کردم پسرعمویم بدون لباس از زیر تختخواب بیرون آمد! + عکس

جزئیات تازه از پرونده آزار دختران ایرانشهر

فوری / مهندس ربوده شده خط آهن زاهدان-چابهار آزاد شد

فروش سگ هاى تزئینی همراه با پاسپورت و شناسنامه در نمایشگاه بین المللی مشهد + عکس

با مسعود دوست صمیمی شوهرم همخوابی کردم، چون شوهرم با دوستم ارتباط داشت

تجاوز به یک زن زیبا در جنگل + عکس

تجاوز به دختر رقصنده در خانه مجردی + عکس

راز مریم فرجی چه بود؟! / نامزد سابق اعتراف کرد + عکس

حمید مظلومین کیست !؟ / بانک مرکزی به سلطان سکه سال 92 دلار داد

هشدار پلیس فتا به دختران زیبا / چه کسی از آن ها خواست تا برهنه شوند؟

کدخبر: 398105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟