به گزارش گروه اجتماعی رکنا، غلامرضا پور جلالی شامگاه یکشنبه در نشست با فعالان اجتماعی در فرمانداری خرمشهر بر ناتوانی سیستم تصفیه آب خرمشهر بر دفع شوری آب تاکید کرد و گفت: ۷۰ درصد آب خرمشهر از طرح غدیر و بقیه آن از کارون و مارد تامین می شود، تلفیق آب رودخانه ها با آب غدیر باعث شوری آب شبکه آب شرب شهرستان شده است که دفع این شوری سیستم تصفیه فعلی خرمشهر امکان پذیر نیست.

وی اظهار کرد: تصفیه خانه خرمشهر از سیستم تصفیه آب فیزیکی استفاده می کند که قادر به جداسازی املاح و رفع شوری آب نیست و این اواخر پیشروی آب دریا به کارون باعث شوری بی سابقه آب شده که بدون سیستم تصفیه اسمز معکوس که در آب شیرین کن ها استفاده می شود، دفع شوری آب ممکن نیست.

رئیس آبفا خرمشهر از خشکسالی، کاهش ذخایر آب پشت سدها و دبی پائین رودخانه ها به عنوان دلایل پیشروی آب دریا و شوری آب در خرمشهر یاد کرد و توضیح داد: سال های گذشته نیز مد دریا باعث پیشروی آب دریا به سمت کارون می شد اما در سال های گذشته با رهاسازی آب از بالا دست، دبی آب بیشتر بود که توان پس زنی این آب های شور را داشت و مشکل شوری آب ایجاد نمی شد.

وی به پیشرفت پروژه فاز دوم طرح غدیر اشاره و از پایان یافتن این پروژه تا نیمه تیرماه خبر داد و افزود: با اتمام پروژه می توان تمام نیاز آبی خرمشهر از طرح غدیر تامین کرد.

پور جلالی به اجرای پروژه بند خاکی مارد هم اشاره کرد و گفت: با پایان این سد که چهار متر دیگر از آن باقی مانده است می توان آب رودخانه را در EC دوهزار میکروزیمنس که حد مطلوبی است حفظ کرد.

رئیس آبفا خرمشهر همچنین از میزان مصرف آبی به عنوان یکی از عوامل ناتوانی در کنترل مشکل شوری آب یاد کرد و گفت: میزان نیاز آبی شهرستان ۴۴ هزار است که اکنون میزان برداشت آب ۹۵ هزار است که اگر مصرف صحیح و بدون اتلاف آب انجام می شد با همین میران آب غدیر هم امکان استفاده از آب با شوری مناسب فراهم بود.

صحبت های رئیس آبفا خرمشهر با واکنش فعالان اجتماعی حاضر در جلسه مواجه شد. نداشتن برنامه با توجه به قابل پیش بینی بودن خشکسالی و تبعات آن، همچنین نحوه مدیریت سهیه آب مطلوب فعلی از جمله انتقاداتی بود که ازسوی این افراد به سیستم آبفا وارد شد.

کدخبر: 389973 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟