امکانات رفاهی نخبگان علمی بهبود می یابد

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، سید محمد بطحایی در مراسم بدرقه دانش آموزان به المپیادهای جهانی افزود: تلاش داریم ارتباط مستمر و بی تکلف تر با جامعه نخبگان و آموزش و پرورش برقرار کنیم و بیش از حافظه محوری به تمرین کار گروهی بپردازیم.

وی خطاب به شرکت کنندگان المپیادهای جهانی یادآورشد: شما دانش آموزان به عنوان نمایندگانی از نخبگان جوان کشور اسلامی ایران با تمدن پیشرفته و غنی راهی المپیادهای علمی هستید و امیدوارم با منش و رفتار خود در این المپیاد برای سایر کشورها درس آموز باشید.

بطحایی ادامه داد: برای ایرانیان افتخار است که در مدت 30 سال گذشته بیش از 600 مدال به ارمغان آورده شده است؛ اما برای ما به عنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت، مهم تلاش دانش آموزان در این حوزه است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در شرایطی که کشور در هجمه عظیم بیگانگان قرار دارد و آنها ادعا دارند نخبگان کشور در انزوا هستند حضور بین المللی دانش آموزان ارزشمند است.

بطحایی با بیان اینکه ایران در عرصه بین‌المللی به عنوان پرچمدار علم مطرح می شود، گفت: این پدیده برای ما بسیار ارزشمند است.

وی درخصوص انحرافات علمی نیز گفت: در نظام آموزش و پرورش به دلایل مختلف انحراف هایی در مسیر علمی داشتیم و بسیاری از دانش آموزان را که نیاز به حضور در مسابقات سنگین نداشتند وادار به شرکت در این برنامه‌های آموزشی کردیم.

بطحایی توضیح داد: بسیاری از برنامه های پرورشی را فدای این مسابقات سنگین کردیم بر همین اساس از چند ماه پیش برنامه ریزی برای حذف آزمون ها گرفته ایم.

وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: اجرای این سیاست سبب شد انتقاداتی به آموزش و پرورش مبنی بر به حاشیه راندن نخبگان گفته شود اما در واقعیت چنین هدفی نبوده است.

بطحایی با بیان اینکه مجدانه در برابر آزمون هایی که شادی و نشاط دانش آموزان را از بین برده است ایستاده ایم، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که مسیر تعلیم و تربیت به جایگاه خود برگردد اکنون گاهی فرزندان را از دوره پیش دبستانی اسیر آزمون های چهار گزینه ای کرده ایم و آنها رادر رقابت های سخت قرار داده ایم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان نیز در این مراسم گفت: این نخستین مراسم رسمی بدرقه تیم‌های دانش آموزی است که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شده و نشان دهنده توجه ویژه مقام عالی این وزارتخانه به رقابت های بین المللی دانش آموزان است.

فاطمه مهاجرانی با یادآوری اینکه اعزام به المپیاد‌های جهانی از سال 1366 آغاز شده است، ادامه داد: دانش آموزان ایرانی در 30 سال شرکت در المپیاد‌های مختلف جهانی 681 مدال برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آوردند.

وی با بیان اینکه در طول شش سال گذشته ایران میزبان 4 المپیاد بوده است، افزود: انجام چنین فعالیت‌هایی در قالب المپیاد به کمک همت بالای اعضای هیات علمی‌ و دانش پژوهان انجام می‌شود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان با یادآوری اینکه بنا داریم تا با تشکیل اتاق فکری بچه‌های مدال آور را در کنار هم جمع کنیم، ادامه داد: برنامه آینده پژوهشکده این است که دانش پژوهان کنار هم جمع شوند و در اتاق فکر و با ظرفیت نخبگی خود به حل مشکلات کمک کنند.

مراسم بدرقه دانش پژوهان اعزامی به المپیاد‌های جهانی سال 2018 و افتتاح اندیشکده دانش پژوهان جوان دوشنبه شب با حضور بطحایی وزیر آموزش و پرورش، مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش در باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار شد.

بدرقه تیم ‌های المپیاد جهانی فیزیک، زیست، شیمی، کامپیوتر و ریاضی در قالب این مراسم برگزار شد و در مجموع‌ 23 دانش آموز در ماه‌های آینده به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

کدخبر: 388275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟