این مکان‌ها اغلب به پیشنهاد شورایاری‌ها، شهرداری یا خانواده شهدا در کمیسیون نام‌گذاری که از سه عضو شورا، یک نماینده از روابط‌عمومی شهرداری، نماینده بنیاد شهید و فرهنگستان تشکیل شده است، بررسی می‌شود و در صورت جلب بیشترین آرا به صحن شورا می‌رود تا تصویب شود. البته اسامی‌ای که از طرف خانواده شهدا می‌رسد باید به تأیید بنیاد شهید هم برسد.
نام‌گذاری خیابان‌ها، کوچه‌ها و اماکن هویتی برای منطقه است که باید با به پیشنهاد مردم انجام شود؛ بر همین اساس اگر مردم خواسته‌ای برای نام‌گذاری داشته باشند، می‌توانند از طریق شورایاری، شهرداری یا اعضای شورا به ما بدهند تا برای خیابان‌های فاقد نام اقدام کنیم. تمام شخصیت‌های ملی، مذهبی و فرهنگی کشور برای نام‌گذاری مورد نظر هستند و ما در ماه‌های گذشته موارد زیادی ازجمله نام‌گذاری معابر و مکان‌هایی برای دکتر مصدق، دکتر حبیبی، شهید حججی و توران میرهادی داشته‌ایم و شخصیت‌های دیگری هم در دستور کارمان است. درحال حاضر ما بعد از یک انقلاب بزرگ و دفاع مقدس قرار داریم، به‌طبع خیلی از خانواده شهدای این دو جریان مهم تاریخی در محلات مختلف زندگی می‌کنند و ما براساس درخواست آنها یا درخواست مردم محله، اسامی شهدای شاخص محلات را در نظر می‌گیریم.
با وجود این، نمی‌خواهیم سهم شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم مورد غفلت واقع شود، به همین دلیل هم سراغ افرادی مانند دکتر حبیبی، دکتر مصدق یا توران میرهادی رفتیم. اخیرا پیشنهادهایی درباره نام‌گذاری خیابان یا معبری به نام کشتی سانچی داشتیم. هنوز تصمیم قطعی برای آن گرفته نشده است، اما یکی از پیشنهادها نام‌گذاری خیابانی در اطراف سازمان کشتیرانی تهران است. مهندس بازرگان هم مطرح شده، اما هنوز نتیجه‌گیری خاصی برای آن انجام نشده است.
درحال حاضر یک‌سری اسم‌های تکراری هم در شهر تهران داریم که قصد تجمیع و ساماندهی آنها را داریم؛ به‌عنوان مثال چندین خیابان خاقانی، امام، شهدا یا ولیعصر در شهر تهران وجود دارد که ممکن است برای مردم گمراه‌کننده باشد. بنابراین با ساماندهی این معابر سهم گروه‌های مختلف رعایت و سردرگمی هم کمتر خواهد شد.
خیابان‌ها و معابری هم در تهران وجود دارد که با گذشت چندین‌سال بعد از نام‌گذاری هنوز هم برای مردم جا نیفتاده است، مثل میدان توپخانه که کمتر به اسم امام شناخته می‌شود. این اشکالات به دلیل دوره انتقال است اما برای این‌که کمتر حس شود باید با شیبی انجام شود که جای خود را در فرهنگ جامعه پیدا کند.
معتقدم اگر مردم در نام‌گذاری‌ها مشارکت داشته باشند، اسامی زودتر در اذهان عمومی جا می‌افتد. ما هم نمی‌خواهیم با مردم مقابله کنیم، هر جایی که پیشنهاد دهند پس از بررسی‌های میدانی در دستور کار قرار می‌دهیم به شرطی که تکراری نباشد. البته در دنیا نام‌گذاری اغلب با شماره‌گذاری انجام می‌شود اما در ایران به دلیل علایق فرهنگی از شخصیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی استفاده می‌کنیم، اما باید سعی کنیم که دچار سردرگمی نشود.
نام‌گذاری‌ها بعد از تصویب در شورا و ابلاغ به شهرداری که نهایت دو هفته زمان می‌برد، در سامانه‌های نرم‌افزاری ثبت می‌شود تا از طریق ابزاری چون گوگل‌مپ قابل دسترسی و تشخیص باشد. در چند ماه گذشته بیش از ١٠٠ مورد نام‌گذاری کوچه، خیابان و سایر امکان عمومی در دستور جلسات شورا بوده است اما به دلیل دستور جلسات مهمتر در اولویت رأی‌گیری قرار نگرفته است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جسدی مچ کالبد شکاف را در پزشکی قانونی گرفت!

5 ساعت تجاوز به دختر 15 ساله توسط 2 پسر / دختر مُرد!+عکس دختر و متجاوزان

بازیگر مشهور زن سینما و تلویزیون در آستانه طلاق از همسر ثروتمندش / پرونده در دادگاه تهران

نقشه زن بی حیا برای مرد متاهل در کوچه خلوت

پریا 17 ساله ام در خانه فساد شب ها را صبح می کنم! + سرنوشت تلخ

فرار سهیلای 14 ساله از پیشنهاد پدر بی حیا / وقتی گرفتار 5 جوان شدم!

اقدام بی شرمانه عروس و داماد امریکایی در خیابان + عکس

وحید مرادی اعدام می شود / مادر مقتول خواستار شد + فیلم و عکس

فوری / هواپیما ربایی در آسمان ایران / فرد مهاجم مسلح است

بازیگر خوش تیپ سعودی از کشور اخراج شد / او باعث اغوای زنان می شد + عکس

دعوای زنانه منشی با دختر جوان با لنگه کفش در کلینیک زیبایی! + عکس

فیلم برداری از صحنه رفتار حیوانی پسر تهرانی با دختر دانشجو

این پسر جوان را می شناسید / او در خیابان خلوت تهران به دختر جوان تجاوز کرد + عکس

کدخبر: 383081 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟