آزمون سخت شورا در بزنگاه سالروز تأسیس

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، موضوع انتخاب شهردار برای کلانشهری همچون تهران یک آزمون بزرگ برای شورای شهر است؛ چراکه جایگاه شهرداری تهران در بیش از یک دهه اخیر از یک مدیریت اجرایی صرف به یک جایگاه سیاسی تاثیرگذار ارتقاء یافته است و این مسئله کار شورا را سخت تر می‌کند.

شورای شهر پنجم را محسن هاشمی(رئیس شورای شهر) پیش فعال نامید، چرا که قبل از آغاز رسمی جلسات شورا، جلساتی برای تعیین کمیسیون‌ها، معیارهای انتخاب شهردار، بررسی مشکلات و ارائه راهکار و... برگزار شد، به گونه‌ای که با آغاز به کار رسمی شوراها، بسیاری از راه‌ها طی شده بود و علاوه بر صرفه جویی در زمان، شورا و مدیریت جدید شهری بدون اتلاف وقت وارد مباحث شهری شدند.

هرچند کمتر از یک سال از آغاز به کار شورای شهر پنجم تهران می‌گذرد و این زمان، برای بررسی عملکرد شورا مناسب نیست؛ اما اعضای شورای شهر نیز در این مدت کوتاه نسبت به عملکرد خود معتقدند توانسته اند به جای تولید مصوبات متعدد، پاشنه آشیل فساد در شهرداری را مهار کنند و با ایجاد شفافیت گام مهمی در راستای فساد ستیزی شهرداری بردارند.

انقلاب در شهرداری با ایجاد انضباط مالی

افشین حبیب زاده معاون نظارت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه یکی از افتخارات شورای شهر پنجم این است که با سیاست گذاری و الزام شهرداری به اجرای سیاست های ضدفساد، موجب ایجاد انضباط مالی در شهرداری شده است، می‌افزاید: در نظر سنجی های مختلفی که از مردم انجام شده، آنها خواهان مبارزه با فساد در شهرداری بودند و این مهم جزو مطالبات مردم قرار داشت به همین دلیل شورای شهر پنجم بلافاصله پس از استقرار توانست با سیاست گذاری های مختلف،شهرداری تهران را ملزم کند تا بخشنامه‌های ضد فساد را صادر کند تا مانع تداوم رویه های غلطی که در گذشته به پدیده ای روتین بدل شده بود، شوند.

وی با بیان اینکه قطعا یکی از اقدامات مهم اعضای شورای شهر تهران در دوره پنجم اصرار بر ایجاد "خزانه داری کل" بود می‌گوید: اصرار داشتیم که در راستای شفافیت مالی و فساد ستیزی، خزانه واحدی در شهرداری تهران ایجاد شود تا همه سازمان ها و شرکت ها و... درآمد حاصله خود را در آن واریز و بعدا مطابق با بودجه به آنها اعتبار تخصیص داده شود که کار بسیار بزرگی در حوزه مالی انجام شده است و نباید به راحتی از کنار آن گذشت؛ چراکه یکی از بزنگاه های فساد در شهرداری بود.

انتشار نام تمام پرسنل شهرداری بروی سامانه منابع انسانی

حبیب زاده در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما به مردم قول داده بودیم که مدیریتی شفاف داشته باشیم و به همه ارکان شهرداری دسترسی داشته و فضای تاریک در شهرداری را رها نکنیم ادامه می‌دهد: در اولین قدم سایتی راه اندازی شد که قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شهرداری با همه اطلاعات آن از جمله نام پیمانکار، نوع مناقصه،قیمت تمام شده و.... بر روی این سامانه منتشر شد و در قدم بعدی حتما اطلاعات قراردادهای کمتر از یک میلیارد تومان نیز در آن سامانه قرار داده خواهد شد تا هیچ ابهامی در مورد وضعیت قراردادهای شهرداری وجود نداشته باشد و حتی در نظر داریم در حوزه منابع انسانی نیز سامانه ای مشابه طراحی شود تا نام همه پرسنل و کارمندان شهرداری به تفکیک محل فعالیت و وضعیت قرار داد در آنجا درج شود تا ابهاماتی که شهروندان در مورد وضعیت نیروی انسانی شهرداری دارند، مرتغع شود.

وی با رد برخی از انتقادات مبنی بر کم کاری اعضا و کندی برنامه ها در شورای شهر پنجم تهران نسبت به دوره‌های گذشته به عملکرد شورا نمره 17 داد و تصریح می‌کند: اعضای شورا در قالب کمیسیون‌های شورا اقدام به بررسی موضوعات مختلف شهر می‌کنند که بازخورد آن را می‌توان در بودجه امسال دید، برخی انتقاداتی دارند اما دقت کنید که ما در نیمه سال و در حالی که بودجه کل سال تنها در شش ماه هزینه شده بود و برنامه های سالانه و بودجه بسته شده بود، سررسید بدهی‌ ها و وام هایی که برای اداره شهر گرفته بودند شده بود و ما با این حال مدیریت را در اختیار گرفتیم و در عمل انجام شده قرار گرفتیم. یا برخی انتقاد می کنند که پروژه های عمرانی درشهر خوابیده است؟ اگر پروژه ها خوابیده چگونه چند ده پروژه ماه گذشته در منطقه هشت بهره برداری شد؟

ما بر میثاق خود با مردم ایستاده‌ایم

محمود میرلوحی معاون اجرایی شورای شهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شورای شهر تهران می‌توانست در سال‌های گذشته در جایگاهی که قانون Law اساسی برای آن پیش بینی کرده بایستد، می‌گوید: این مهم که شورا در جایگاه ترقی خود قرار گیرد، محقق نشد اما خوشحالیم که با همه فراز و نشیب‌ها در دوره پنجم شوراهای شهر قرار داریم و امیدواریم هرچه سریعتر دو لایحه مدیریت یکپارچه شهری و منابع پایدار در دولت و مجلس تعیین تکلیف شود تا شورا به جایگاه اصلی خود برگردد.

وی با بیان اینکه معتقدم علارغم حواشی که در خارج از شورا وجود دارد، توانستیم در این هشت ماه استقرار، کارهای مهمی انجام دهیم و چالش های اصلی را تا حدودی مهار کنیم، تصریح می‌کند: ایجاد انضباط مالی با ایجاد خزانه واحد، صدور بخشنامه های ضد فساد، برگرداندن شهرداری به ریل قوانین،لغو مصوبه جنجالی برج_باغ و... از مهمترین اقدامات بود و شواهد و قرائن نشان می دهد که بخشی از چالش ها رفع شده و امید به تحقق اهداف داریم.

وی با بیان اینکه شورای شهر پنجم به دلیل داشتن رای میلیونی مردم از پشتوانه خوبی برخورد دار است ادامه می‌دهد: در دوره های قبل در شورای شهر به دلیل خانه نشینی مردم نمایندگانی با 80هزار رای وارد پارلمان محلی شدند و جای سوال است که آیا این عضو از پایگاه مردمی برخوردار است؟ اما حالا این شورا مردمی است چرا که از پشتوانه رای میلیونی مردمی برخوردار است که ساعتها پای صندوق ایستادند که این بزرگترین فرصت و سرمایه شورای پنجم است.

میرلوحی با بیان اینکه با روی کار آمدن شورای پنجم فاصله و شکاف 14ساله میان شهرداری و دولت برداشته شد می‌گوید: فاصله بین دولت و شهرداری آسیب زیادی برای تهران داشت اما دراین دوره مدیریت این رابطه به تفاهم بدل شده و آثار این تفاهم را هم در بودجه امسال دولت می بینیم و یا می توان به حضور شهردار تهران در دولت اشاره کرد که سبب بروز اتفاقات خوب شده است.

معاون اجرایی شورای شهر با بیان اینکه مردم باید به عملکرد شورای شهر نمره بدهند اضافه می‌کند: ما بر میثاق خود با مردم ایستاده‌ایم.

با اینکه حبیب زاده و میرلوحی از عملکرد چندماهه شورای شهر پنجم دفاع کردند اما محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نگاه سخت گیرانه تری به شورا دارد و به ایسنا می‌گوید: اگرچه عملکرد شورای پنجم را ایده آل و مطلوب نمی‌دانم اما آن را قابل قبول ارزیابی می کنم.

گلایه هاشمی از جایگاه تشریفاتی شورا

وی به تصوراتش از شورا اشاره کرد و با بیان اینکه به عملکرد شورا نمره ۱۵ می دهم، گفت: اگر بخواهم صادقانه جواب بدهم ، جایگاه شورا از آنچه که تصور می‌کردم جنبه تشریفاتی و تبلیغاتی بیشتری دارد، انتظارم این بود که در این جایگاه بتوانم با سرعت و انرژی بیشتری به حل معضلات و مسایل شهر بپردازم اما متاسفانه مسایل فرهنگی و سیستماتیکی وجود دارد که موجب می شود بخش زیادی از انرژی ، وقت و انگیزه فرد برای خدمت مستهلک شود. بطور نمونه با وجود پیگیری های زیادی که جهت راه‌اندازی پروژه مترو و تقویت آن در این دوره داشته‌ام، هنوز جهشی در فعالیت‌های این شرکت رخ نداده است و منابع مالی وحمایتهای لازم به سوی این پروژه که مهمترین اولویت شهر است، تخصیص نیافته است.

تنها هشت ماه از آغاز به کار شورای شهر پنجم گذشته و شاید زمان مناسبی برای بررسی عملکرد تیم شورا نباشد اما آنچه که مهم است اینکه شورای شهر پنجم از پشتوانه میلیونی رأی مردم برخوردار است و از حمایت دولت و مجلس نیز بی نصیب نیست و به نظر می رسد اعضای 21 نفره شورا که حالا به صندلی های سبز شورا تکیه زده اند بهتر و بیشتر می توانند از این فرصت به نفع پیشبرد مصالح شهر و اهداف استفاده کنند.

اما این روزها شورای شهر با رفتن نجفی و در آستانه سالروز تولد 19سالگی اش آزمون سخت "انتخاب شهردار" تهران را دارد و باید دید نمایندگان مردم در شورا، سکان ابر شهری همچون تهران را به چه کسی می سپارند و چه کسی را به بهشت می‌فرستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 376291 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟