واکنش منفی به یک اظهار نظر دیگر نویسنده مطرح

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده مطرح آمریکای لاتین و برنده جایزه ادبی نوبل، خشم خود را از کشته شدن بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار در طول یک دهه در مکزیک ابراز کرد ولی آن را نشانه رشد مطبوعات خواند.
این در حالی است که سال پیش ۱۲ روزنامه‌نگار در این کشور کشته شده‌اند و گزارشگران بدون مرز نیز مکزیک را از نظر آزادی Freedom مطبوعات در مکان ۱۴۷ از میان ۱۸۰ کشور جهان قرار دادند.
با این حال یوسا گفت همین شمار کشته‌ها نشان دهنده این است که مطبوعات امکان بیشتری برای ارایه اخبار دارند و این که بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار در طول یک دهه کشته‌ شده‌اند به این معنی است که امروز روزنامه‌نگاران می‌توانند موارد بیشتری را مطرح کنند که پیشتر نمی‌توانستند.
وی افزود حمل و نقل مواد مخدر Drugs از مکزیک نقش اصلی را در این میان ایفا می‌کند.
با این حال نظرات یوسا بلافاصله با واکنش روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مکزیکی روبه رو شد که او را متهم می‌کردند حتی یک کلمه در همدلی با روزنامه‌نگاران مکزیکی بیان نکرده و سخنی نیز درباره جرایم سازمان‌یافته توسط قدرتمندان ابراز نکرده است.
یوسا همچنین به دلیل این که حمل و نقل مواد مخدر را به عنوان اصلی‌ترین عامل کشته شدن روزنامه‌نگاران خواند مورد نقد قرار گرفت. در حالی که گروه‌های سازمان‌یافته جنایی روزنامه نگاران را به شدت هدف می‌گیرند، اما طرفداران آزادی مطبوعات می‌گویند مقامات رسمی برای رسانه‌ها بیشتر از قاچاقیان دردسر درست می‌کنند.
یوسا از یادداشت‌های خود در روزنامه ال‌پایس اسپانیا بازخوردهای زیادی دریافت می‌کند و چند روز پیش از این که وی فمینیسم را به عنوان بزرگ‌ترین مشکل ادبیات متفکرانه امروز خواند و گفت هدف از تمرکز بر فمینیسم نادیده انگاشته کردن مسایل مهم دیگر از جمله تعصب و مسایل غیراخلاقی است، با بازخوردهای منفی روبه رو شد.
این نویسنده ماه پیش نیز از مردم مکزیک خواست که به لوپز آبرادور نامزد چپ‌گرای ریاست جمهوری مکزیک رای ندهند و این کار را به منزله رای دادن به یک پوپولیست و یک خودکشی Suicide سیاسی خواند. اوبرادور نیز در پاسخ یوسا را که یک بار تلاشی ناموفق برای ریاست جمهوری پرو داشت، به عنوان یک نویسنده خوب اما یک سیاستمدار بد نامیدبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 369568 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟