برخورد با «امنیت‌سوزان»

با فراهم شدن امکانات و استفاده از ظرفیت های دیگر سازمان ها، تمهیدات ویژه ای برای برگزاری مراسم سنتی چهارشنبه سوری و شادی و شور و شوق مردم اندیشیده شده است تا همه شهروندان در محیطی امن و کنار خانواده ها به تفریح و نشاط بپردازند اما اگر در این میان افرادی قصد «امنیت سوزی» و اخلال در نظم عمومی را داشته باشند گرفتار شعله های آتش «قانون» خواهند شد و به سختی مجازات می شوند.
«کلیددار امنیت» استان خراسان رضوی که در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه سخن می گفت، شادی و نشاط در جامعه را دلیلی بر پویندگی و بالندگی مردم دانست و افزود:پلیس نه تنها با شادی مخالف نیست بلکه از مشاهده شادمانی مردم لذت می برد و با آنان همراه خواهد بود به همین دلیل نیز طی امسال جلسات متعددی را با مدیران شهری برگزار کردیم تا با همکاری دیگر دستگاه ها و به ویژه شهرداری، مردم در آرامش کامل وامنیت به تفریح و نشاط بپردازند. حتی برخی از نقاط شهری برای جلوگیری از ترافیک، اصلاح هندسی شده است و همه سازمان ها و مراکز امدادی برای ارائه خدمات بیشتر به مردم در حالت آماده باش به سر می برند.
سردار «قادر کریمی» در عین حال اقتدار و هیمنه پلیس Police را به رخ «امنیت سوزان» کشید و گفت: با وجود این گاهی افرادی قصد دارند از این گونه مراسم سوءاستفاده کنند و آسایش و آرامش مردم را به هم بریزند یا به اموال عمومی آسیب برسانند.
بنابراین به آن هایی که سودای خیال باطل را در سر می پرورانند هشدار می دهیم که حداقل امسال قدرت نمایی پوشالی خودشان را نمایان نکنند چرا که در آتش اقتدار پلیس و قانون Law خواهند سوخت. رئیس پلیس خراسان رضوی همچنین ضمن قدردانی از حمایت های رئیس کل دادگستری و دادستان مشهد به هماهنگی های صورت گرفته برای مجازات مخلان نظم وامنیت اشاره کرد و گفت: در چهارشنبه آخر سال گذشته، حوادث Accidents تلخی مانند سوختگی، قطع دست و کور شدن چشم رخ داد که امیدواریم امسال خانواده ها نظارت و مراقبت بیشتری روی فرزندان شان داشته باشند تا این سوانح تلخ فرصت تکرار نیابند.
به گفته سردار کریمی، عملیات گسترده پلیس برای مقابله با فروشندگان مواد محترقه و انفجاری نیز از مدتی قبل آغاز شده به طوری که در دو ماه گذشته کشفیات پلیس در این زمینه هزار و 100 درصد افزایش داشته است. وی همچنین از دستگیری افرادی خبر داد که روز گذشته در حال تهیه نارنجک های دست ساز و مواد انفجاری بودند که به گفته وی برخورد قانونی سختی نیز با آنان صورت می گیرد.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی که دغدغه تامین امنیت زائران و مجاوران به اولویت اصلی و شبانه روزی او تبدیل شده است در حالی از اضافه شدن دو هزار نیرو برای تامین امنیت در استان سخن می گفت که چند صد میلیون تومان برای راه اندازی و استقرار 214 ایستگاه پلیس هزینه کرده است.
مقام ارشد انتظامی استان در عین حال بغض گلایه از دیگر مسئولان و مدیران را فرو خورد و از بی اعتنایی کمک های مالی دیگر دستگاه ها به پلیس حداقل برای حاشیه شهر سخنی به میان نیاورد. اما او باز هم با اتکا به یاری هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت، تامین امنیت برای زائران و مجاوران را نعمتی الهی ذکر کرد و از نیروهای تحت امرش خواست برای تکریم مردم و پیشگیری از جرم Crime و آسیب های اجتماعی با همه وجود تلاش کنند.
سردار کریمی در ادامه این نشست خبری از افزایش پایگاه های نظارتی 197 نیز برای رسیدگی سریع به انتقادات و مشکلات مردم خبر داد و گفت: اگر شهروندی از نحوه رفتار، برخورد یا هر مشکل دیگر مربوط به نیروهای انتظامی شکایتی داشته باشد می تواند با شماره تلفن 197 تماس بگیرد و ماموران نظارتی بلافاصله مانند تماس با پلیس 110 در محل وقوع حضور می یابند و موضوع را بررسی می کنند تا کیفیت خدمت گزاری به مردم قابل قبول باشد و به همین دلیل نیز آمار شکایت های مردمی از نیروی انتظامی 13 درصد کاهش داشته است در عین حال شهروندان با همین شماره می توانند فرزندان خود در پلیس را مورد تفقد و تقدیر قرار دهند.
گزارش خراسان حاکی است، سردار سرتیپ دوم قادر کریمی کاهش آسیب های اجتماعی را یکی از اولویت های اصلی خود در سرزمین خورشید ذکر کرد و افزود: کاهش آسیب های اجتماعی می تواند از وقوع بسیاری جرایم جلوگیری کند بنابراین قبل از مقابله با جرم باید ریشه جرم را سوزاند.
رئیس پلیس خراسان رضوی به افزایش 3 درصدی عملیات های پلیس در پی تماس های مردمی با پلیس110 نیز اشاره کرد و گفت: طی امسال سه میلیون و 800 هزار تماس با 110 برقرار شد که حدود یک میلیون و 400 هزار این تماس ها به عملیات پلیسی انجامید. وی با اشاره به نگرانی مردم از وقوع سرقت Stealing های خرد هم گفت: یک معتاد Addicted برای تامین هزینه های اعتیادش در یک روز ممکن است چند سرقت خرد انجام دهد که همین موضوع افزایش آمار سرقت تلقی می شود در حالی که اگر آسیب هایی مانند بیکاری، اعتیاد، فقر و ... مورد توجه جدی کارگزاران نظام قرار گیرد دیگر این گونه جرایم نیز خود به خود از بین می رود. وی در عین حال به کشف 26 تن انواع مواد مخدر Drugs اشاره کرد و افزود: دستگیری باندها 19 درصد و کشفیات مواد مخدر با توجه به افزایش گسترش کشت خشخاش در کشورهای همسایه با رشد 4 درصدی روبه رو بود.
این مقام انتظامی از راه اندازی دایره مبارزه با جرایم خشن در پلیس آگاهی خراسان رضوی نیز به عنوان یکی از اقدامات خوب این نیرو برای مقابله با زورگیری و جرایم خشن دیگر نام برد و خاطرنشان کرد: طی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دستگیری باندهای خطرناک و کشفیات پلیس در موضوع جرایم خشن از رشد 23 درصدی برخوردار بود و امیدواریم که با ادامه این روند «احساس امنیت» در جامعه را زنده و پویا نگه داریم.
سردار کریمی کاهش 13 درصدی تصادفات را نیز نشانه ای از تلاش پلیس ذکر کرد و یادآور شد: با آن که در تصادفات فوتی 3 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم اما متاسفانه آمار تصادفات جرحی افزایش 4 درصدی را نشان می دهد که باید زمینه ها و علل آن مورد کنکاش و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
وی همچنین اعمال قانون و جریمه را آخرین راهکار برای تخلفات رانندگی دانست و گفت: به همه نیروها ابلاغ کرده ایم که ابتدا آموزش و تذکر را سرلوحه کارشان قرار دهند و تخلفات اتفاقی را که اهمیت زیادی در بروز حادثه Incident ندارند به رانندگان گوشزد کنند و شیوه درست را آموزش دهند. فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی، ارتباط مستقیم خود با شهروندان را هم در کنار مردم بودن دانست تا مشکلات و انتقادات را از زبان خودشان بشنود. او گفت: در 30 جلسه ارتباط مردمی، نکات بسیار مثبت و ارزنده ای دریافت کردم و برای بهتر شدن وضعیت موجود همه تلاش خود را به کار می گیرم. سردار کریمی همچنین رسانه ها را عامل مهمی در تبلور «احساس امنیت» خواند و افزود: نقش رسانه ها را در ایجاد امنیت و احساس آن در میان مردم نمی توان نادیده انگاشت. وی در پایان از کاهش 4 درصدی سرقت های به عنف و 20 درصدی سرقت های مسلحانه نسبت به سال گذشته نیز خبر داد و تصریح کرد: سرقت از منازل 5 درصد، موتورسیکلت 26 درصد، اتومبیل 2 درصد، قاپ زنی 5 درصد و تحت عنوان مامور 44 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است که امیدواریم این روند در سال آینده نیز ادامه یابد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 364970 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟