استارت‌آپ‌ها موجب کاهش پرونده‌های قضایی می‌شوند

سورنا ستاری، در نشست نخبگانی فناوری اطلاعات در قوه قضاییه که در سالن اجتماعات دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، افزود: یکی از راه های کاهش پرونده های تعزیراتی، فروش اینترنتی است و پرونده های اینترنتی در تعزیرات صفر است.

 

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه سیستمی که نفتی اداره می شود مانند سریال پدرسالار و سیستم پدرسالاری است، اظهارکرد: سیستمی که نفتی اداره می شود به فرزندان اجازه نوآوری و پیشرفت نمی دهد، از او می خواهد استخدام شود و خلاقیت را از بچه های خود می گیرد.

وی ادامه داد: در بحث پژوهش ها در این نوع سیستم، اگر کسی می خواست خلاف حرف ما عمل کند و روی سیستم خود باشد، همه امکانات از دست او گرفته می شود و سیستمی که با نفت اداره می شود، همین مشکل را دارد.

ستاری با تاکید بر توسعه شرکت های دانش بنیان گفت: با توسعه دانش بنیان، سعی کردیم بچه هایمان در سنین پایین بتوانند ایده های خود را شکل دهند و در زمینه عمومی هم مردم کاملا موافق این موضوع هستند.

 

** استارت آپ ها نمونه تحقق حقوق شهروندی

ستاری با ذکر فعالیت تاکسیرانی ، نمونه ای از کار دولتی که مردم چندان از آن استقبال نمی کنند، ادامه داد: سالیان سال تاکسیرانی در این کشور بود و مردم از نوع خدمات آن راضی نبودند؛ وقتی خدمات را نتوانستیم در دسترس قرار دهیم و از آنجا که دولت به نوعی در این سرویس ها درگیر بوده است، مردم از ما سرویس دیگری غیر از سرویس دولتی با سیستم خدمات دهی دیگر می خواستند.

معاون رئیس جمهوری یکی از فعالیت های جانبی استارت آپ ها را شفافیت دانست و گفت: استارت آپ ها مالیات و حق گمرک را داده اند و شاید جنس وارداتی باشد اما قاچاق Contraband نیست.

وی تاکید کرد با توجه به در دسترس بودن فروش اینترنتی حتی در دورترین نقاط کشور و ارسال آن به این مناطق، افزود: اگر راجع به حقوق شهروندی صحبت کنیم این یک حق شهروندی است که فردی در دورترین روستاهای کشور مثلا در سیستان و بلوچستان هم می تواند از آن بهره ببرد.

ستاری با بیان اینکه یکی از راه های کاهش پرونده ها، توسعه این اقتصاد (استارت آپ) است، گفت: کل این اقتصاد خصوصی است و توسعه آن با وام شکل نمی گیرد؛ استارت آپ های موفق در کشور یک ریال وام نگرفتند.

 

** تخته شدن برخی دکان ها، دلیل مخالفت با فعالیت های استارت آپ ها

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری با طرح این پرسش که چرا افراد بسیاری با این کسب و کارها مخالف هستند، گفت: بسیاری با این نوع کسب و کار مخالفند چون بسیاری از دکان ها تخته می شود؛ مثلا برای حمل بار، یک راننده از ١١ جا باید بگذرد و به جایی اینکه روزی دو دفعه حمل بار داشته باشد، هفته ای دو بار به او محول می شود.

ستاری در بخش دیگری از سخنانش با توصیه به مراکز دولتی مبنی بر انجام ندادن کارهای پژوهشی گفت: همیشه توصیه می کنم مراکز تحقیقاتی دولتی خود هیحگاه وارد اجرای پژوهش نشوند چون این مانند کارخانه داری است.

 

**پژوهش ها به شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها سپرده شود

وی افزود: مانند این است که خودروهای دولتی پیکانی می آورد و کاری می کند مردم مجبور شوند این خودرو را بخرند؛ اگر پژوهشگر با پول دولت استخدام کردیم خروجی آن پایه و به درد بخور نیست؛ برای همین دولت ها همیشه برای پژوهش پایه سرمایه گذاری می کنند.

ستاری خاطرنشان کرد: پژوهش ها باید به دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان سپرده شود و این کار بهتر از این است که خودمان بخواهیم در نهادهای دولتی و قضایی پژوهشگاه بزنیم.

وی دانشگاه را رود روانی دانست که هر سال جوانان پویایی وارد آن می شوند و استاد مجبور است خود را مطابق نیاز و خواسته و توان جوانان وفق دهد.

معاون رئیس جمهوری با بیان تعامل با قوه قضائیه درباره فعالیت استارت آپ ها ، تصریح کرد: استارت آپ ها در همه جای دنیا اول خود را اثبات کردند بعد قانون Law نوشته شد؛ شرکت های بسیار خوبی در بخش خصوصی داریم که قابلیت اجرای پژوهشگری دارند، هزینه شما را پایین می آورند ، با خدمات دهی خود مردم را راضی نگه می دارند و در این راه اشتغال فراوانی برای جوانان ایجاد می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 352603 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟