واردات 3 محصول تراریخته و وضعیت "سلامت" آنها

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری با بیان اینکه در مناطق زلزله‌زده شرایط به گونه‌ای است که ممکن است مردم و کودکان بیمار شوند، افزود: شایعاتی که درباره فوت یک بیمار در فضای مجازی پخش شد، در واقع در آذرماه اتفاق افتاده بود و این کودک به دلیل اختلال ژنتیکی مادرزادی فوت شده بود. به هر حال ما موظفیم ارائه خدمات مناسب را در مناطق زلزله‌زده داشته باشیم. بر این اساس از نظر تعداد پرنسل و تجهیزات در شهرستان سرپل ذهاب و مناطق مجاور بیش از گذشته تسهیلات فراهم کرده‌ایم؛ چرا که با وجود زلزله مشکلات بیشتر شده است.

وی در پاسخ به سوالی در باره وضعیت بهداشتی این مناطق از نظر داشتن حمام و سرویس بهداشتی گفت:‌ در این زمینه مسئولان تلاش‌های لازم را انجام می‌دهند و وزارت بهداشت در این حوزه دو کار می‌تواند انجام دهد؛ یکی مشارکت طلبی از سایر دستگاه‌ها و دیگری بررسی ْآب و غذایی که در این مناطق توزیع می شود بر این اساس اگر آب و غذایی که در این توزیع می شود بهداشتی نباشد از توزیع آن جلوگیری می‌کنیم در حال حاضر در این مناطق شرایط بهداشتی مطلوب است و امیدواریم بهتر شود.

افزایش شاخص‌ امید به زندگی، مهم‌ترین هدف حوزه سلامت

قائم مقام وزیر بهداشت در ادادمه صحبت‌هایش با اشاره به نزدیکی دهه فجر گفت: یکی از شاخص‌های مهم در حوزه سلامت شاخص امید به زندگی است و مهم‌ترین هدف نظام سلامت افزایش این شاخص است و از طرفی امید به زندگی سالم؛ به معنای سال‌هایی که انتظار می‌رود یک نوزاد زنده بماند. باید توجه کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، امید به زندگی ۵۰ سال بوده است؛ این در حالی است که میزان امید به زندگی برای زنان ۷۸.۴ سال و در مردان ایرانی ۷۳.۸ سال است. از طرفی شاخص امید به زندگی ایرانیان نیز اکنون ۶۵ سال است.

وی ادامه داد: بر این اساس ما در کشور انسان سالمی را که محور توسعه و پیشرفت است در بازه زمانی طولانی‌تری در دسترس داریم تا به پیشرفت برسیم. این موضوع می‌تواند در تصمیمات کشوری مانند سن بازنشستگی، تاثیرگذار باشد؛ باید توجه کرد که در گذشته رتبه ما در امید به زندگی در میان ۱۹۲ کشور ۱۱۰ بوده است. این در حالی است که اکنون به رتبه ۶۳ صعود کرده‌ایم.

۴۷درصد ایرانیان بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند

حریرچی با اشاره به شاخص مرگ و میر زودرس در کشور گفت: در گذشته مرگ‌های زیر ۵۰سال زودرس محسوب می‌شدند. همچنین تا دهه ۷۰ بیشتر مرگ و میرهای ما زیر ۷۰سالگی رخ می‌داد و ۱۰ تا ۲۰ درصد ایرانیان بالای ۷۰ سال عمر می‌کردند؛ این در حالی است که در حال حاضر با پیشرفت‌های بهداشتی ۴۷ درصد ایرانیان بیش از ۷۰سال عمر می‌کنند. این میزان در میان زنان ۵۱ درصد و در میان مردان ۴۳ درصد است.

بروز ۳۶۰ هزار مرگ در کشور در سال ۹۵

حریرچی با بیان اینک در سال ۹۵ بالغ بر ۳۶۰ هزار مورد مرگ در کشور داشته‌ایم، افزود: از این تعداد ۲۱۹هزار مورد مربوط به مردان و ۱۴۱ هزار مورد در زنان بوده است. همچنین از این تعداد ۱۹۳ هزار مورد یعنی ۵۳ درصدش قبل از ۷۰ سالگی رخ داده است که ۱۲۴ هزار موردش در مردان و ۶۹ هزار موردش در زنان بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که می‌توانیم مرگ‌های زیر ۷۰ سال را کاهش داده و امید به زندگی را تا ۸۰ سال برسانیم، گفت: باید توجه کرد که روزانه در استان‌تهران ۱۰ الی ۱۲ هزار تماس تلفنی با اورژانس گرفته می‌شود که ۳۰ درصدشان یعنی بیش از ۳هزار مورد از این تماس‌ها، مزاحمت تلفنی است. همچنین یک درصدشان تماس‌هایی است که اطلاعات غلط به اورژانس می‌دهند. البته ما این موارد را از طریق مراجع قضایی و قانونی پیگیری می‌کنیم، اما راه پیشگیری از این اتفاقات، ارتقای فرهنگ عمومی از طریق رسانه‌ها است.

۵۰ درصد ایرانیان بیش از میزان مورد نیازشان غذا می‌خورند

حریرچی با اشاره میزان انرژی مصرفی خانوارهای ایرانی گفت: باید توجه کرد که بسته به فعالیت جسمانی، هر فرد مقداری انرژی نیاز دارد. حال بیش از ۵۰ درصد ایرانیان بیشتر از میزان مورد نیازشان غذا مصرف می‌کنند. همچنین ۲۰ درصد ایرانیان مصرف انرژی مناسبی دارند و بیش از ۲۰ درصدشان هم به انرژی و کالری کافی دسترسی ندارند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه سلامت این است که چقدر در این حوزه هزینه کنیم و این هزینه را برای کدام بیماری‌ها مصرف کنیم؟. همیشه ملکه ذهن‌مان این بوده که هرچقدر بیشتر هزینه کنیم، بهتر است؛ اما کل علم اقتصاد به این می‌پردازد که چگونه منابع محدود را برای رفع نیازهای نامحدود در هر زمینه‌ای هزینه کنیم. اولا باید توجه کرد که اقدامات حوزه سلامت باید اثربخش باشند. یعنی یک اقدام درمانی باید در طول زندگی بیمار تاثیر مثبت داشته باشد و یا کیفیت زندگی را بهتر کند. بنابراین اقدامات درمانی باید موثر و ایمن باشند.

وی ادامه داد: معمولا گفته می‌شود که بین نیم یا سه برابر سرانه تولید ناخالص ملی یک کشور را می‌توانیم برای یک سال عمر مفید و با کیفیت هزینه کنیم؛ این میزان بر اساس واحد پول آن کشور، دلار آزاد و یا دلار بین‌المللی محاسبه می‌شود. در عین حال باید پرسید که آیا یک اقدام درمانی، در افزایش طول عمر یا کیفیت زندگی موثر است یا خیر؟ و اگر پاسخ منفی باشد با آن هزینه مخالفت می‌شود.

وظیفه وزارت بهداشت در قبال سموم کشاورزی

حریرچی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات وزارت بهداشت برای استفاده از سموم کشاورزی، گفت: در چند سال اخیر اقدامات زیادی در این حوزه با همکاری وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است؛ به طوری که اکثر سموم شناسایی شدند و مراکز غیرمجاز توزیع سم نیز به حداقل رسیده‌اند. از طرفی آگاهی بخشی در این زمینه نیز افزایش یافته است. باید توجه کرد که وزارت بهداشت در این حوزه بیشتر نقش حمایت طلبی، آگاهی بخشی، هشداردهی و ترویجی دارد. در زمینه صنعت خودرو نیز همین‌طور است؛ به طوری که ما می‌توانیم درباره میزان آلوده‌کنندگی خودروها هشدار دهیم، اما وزارت بهداشت ابزار قانونی برای جلوگیری از تولید خودرو آلوده‌کننده در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: درباره تولید و مصرف سیگار در کشور و آلودگی هوا نیز اقداماتی انجام شده، اما کافی نیست. گرچه این حوزه‌ها برای برخی افراد نفع اقتصادی دارد، اما مجموع بیماری‌هایی که ایجاد می‌کند و هزینه‌ای که به وجود می‌آورد، نشان می‌دهد افزایش این موارد به اقتصاد ملی آسیب می‌زند.

حریرچی در پاسخ به سوالی دیگری درباره نحوه تصمیم‌گیری در زمینه تعیین بسته خدماتی پایه گفت: بر اساس نظر مراکز علمی دنیا در اکثر نظام‌ها از جمله نظام سلامت ۲۰ الی ۳۰ درصد منابع دچار استفاده غیر بهینه می‌شوند. از طرفی مهم‌ترین موضوعی که بیمه‌ها و وزارت‌بهداشت‌ها درباره‌اش تصمیم گیری می‌کنند، تعیین بسته خدمات پایه سلامت است. در این زمینه هم بسته خدمتی باید اقدامات هزینه‌ اثربخش را شامل و مطابق با اقتصاد سلامت هر کشور باشد و هم مردم باید از آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه طی چند دهه گذشته بسته خدمات پایه بیمه‌ای سلامت در کشور ما نسبت به منابع در اختیار بیمه‌ها و وزارت بهداشت گسترده‌تر بوده است، گفت: یکی از چالش‌های مهم حوزه سلامت ایران این است که از سال‌هایی که بیمه‌ها در کشور نقش بیشتری گرفته‌اند، با معضلی به نام تاخیر در پرداخت طلب‌های بیمه‌ای مواجه بوده‌ایم و علت این تاخیرها این بوده که منابع‌مان با هزینه‌ها مطابقت نداشته است.

حریرچی با بیان اینکه در بسته خدمتی پایه بیمه، باید نوع خدمت و تعداد مصرف آن مورد توجه قرار گیرد، گفت: این خدمات باید با قیمت مناسب و با تعداد معقول مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر برخی کشورهای اروپایی، خدمتی مانند دیالیز را تنها سه ماه تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند و یا برای گرفتن یک ام آر آی، سه ماه نوبت می‌گذارند؛ این در حالی است که گرفتن چنین تصمیماتی در کشور ما قابل تصور هم نیست. بنابر این باید بدانیم که همیشه یک انتخاب، یک عدم انتخاب دردناک را به همراه دارد.

وی همچنین گفت: از طرفی باید طوری عمل کنیم که با منابع محدودمان بتوانیم خدمات مناسب را ارائه دهیم. در حال حاضر طبق قانون، ما پزشک خانواده را در استان فارس ایجاد کرده‌ایم، اما در همین مورد می‌توان اینگونه سخن گفت که حق انتخاب مردم را محدود کرده‌ایم. این جملات بار قضاوتی متفاوتی را دارد؛ از طرفی برخی گروه‌ها به ما فشار می‌آورند که چرا فلان گروه پزشکی نمی‌تواند ام آر آی یا سی تی اسکن بنویسند؛ بنابراین مجبوریم برای استفاده بهینه از منابع؛ محدودیت ایجاد کنیم؛ در عین حال می‌دانیم که هیچ محدودیتی هم خوشایند نیست.

ثابت ماندن تعرفه‌های پزشکی ۹۷؛ آری یا خیر؟

حریرچی درباره نظر وزارت بهداشت در زمینه بحث ثابت ماندن تعرفه‌های پزشکی در سال ۹۷ گفت: طبق ماده ۹ قانون Law احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور و مطابق سیاست‌های کلی نظام سلامت و اسناد بالادستی، تعرفه‌ها باید واقعی و مطابق با هزینه‌های تمام شده خدمات باشند. البته این موضوع مستلزم این است که موجب افزایش پرداختی از جیب مردم نشود. در عین حال این تصمیمات باید قبل از آغاز سال جدید اخذ شود تا منابع آن در بودجه دیده شود و تاکید می‌کنیم که این موارد باید طبق قانون انجام شود.

واردات ۳ محصول تراریخته و وضعیت "سلامت" آنها

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره سلامت محصولات تراریخته گفت: وزارت بهداشت سلامت این محصولات را بررسی می‌کند و اگر مشکلی نداشته باشند، به آنها مجوز می‌دهد. در حال حاضر تنها سه محصول سویا، ذرت و کلزا به صورت تراریخته وارد کشور می‌شوند. درعین حال کشت محصولات تراریخته در کشور به صورت فراگیر انجام نمی‌شود، مگر اینکه اقدامی در این حوزه جنبه تحقیقاتی داشته باشد. بنابراین وزارت بهداشت مجوز جدیدی به هیچ محصول تراریخته دیگری نداده و فقط همین سه محصول و دانه‌هایشان برای روغن‌گیری به کشور وارد می‌شوند؛ بنابراین هر محصولی از این نوع که بخواهد وارد کشور شود باید ایمنی آن از سوی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گیرد. از طرفی محصولات موجود در بازار Store نیز به صورت دوره‌ای بررسی می‌شوند. بنابراین اگر وزارت بهداشت به محصولی مجوز دهد آن محصول سالم است.

گلایه از سازمان تامین اجتماعی

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان بدهی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت، گفت: یکی از گلایه‌های ما از سازمان تامین اجتماعی این است که میان مراکز خودش با مراکز وزارت بهداشت تفاوت قائل می‌شود. این در حالی است که نباید میان درمان مستقیم که از سوی مراکز تامین اجتماعی ارائه می‌شود با درمان غیرمستقیم که از سوی وزارت بهداشت ارائه می‌شود، تفاوتی قائل شد. درست نیست که پرداخت‌های مراکز تامین اجتماعی به‌روز باشد و فقط ۴۵ روز تاخیر داشته باشد، اما در مراکز وزارت بهداشت تاخیرهای ۱۰ ماهه و ۱۲ ماهه را شاهد باشیم، این عادلانه نیست.

طلب ۶۰۰۰ میلیارد تومانی از تامین اجتماعی

وی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت ۶هزار میلیارد تومان طلب از تامین اجتماعی دارد گفت: طبق گزارشات مقامات تامین اجتماعی، هزینه درمان مستقیمی که در مراکز خودشان ارائه می‌شود، گران‌تر است. بنابراین نمی‌توان مطالبات یک گروه را پرداخت کرد و گروهی دیگر حتی در پرداخت اصل حقوق‌شان مشکل ایجاد شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم قبول دفترچه بیمه سلامت در برخی مراکز درمانی، گفت: هیچ مرکز درمانی دولتی یا نهاد عمومی غیردولتی اجازه ندارد، دفترچه‌ای را قبول نکند؛ چرا که این موضوع جزو خطوط وزارت بهداشت است. تاکنون هم گزارشی در این زمینه نشده است. البته ممکن است برخی مراکز خصوصی در این زمینه تخلفاتی انجام دهند، البته در گذشته موارد قانونی درباره اخذ قرارداد اجازه‌هایی را به بخش خصوصی می‌داد، اما در حال حاضر و دربرنامه ششم توسعه این موارد سخت‌گیرانه‌تر شده است. در عین حال باید توجه کرد کسانی که دفترچه بیمه رایگان دارند فقط باید در مراکز دولتی خدمت بگیرند و اگر بخواهند از سطوح بالاتر خدمت بهره‌مند شوند، باید ۵۰ درصد حق بیمه را که ماهیانه ۲۰ هزار تومان است، پرداخت کنند.

وی همچنین درباره وضعیت بهداشتی مردم مناطق محروم گفت: در این زمینه یک موضوع بحث بهداشت عمومی مانند بهداشت آب، بهداشت محل سکونت و غیره است که در این گونه موارد وزارت بهداشت می‌تواند نقش آگاه‌سازی و درخواستی داشته باشد. البته در مناطق محروم وزارت بهداشت نه تنها برنامه داشته، بلکه این برنامه‌ها را اجرا کرده است؛ به طوری که در حال حاضر طبق سطح بندی وزارت بهداشت هیچ روستایی نیست که خانه بهداشت نداشته باشد.

درخواست تخصیص ۱۰۰درصدی منابع عمومی وزارت بهداشت

قائم مقام وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره کسری بودجه طرح تحول نظام سلامت گفت: در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ آنچه باید از محل هدف‌مندی یارانه‌ها که ابتدا ۶هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود و بعد به ۴هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت، به طور کامل داده نشد و ما تقاضا داریم آنچه که از منابع عمومی به وزارت بهداشت اختصاص پیدا می‌کند به طور ۱۰۰ درصدی تحویل داده شود؛ چرا که اگر منابع مصوب قانونی وزارت بهداشت به طور ۱۰۰ درصد تخصیص یابد، بدون هیچ مشکلی می‌توانیم خدمات را ارائه دهیم.

حریرچی در پایان در پاسخ به سوالی درباره موضوع گردشگری سلامت گفت: باید توجه کرد که گردشگری سلامت علاوه بر اینکه منابعی را برای کشور ایجاد می‌کند منجر به تامین منابعی در حوزه سلامت نیز می‌شود. البته این موضوع بسیار پیچیده است و به تصمیمات دولت‌ها بازمی‌گردد. در عین حال اقدامات متعددی در این زمینه از سوی وزارت بهداشت در راستای آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انجام شده، اما توسعه گردشگری سلامت عمدتا بر عهده بخش خصوصی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 352278 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟