کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در همایش هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: محیط زیست کشور ما دچار بیماری شده است، امسال بدترین سال بارشی را طی 50 سال گذشته سپری کردیم، اکنون 27 روز از سال بارشی گذشته است و متوسط بارش 60 درصد کمتر از متوسط 50 سال گذشته است.

وی ادامه داد: وقتی تالاب‌ها خشک می‌شود از دریاچه ارومیه غبار‌های نمکی بلند می‌شود و ریزگرد‌ها در هوا افزایش پیدا می‌کند، افزون بر این مشکلاتی چون کاهش تعداد زنبورهای عسل و ناتوانی آن‌ها در مسیریابی به علت غبار‌های نمکی به وجود می‌آید و در هفت سال آینده کشاورزی نابود خواهد شد.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: تغییرات اقلیمی به مدیریت نادرست بر می‌گردد، سیاست‌های غلط اقتصادی به محیط زیست آسیب وارد می‌کند، آلودگی آب و ورود فاضلاب به رودخانه‌ها منجر به مشکلات زیادی در کشور شده است.

کلانتری با اشاره به ورود عموم کود‌های شیمیایی به آب رودخانه ها گفت: کود‌ها و سموم مصرفی در کشاورزی خاک محیط زیست را تخریب کرده است، از سال‌های گذشته قرار بود مولکول‌های شیمیایی که در شمال کشور استفاده می‌شوند پوشش گوگردی داشته باشند تا از ورود آن به آب جلوگیری شود، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

در تهران بیش از 50 هزار کامیون فرسوده داریم

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: افزودنی های غیر استاندارد به دلیل ارزان تر بودن در کودها و سموم کشاورزی استفاده می‌شوند و این افزودنی‌ها به چرخه غذایی مردم ورود پیدا می کنند، اما متأسفانه وزارت بهداشت در خصوص محصولات کشاورزی و مضرات سموم غیر استاندارد اعلام نظر نکرده است.

وی عنوان کرد: وقتی کشور وارد خرید کود شیمیایی و سموم می‌شود، فقط قیمت مطرح است، حالا اینکه چقدر فلزات سنگین در این کودها وجود داشته باشد مد نظر قرار نمی‌گیرد، اکنون در کشور استفاده از سموم و کودهای ارزان در نوع باکیفیت آن ارجحیت دارد.

معاون رئیس جمهور آلودگی هوا را یکی از معضلات مهم کشور دانست و گفت: آلودگی هوا در بخش‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود، بخش اعظم این مشکل به سوخت برمی‌گردد، وزیر نفت با صراحت اعلام می کند که نمی‌توانیم گازوئیل با استانداردهای محیط زیست تولید کنیم، اگر این سوخت مورد نظر باشد باید آن را وارد کرد. طبق استاندارد، گوگرد گازوئیل نباید بالای 50 PPN باشد اما گازوئیل‌های موجود در کشور 70 تا 10 هزار PPN بنزن دارند.

کلانتری ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها، گوگرد موجود در گازوئیل شهر مشهد و اصفهان بالای 10 هزار PPN بود، این در حالی است که خودروهای ما فرسوده هستند و در تهران بیش از 50 هزار کامیون فرسوده داریم و هر کامیون به جای 30 لیتر سوخت در 100 کیلومتر 70 لیتر سوخت مصرف می‌کند و میزان گوگرد در گازوئیل پایتخت بالای سه هزار است.

بزرگترین عوامل آلودگی هوا

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: یکی از بزرگترین عوامل آلودگی هوا، سوخت ناقص گازوئیل است، در هوای گرم گازوئیل جای خود را به بنزین می‌دهد.

وی مافیای خودرو‌سازی در کشور را یکی از علل آلودگی هوا معرفی کرد و گفت: هیچکس زورش به مافیای خودروسازی کشور نمی‌رسد، صنعت خودروسازی خودروهای با مصرف بالاتر از استاندارد را تولید می‌کنند و از طرفی سوخت مصرفی این خودروها نیز استاندارد پایینی دارد، زور رئیس جمهور هم به تولیدات خودروهای غیر استاندارد نرسیده است، در دولت قبل تصویب شد که خودروهای فرسوده در ازای خرید خودرو از رده خارج شوند اما به دلیل قدرت صنعت خودروسازی در کمتر از یک ماه مصوبه دولت لغو شد و در این شرایط است که نباید انتظار هوای پاک داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه هوای آلوده شهرهای بزرگ بیشتر از سیگار به ریه‌های مردم ضربه می‌زند، گفت: بهداشت محیط زیست قربانی کمپانی‌های بزرگ می‌شوند، محیط زیست اگر پشتوانه وزارت بهداشت را داشته باشند تا حدی می‌توانیم با این کمپانی‌ها مبارزه کنیم، اگر مستنداتی داشته باشیم که حدی با وزارت بهداشت می‌توان مبارزه کرد.

بخشی از آلودگی هوا مربوط به ریزگردهاست

کلانتری ادامه داد: مبارزه صنعت خودرو که 70 هزار میلیارد تومان معادل 150 برابر بودجه محیط زیست و سه برابر وزارت بهداشت درآمد دارد، کار دشواری است، این‌ها قدرت مالی دارند و می‌توانند هر داده‌ای را دستکاری کنند و مقابله با آن‌ها توان زیادی می خواهد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه بخشی از آلودگی هوا مربوط به ریزگردهاست، گفت: ریزگردهای درشت خیلی خطر‌آفرین نیستند و ظرف سه تا چهار ساعت نشست می کنند، اما ریزگردهای خارجی تا چند شبانه‌روز در هوا باقی می‌مانند.

وی با تأکید بر اینکه ریزگردها به اندازه آلودگی‌های شیمیایی خطرناک نیستند، عنوان کرد: علت اینکه مردم نسبت به ریزگردها در هوای برخی استان‌ها بیشتر حساسیت نشان می‌دهد آن است که این ریزگردها به چشم دیده می‌شوند اما ریزگردهای شیمیایی و تولیدات غیر استاندارد که به زور تولید داخل به مردم تحمیل می‌شوند بیشتر به مردم صدمه می‌زنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه محیط زیست ما در برابر فشارهای خارجی نمی‌تواند مقاومت زیادی بکند، گفت: اگرچه اعلام کرده‌ایم از سال‌ آینده با پشتوانه قانون Law هوای پاک جلوی تولیدات غیر استاندارد را خواهیم گرفت، اما لابی‌های صنعتی و سرمایه‌داری با آن برخورد خواهند کرد و به بهانه حمایت از تولید داخل و حتی به قیمت جان مردم ممکن است، این طرح را متوقف کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 351496 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟