مراکز معاینه فنی از ضرورت‌های کنترل آلودگی هوا هستند

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در حاشیه این افتتاح‌ها با اشاره به شعار امسال روز هوای پاک اظهار کرد: این نامگذاری به این علت است که در قانون Law جدید هوای پاک، تخلفات زیست محیطی جرم Crime بوده و مجازات برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه امروز ۲ مرکز معاینه فنی در شهرستان شهریار آغاز به کار کردند، افزود: بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودرو‌ها بوده و حدود ۲۰ درصد خودرو‌های در حال تردد، فرسوده، آلاینده و فاقد معاینه فنی هستند و بر همین اساس مراکز معاینه فنی از ضرورت‌های کنترل آلودگی هوا هستند.

کلانتری ادامه داد: بر اساس قانون همه خودرو‌های فاقد معاینه فنی باید برگه معاینه فنی را دریافت کنند و اگر چنانچه دارنده خودرو فاقد معاینه فنی باشد روزانه توسط پلیس Police راهور جریمه خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه آنچه که باید پیگیری شود این است که خودرو‌های در حال تردد دارای معاینه فنی باشند و اگر چنانچه مراکز معاینه فنی از قانون هوای پاک عدول کنند و این اصول را رعایت نکنند با این مراکز برخورد قانونی خواهد شد، اظهار داشت: امیدواریم که هم شهروندان و هم مراکز معاینه فنی توجه کافی داشته باشند که گواهی صادر شده گواهی واقعی سلامت فنی خودرو باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست امسال استاندارد‌های آلایندگی خودرو‌ها را تغییر داده و شرایط سخت‌تر شده است، افزود: بر این اساس خودرو‌های صفر کیلومتر تا ۴ سال معاف از دریافت معاینه فنی بوده و پس از آن هر ساله ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی و دریافت برگه معاینه فنی هستند.

کلانتری با اشاره به اینکه بخشی از آلودگی هوای تهران و شهرستان‌های اطراف آن مربوط به تردد خودرو‌ها و بخشی هم مربوط به واحد‌های صنعتی است، تصریح کرد: خصوصاً در این منطقه وجود واحد‌های شن و ماسه و معادن، باعث تولید ریزگرد‌های زیادی می‌شود که در افزایش آلودگی هوا تاثیر بسزایی داشته و امیدواریم با اقدامات انجام شده میزان آلایندگی صنایع و خودرو‌ها در حدود استاندارد‌های محیط زیست قرار گیرد.

وی اظهار داشت: ۴۲۴ واحد آلاینده شناسایی و برخورد قانونی با این واحد‌ها انجام شده است، حدود ۱۶۰ واحد دارای برنامه زیست محیطی در کاهش آلایندگی هستند که امیدواریم بتوانند برنامه‌های خود را به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسانند و قطعاً با سایر واحد‌های آلاینده برابر قانون برخورد خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در بحث خودرو‌ها موضوع استاندارد خودرو و هم استاندارد سوخت مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: وزارت نفت متعهد است که تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ را پیگیری کند تا بار آلایندگی هوا ناشی از مصرف سوخت کاهش یابد.

وی افزود: خوشبختانه از سال ۹۲ تا ۹۵ شاهد کاهش تعداد روز‌های ناسالم در تهران بوده ایم، در سال ۹۵، ۸۹ روز هوای ناسالم داشتیم و امیدواریم امسال هم با توجه به کاهش نزولات در پاییز و زمستان، همان شرایط را داشته باشیم.

کلانتری در پایان با بیان اینکه در تهران ۳۶ مرکز معاینه فنی خودرو‌های سبک و ۱۳ مرکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین وجود دارد، بیان داشت: اگر این مراکز به شکل صحیح فعالیت کنند، حداقل ۲۰ درصد از آلودگی ناشی از تردد خودرو‌ها کاهش خواهد یافت.

گفتنی است؛ در حاشیه این مراسم تست آلایندگی خودرو‌های عبوری توسط معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران و با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و مسئولان شهرستان شهریار انجام شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 349021 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟