شورای نگهبان  نهاد سیاسی نیست

photo_۲۰۱۷-۱۲-۰۲_۱۳-۰۰-۱۸

به گزارش گروه قضایی رکنا ، عباسعلی کدخدایی امروز - شنبه11 آذر - در نشست خبری خود با خبرنگاران با تبریک میلاد پیامبر اسلام و هفته وحدت،در خصوص گفت‌وگوی میان شورای نگهبان و جریان‌های سیاسی می‌تواند موجب افزایش وفاق در میان جریان‌های سیاسی کشور اظهار کرد : ما از اصل این کار استقبال و دفاع می کنیم اما نکته این است که این گفت وگوها نباید در قالب رایزنی سیاسی باشد چون شورای نگهبان نهادی سیاسی نیست. البته در حال حاضر نیز پژوهشکده شورای نگهبان در بخش قوانین و مصوبات آماده گفت وگو است اما نباید حمل بر این باشد که رایزنی سیاسی صورت می گیرد چون شان شورای نگهبان سیاسی نیست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین درمورد بررسی مجدد صلاحیت نمایندگان کنونی مجلس در زمینه جرائم آنها یادآور شد: شورای نگهبان در زمان برگزاری انتخابات می تواند اعلام نظر کند ولی نسبت به نمایندگان کنونی فارغ از اظهار نظر است و اگر جرائمی اتفاق بیافتد قوه قضاییه باید به آن رسیدگی کند.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا ، مبنی بر اینکه تعریف رجل سیاسی نسبت به گذشته تغییر کرده است،گفت: همه در بحث قانونگذاری معتقدیم که قوانینی که توسط انسان وضع می‌شود بر اساس شرایط فرق می‌کند. تلاش ما این است که بتوانیم مصوبه جامعی داشته باشیم، ‌این تلاش انسان و محدود به اختیارات و ذهن انسان است همان‌طور که قوانین گذشته اصلاح می‌شود این مورد هم امکان اصلاح دارد اما تلاش ما این است که در کوتاه مدت دچار تغییر خاص نشود.

وی درباره عملکرد مجلس دهم نسبت به مجلس نهم نیز یادآور شد: به طور کلی انتظار بیشتری از مجلس داریم تا دقت بیشتری نسبت به مصوبات داشته باشند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس درباره اعضای خانواده یکی از مراجع تقلید و این که آیا در دوره بعد این نماینده تایید صلاحیت خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: از ما نخواهید نظراتمان را امروز اعلام کنیم زیرا قرار نیست انتخابات زود هنگام برگزار شود. اگر جرمی رخ داده قوه قضاییه مسئول رسیدگی به آن است.

وی در خصوص سوال علت رد طرح تقویت بسیج مستضعفین توسط شورای نگهبان اظهارکرد: اتفاقا ایراد شورای نگهبان در جهت تقویت بسیج است؛ زیرا شرایط و حوزه‌هایی را در مصوبه و ماده اول آن ذکر کردند که اعضای شورای نگهبان معتقدند باید در چارچوب فرماندهی کل قوا باشد و از این طریق اقدام شود، در نتیجه ایراد ما در جهت تقویت است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در باره رد عضویت ایران در پیمان شانگهای از سوی فقهای شورای نگهبان و مخالف دانستن این عضویت با شرع مقدس، گفت: با توجه به وضعیت منطقه جنوب شرق آسیا این موضوع مطرح شد و فقهای شورای نگهبان به دلیل وضعیت میانمار آن را رد کردند البته آقایان درباره پیمان های دیگر نیز در زمان های مختلف نظر داشتند اما مجبور به اعلام این نظر شده ایم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اگر مجلس طرح عضویت غیرمسلمانان در شوراها را تصویب نهایی کند و شورای نگهبان آن را رد و نمایندگان با اصرار بر مصوبه قبلی خود آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام بفرستند، واکنش شورای نگهبان چه خواهد بود، اظهار کرد: اصل 112 تعیین تکلیف کرده و نظر مجمع فصل الخطاب است و شورای نگهبان تابع قانون Law خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در ادامه درباره طرح الحاق یک تبصره به ماده 353 قانون آئین دادرسی کیفری نیز گفت: اطلاق تبصره 3 ماده واحده نسبت به انتظار جریان محاکمه با ذکر نام متهمین بیش از طی مراحل قانونی چون شامل مواردی می‌شود که جرم Crime ثابت نشده است از سوی شورا مغایر اصل 165 قانون اساسی شناخته شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با ذکر اینکه با وجود اصلاح به عمل آمده در ماده یک طرح تقویت بسیج مستضعفین از آنجا که موارد مذکور در صدر ماده منحصر به طرق ذیل ماده شده است، مغایر اصول 110 و 176 قانون اساسی شناخته شد، اظهارداشت: در زمینه لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان هم از آنجا که در بند 3 ماده 4 اصلاحی به عمل نیامده است، ایراد سابق شورا کماکان به قوت خود باقی است .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 333236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟