«آش با جاش» باید در اختیار شورا‌ها قرار گیرد

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در پنجاه و نهمین اجلاس مشورتی روسای شورا‌های اسلامی شهر‌های مراکز استان‌ها که امروز چهارشنبه با حضور روسای شورای شهر شهرستان‌های کشور و جمعی از اعضای شورای شهر تهران تشکیل شد، اظهار داشت: ضمن خوش آمد گویی خدمت تک تک شما حضار در این اجلاس و تسلیت به هم وطنان عزیز به خصوص مردم خوب غرب کشور و تبریک سالروز تشکیل مردمی‌ترین نهاد جمهوری اسلامی بسیج مستضعفین لازم میدانم چند نکته‌ای در رابطه با این تشکیلات عظیم و مهم عرض کنم.

هاشمی ادامه داد: این سازمان مردمی با دور اندیشی حضرت امام خمینی (ره) قبل از حمله رژیم بعثی تشکیل شد و در بخش‌های مختلفی توانست خدمت رسانی کند.

وی با بیان اینکه این ایام مقارن با سالروز تاسیس بسیج، مردمی ترین نهاد انقلاب، از سوی امام خمینی است، ادامه داد: جلسه امروز نشست شوراهای اسلامی که یک سازمان مردم نهاد جهت مدیریت شهری است ، از این رو بهتر است که به اهداف و رسالتهای بسیج و چشم انداز مطلوب آن در جامعه توجه کنیم.

‎رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد:تشکیل بسیج مستضعفین، قبل از حمله ناجوانمردانه حکومت بعثی عراق به ایران بود و عمق دوراندیشی و آینده نگری امام خمینی را نشان داد.

وی افزود:با پایان جنگ تحمیلی ابعاد دیگری ازحکمت تشکیل این سازمان مردمی مشخص شد و دامنه خدمت رسانی بسیج به حوزه های دیگر نیازمندی جامعه نظیر سلامت، سازندگی، امداد و آموزش نیز رسید.

هاشمی گفت:‎‎‎اما ظرفیت بسیج تنها به سازماندهی نیروهای دفاعی داوطلب منحصر نمی شود، پس از پایان دفاع مقدس، آیت الله هاشمی رفسنجانی که به دلیل حضور در فرماندهی جنگ با حکم امام خمینی، بیشترین ارتباط و تعامل را با نیروهای مخلص، با انگیزه و داوطلب و مستعد بسیجی داشت و بیش از هر فرد دیگری به ظرفیت نیروی بسیج در حل مسائل و معضلات کشور آگاه بود، تلاش کرد، از توانمندی این ایده برای بهره گیری از ظرفیتهای بکر و بلااستفاده کشور در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهره ببرد.

وی ادامه داد:‎بسیج در طول سه دهه سپری شده از پایان دفاع مقدس، در حوزه های مختلفی نظیر سازندگی، خدمت رسانی و آموزش، دستاورد چشمگیری داشته است، البته این به معنای رسیدن به حداکثر ظرفیت و توانمندی بسیج در این حوزه ها نیست، اقدامات صورت گرفته ، گامی کوچک در مسیری طولانی است.

هاشمی افزود:‎‎البته در این میان، پرداختن به حواشی نظیر هزینه کردن از اعتبار و وجهه بسیج که برگرفته از آبرو و اعتبار امام، شهدا و نظام ورهبری است ، مسیر انحرافی محسوب می شود که نباید در آن اسیر شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد:باید جایگاه بسیج ومقبولیت اجتماعی و تخصصی آن به جایی برسد که محبوب ترین، موجه ترین و متخصص ترین چهره های جامعه با افتخار به این خیل بپیوندند و خود را بسیجی بدانند.

هاشمی گفت:‎‎اما در رابطه با این نشست که بیش از١٤ سال است برای هم اندیشی و تعامل بیشتر شوراهای اسلامی مراکز استانهای کشور تشکیل می شود، ٥٤ نشست در فواصل حدود صد روزه در استانهای مختلف، و مصوبات و پیشنهاداتی ارائه شده است که امیدواریم نقشی موثر در ارتقای جایگاه و اثربخشی شوراهای اسلامی ایفا کند.

وی بیان کرد:‎شوراهای اسلامی در جمهوری اسلامی ، در جایگاه یک پارلمان محلی ایفای نقش می کنند و لازمه ارتقای آنان افزایش هماهنگی ، کارایی و اثر بخشی آنان، در مدیریت شهری است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت:در انتخابات اخیر ، تغییر معنا داری در اکثر کلانشهرها ومراکز استان در انتخاب مردم دیده شد ، تغییری که می تواند به منزله تمایل عمومی به تحول در مدیریت شهری و ارتقای عملکرد این نهاد نسبت به گذشته تعبیر شود.

هاشمی ادامه داد:‎امروز آلودگی هوا، ترافیک، ضعف در حمل ونقل عمومی، بافت های فرسوده، آسیبهای اجتماعی تنها معضلات تهران به شمار نمی آید وبسیاری از کلانشهرها ومراکز استانها را رنج می دهد.

وی گفت:‎از سوی دیگر با گذشت 20 سال از تاسیس نهاد شورا، شاهد هستیم موضوعاتی را قانونگذار جهت کاهش بار تصدی گری دولت وتقویت مشارکت مردم در اداره شهرها به نهاد شوراها وشهرداری برخاسته از آن تفویض کرده اما بخش کوچکی عملیاتی شده است، در حالیکه انتقال وظایفی نظیر خدمت رسانی در حوزه های مختلف به شهروندان مانند آموزش، انرژی و سلامت به مدیریت شهری از دستگاههای دولتی می تواند هم از بار سنگین تصدی گری دولت بکاهد و هم کارایی واثربخشی و مشارکت شهروندان را در ارائه خدمات ارتقا دهد.

هاشمی بیان کرد:تامین درآمد پایدار یکی از اولویتهای مدیریت شهری است که بخش قابل توجهی از آن باید از طریق دریافت مالیات ارزش افزوده از دولت دریافت شود.

وی گفت: فعالیتهایی نظیر حمل ونقل انبوه بر عمومی یا بازیافت ، از نوع خدماتی هستند که دارای فن آوری وتخصص بالا هستند وطبیعی است که دستیابی به این فن آوری وتخصص هزینه بر و دشوار است، در حالیکه انباشت این تجربه در برخی از کلانشهرها و سایر مراکز استان وجود دارد و می توان با تعامل مناسب و هم افزایی مراکز استان، فرآیند مدرنیزاسیون خدمات شهری و استفاده از فن آوری را برای سایر شهرهای متقاضی آسانتر وکم هزینه تر کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد:‎ وقوع حوادثی نظیر زلزله غرب کشور نشان داد برای افزایش هماهنگی، ارتقای سرعت عمل و کاهش دوباره کاری، موازی وپراکندگی در امداد و ارائه خدمات، نیاز به ایجاد هماهنگی بیشتری بین مدیریت شهری مراکز استان وجود دارد تا در مواقع بحرانی و نیاز هموطنان به امداد بتوانند با سرعت وصحت و دقت بیشتری به ارائه خدمت بپردازند.

هاشمی گفت:در مجموع باید به این نکته توجه کنیم که نهال نورس مدیریت شهری و سازمان مردم نهاد شوراهای اسلامی، برای بارور شدن و شکوفایی نیاز به همگرایی، انسجام وتقویت بیشتر درونی دارد تا بتوان با کمک سایر ارکان نظام نظیر مجلس شورای اسلامی و قوه مجریه بسترهای توسعه مدیریت شهری را فراهم آورد.

‎رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: انتظار عمومی از منتخبان دوره پنجم شوراهای اسلامی، ایجاد تحول، بهبود وارتقای خدمات در مدیریت شهری است ، مجلس شورای اسلامی در بعد تصویب قوانین و بودجه به خصوص لایحه مدیریت شهری و دولت در عرصه اجرا می تواند کمکهای شایان توجهی در جهت ارتقا سطح خدمات به مدیریت شهری داشته باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 332302 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟