صالحی امیری: تهران به امید و نشاط نیاز دارد

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، سیدرضا صالحی امیری در نشست شهردار تهران با اصحاب فرهنگ و هنر Art ضمن تقدیر از حضور فرهیختگان عرصه فرهنگ و هنر و تسلیت به مناسبت جانباختن تعدادی از هموطنان در زلزله غرب کشور گفت: این جلسه که به تدبیر دکتر نجفی برگزار شد، آغاز سلسله جلساتی است که از آن به عنوان نشست صمیمی و گفتگوی فرهنگی یاد می کنیم.

وی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده که بهترین گزینه برای ارتباط با جامعه بزرگ فرهنگی و هنری گفت و گو است، افزود: گفت و گو مسیرهای سخت را برای ما هموار می کند، شناخت را افزایش و همچنین حرکت مشترک ایجاد می کند و در نهایت برای مسیرهای بن بست راه هایی برای عبور انتخاب می کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه در جامعه ای که در آن گفت و گو شکل نمی گیرد، انسان ها نسبت به هم بیگانه اند، عنوان کرد: ما با دنیا گفت و گو و مذاکره می کنیم، اما متاسفانه با خودمان گفت و گو نمی کنیم. از این منظر برای رسیدن به هدف واحد، نقطه تعالی توسعه و اشتراک گفتمانی، فرهنگی و اجتماعی نیاز به گفت و گو داریم.

تهران نیازمند دمیدن روح جدیدی است

صالحی امیری با اشاره به اینکه نشست امشب با اصحاب حوزه فرهنگ و هنر آغاز یک راه است، گفت: ما باور داریم تهران بزرگ نماد کشور بوده و هر تحولی در این کلان شهر در عرصه ملی تاثیر مستقیمی خواهد داشت. ما باور داریم، تهران هم جسم دارد و هم روح و ما نمی توانیم این شهر را با انبوهی از سازه ها، خودروها، تجارت خانه ها و بازار Store توصیف کنیم. روح این شهر فرهنگ آن بوده و باید بدانیم که انسان بدون روح امکان حیات نخواهد داشت، همان طور که جامعه بدون روح به سمت میرایی سیر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تهران نیازمند دمیدن روح جدیدی است که ما از آن به عنوان فرهنگ و هنر نام می بریم، تصریح کرد: روح فرهنگی یعنی فضایل، اخلاق، انسانیت، سازگاری اجتماعی، انسجام اجتماعی، وفاق اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و رضایت اجتماعی، ضمن اینکه روح فرهنگی به معنای باهم بودن، در کنار هم بودن و فهم مشترک داشتن نسبت به مسایل است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: برای اینکه بتوانیم جامعه نرمی داشته باشیم، باید ارزش های فرهنگی را در این سرزمین، این جغرافیا و این کلان شهر را احیا کنیم. مردم در آلودگی هوا به سختی نفس می کشند، اما تنفس در فضای آلوده فرهنگی و اجتماعی به مراتب سخت تر از تنفس در هوای آلوده است

امروز باید برای چالش های اجتماعی در تهران نقطه روشنی داشته باشیم

صالحی امیری با تاکید بر اینکه امروز باید برای انبوهی از چالش های اجتماعی در کلان شهر تهران نقطه روشنی داشته باشیم، تصریح کرد: امروز مسئله حاشیه نشینی، ایدز، طلاق، ناامنی و ده ها مسئله دیگر روح شهر را آزرده کرده است و برای دفع این آزردگی باید نسخه های عاجل تجویز کرد.

وی یادآور شد: ترکیبی که امروز در عرصه مدیریتی تهران مشاهده می کنیم، از شخص دکتر نجفی تا سایر همکاران، تصویر فرهنگی را به شهروندان خواهد داد که می توانیم آینده تهران را فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و انسانی مشاهده کنیم. این چیزی است که امروز بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز داریم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه امروز به بزرگان فرهنگ و هنر به عنوان سرمایه های اصلی برای ارتباط با متن جامعه نیاز داریم، اذعان کرد: ما برای گفت و گو با مردم و درک روشنی از مطالبات آنان به اصحاب فرهنگ و هنر نیازمندیم و بر این باوریم که زبان مشترک بین این قشر با جامعه وجود دارد و از این منظر اصحاب فرهنگ و هنر را حلقه های ارتباطی با متن جامعه می دانیم.

صالحی امیری با مخاطب قراردادن اصحاب فرهنگ و هنر عنوان کرد: دعوت ما از شما اظهار این مطالبه و انتظار کمک است تا یاری کنید روح لطیف ادب، اخلاق و هنر در این شهر دمیده شود.

شهر تهران به امید و نشاط نیاز دارد

وی با تاکید بر نیاز شهر تهران به کتاب، فیلم، سینما، موسیقی و تئاتر خاطرنشان کرد: ما به انسان هایی نیاز داریم که چهره این شهر را چهره لطیف، نرم و اخلاقی تصویر کنند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه پایتخت نیازمند بازخوانی و خوانش مجدد است، گفت: خوانش مجدد در تهران یعنی چگونه می توانیم در لابلای کوچه، محله های این شهر بلوغ انسان ها را به یکدیگر نزدیک کنیم، تا وقتی انسانی از منزل خارج می شود به هم نوع خود سلام کند. این شهر به امید و نشاط نیاز دارد و کسانی که تلاش می کنند مانع از نشاط اجتماعی شوند، بدانند که به آرمان ملت خیانت Cheat می کنند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه برای عبور از آسیب های اجتماعی نیاز به تخلیه اجتماعی دارد، عنوان کرد: این تخلیه اجتماعی باید در قالب نشاط، امید و وفاق اجتماعی شکل گیرد و این ممکن نیست مگر آنکه ما بتوانیم بسترهای این نشاط را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر نپذیریم فرزندان ما در فضاهای رسمی و قانونی با استفاده از ابزارهای هنری و فرهنگی نقش اجتماعی داشته باشند، باید در زیرزمین های این شهر شاهد آسیب های فراوان باشیم.

باید اعتماد اجتماعی در جامعه تقویت شود

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه شهر دو چهره آشکار و پنهان دارد و نباید چهره پنهان شهر تصویر سیاهی به ما بدهد، تاکید کرد: از این منظر ما نیازمند ایجاد بستر و فضای لازم برای گسترش نشاط اجتماعی هستیم. امروز نشاط اجتماعی به معنای فراغت اجتماعی یا یک امر زائد غیرضروری نیست، امروز وقتی از سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، رضایت اجتماعی و نشاط اجتماعی صحبت می کنیم، تمامی این موضوعات مهمترین نیازهای ما در این کلان شهر هستند.

صالحی امیری در خصوص اینکه امروز از اعتماد انسان ها به یکدیگر کاسته شده و باید اعتماد اجتماعی تقویت شود، افزود: مشارکت اجتماعی نیز کاهش پیدا کرده و همه انسان ها باید احساس مسئولیت کنند، ضمن اینکه رضایت اجتماعی باید در چهره و بطن اجتماعی محسوس و روشن باشد و در نهایت اینکه نشاط اجتماعی به معنی لبخند زدن به دیگری نیست. نشاط اجتماعی یعنی رضایت درونی نسبت به تحولات محیطی که در آن زیست می کنیم. از این منظر زیست در کلان شهر تهران باید با زیست فرهنگی و اخلاقی همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه می توانیم با اعمال قوانین در حوزه ترافیک و ساخت و ساز اعمال مدیریت کنیم، گفت: اما برای تغییرات و تحولات فرهنگی به یک دهه وقت نیاز داریم، چراکه در این مورد با انسان سر و کار داریم. زمانی که با انسان صحبت می کنیم، باید به مبانی انسان شناختی واقف باشیم. انسانی که ما از آن در تهران صحبت می کنیم، انسان های مسئولی هستند که اخلاق، فضیلت، همدلی، هم نوایی و همگرایی را سرلوحه کار خود قرار می دهند. در این حالت انسان ها احساس درد نسبت به همنوعان خود خواهند داشت. اگر چنین فضایی در تهران شکل بگیرد، آن زمان با انبوهی از آسیب ها در این شهر مواجه نیستیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه شکاف طبقاتی، شکاف جغرافیایی و فقدان عدالت توزیعی، ناشی از این است که نتوانسته ایم آن طور که شایسته است، روح فضیلت را در این شهر بدمیم، گفت: امید داریم با همت شما اصحاب رسانه و فرهنگ، مدیریت جدید و رای مردم به اعضای شورای شهر که پیام آن مطالبه تغییر برای آینده تهران است، تغییرات لازم را ایجاد کنیم. تغییر الزاما مربوط به ساز و کارهای ساخت و ساز و کالبد شهری نیست که البته در معنای کلی، این تغییرات را هم شامل می شود، اما تغییری که مردم از ما انتظار دارند، تغییرات بنیادی از جنس اخلاقی و انسانی است. این نقطه ای است که ان شاالله در برنامه های جدید به آن توجه اساسی خواهیم کرد.

ریشه مشکلات تهران فرهنگی و اجتماعی است

صالحی امیری در ادامه با یادآوری این نکته که برای زیست آرام، با ثبات و امنیت باید به فرهنگ متصل شد، اظهار کرد: فرهنگ چشمه جوشانی است که همه انسان های تشنه می توانند در مسیر حرکت این چشمه سیراب شوند. فرهنگ به منزله اکسیژن است که انسان می تواند در یک فضای با نشاط آن را تنفس کند؛ چراکه در جامعه ای که فرهنگ نیست، انسان ها به سختی تنفس و زیست می کنند.

وی با بیان اینکه ما مجموعه ای از انسان ها را جبرا در برج ها کنار هم قرار دادیم، خاطر نشان کرد: اما مناسبات انسانی آنها را تعریف نکردیم. ما مرزهای فیزیکی را در برج ها و ساختمان ها تعریف کردیم، اما مرزهای انسانی را آن گونه که باید تعریف نکردیم و این نکته ای است که در مباحث حقوق شهروندی باید به آن توجه کنیم.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه ریشه مشکلات تهران فرهنگی و اجتماعی است، تصریح کرد: برای عبور از این مشکلات باید برنامه روشن و شفاف داشته باشیم. بر همین اساس در آغاز تلاش می کنیم تا با تحلیل درست از وضعیت موجود و تصویر صحیح از وضعیت مطلوبی که در پیش خواهیم داشت، برنامه روشنی را تصویر کنیم. برنامه روشنی که در آن شهری داشته باشیم تا انسان ها با هم سازگار باشند و از خشونت، ناامنی، بی اعتمادی، نارضایتی، انگ زنی و تخریب خبری نباشد. شهری داشته باشیم که صدها عامل بداخلاقی و ناامنی هر روز در آن شکل نگیرد. شهری داشته باشیم که انسان ها شهر را زندان Prison خود فرض نکنند و این ممکن نیست، مگر آن که باور کنیم باید نقطه آغازین را از فرهنگ و جامعه شروع کنیم.

صالحی امیری ادامه داد: از این منظر معتقدیم که امنیت در فضای امروز که شامل امنیت اخلاقی، اجتماعی، زیستی و جانی است باید مورد توجه قرار گیرد. وقتی شهری ناایمن می شود، یعنی زندگی برای انسان ها سخت و دشوار خواهد شد.

از اصحاب فرهنگ و ادب می خواهیم تا ایده های خود را برای ما ارسال کنند

وی در ادامه صحبت های خود به موضوع سرمایه های انسانی و فرهنگی در تهران اشاره کرد و گفت: گروه های مرجع می توانند نوید بخش تغییرات باشند. یک نفر می تواند با یک ایده یک شهر را دستخوش تغییر کند. از این منظر از شما اصحاب حوزه فرهنگ و ادب می خواهیم تا ایده های خود را برای ما ارسال کنید تا ما آنها را در دستور کار خود قرار دهیم. ما باید باور داشته باشیم که از تصدی گری عبور کنیم و به تولی گری تن بدهیم و بر این باوریم که مردم بیش از ما دلسوز مسئله فرهنگی و اجتماعی تهران هستند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به فلسفه محله محوری در برنامه های شهرداری تهران گفت: از این منظر فلسفه محله محوری ناظر بر واگذاری کار مردم به خود مردم است و برنامه ریزی، سیاست گذاری، نظارت و حمایت کار با ما است. ضمن اینکه ما در برنامه ای منظم به سمت مدیریت یک پارچه فرهنگی و اجتماعی حرکت می کنیم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه برنامه های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به سمت تقویت هویت اسلامی، انقلابی، ایرانی و توسعه مشارکت های شهروندی و فرهنگ شهروندی حرکت خواهد کرد، گفت: ما جامعه سلامت محور را دنبال می کنیم و معتقدیم که باید اقتصاد فرهنگی در این شهر رشد و گسترش بیشتری پیدا کند و فضاهای جدید فرهنگی ایجاد خواهد شد تا امکان بهره برداری بیشتری از آنها باشد.

وی با تاکید بر نوگرایی، نواندیشی و نوسازی در نگاه، اندیشه و عمل عنوان کرد: تحولات با سرعت زیاد به مثابه برق در حال حرکت هستند و شدت، سرعت، عمر و گستره تحولات بسیار زیاد است. امروز عامل زمان و مکان حذف شده است و در چنین فضای جامعه شیشه ای، باید بدانیم که زمان و مکان حذف شده است و همگان می توانند در یک شاهراه ارتباطی فضا را مشاهده کنند. در چنین فضای جامعه شیشه ای باید بدانیم که برای شهروندانی برنامه ریزی می کنیم که در مسیر این تحولات قرار دارند. ما در یک جامعه منجمد زندگی نمی کنیم، بلکه در جامعه پویایی زندگی می کنیم که انسان ها در حرکت بوده پس باید برای انسان های در حال حرکت برنامه داشته باشیم.

براساس این گزارش، وی در پایان خاطرنشان کرد: باید فن آوری های جدید و فضای مجازی را به استخدام بگیریم و به تبع آن شهروندانی نیز با این رویکرد جدید داشته باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 330114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟