تاکنون هیچگونه ناامنی برای زائران اربعین وجود نداشته است/مجوز ۸ دفتر هواپیمایی به علت تخلف در فروش بلیت تعلیق شد

آخرین تدابیر و اقدامات برای راهپیمایی عظیم اربعین ۱۷ آبان ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین، سلیمانی دشتی استاندار ایلام، شریعتی استاندار خوزستان، خرمشاد پژوهشگر ارشد مسائل جهان اسلام و سردار فتحی زاده مسئول کمیته امنیتی و انتظامی ناجا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون آخرین تدابیر و اقدامات برای راهپیمایی اربعین گفت: امسال نسبت به سال گذشته زائران رضایتمندی بیشتری در بحث تردد داشتند و زیرساختها نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه مرز مهران روزانه توان تامین آب برای سیصد هزار نفر را دارد به طوری که هزینه آبرسانی به چذابه 30میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: ترمیم ها در بحث خدمات رسانی صورت گرفته است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اظهار داشت: تاکنون دو میلیون و 300 هزار نفر از مرز خارج شدند که بخشی از این تعداد قبل از ماه صفر از مرز خارج شده بودند و به نظر می رسد ۳۵ هزار نفر هنوز از کشور خارج نشدند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت سفر باید توسط مردم انجام شود، افزود : رفت زائران نسبت به برگشت از سه روز قبل کاهش یافته است.

ذوالفقاری ادامه داد : هدف غایی در این است که بتوانیم از این بستر به اتحاد و انسجام جهان اسلام و ادیان دیگر الهی برای توسعه و گسترش فرهنگ اصیل اربعین کمک کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوال دیگری پیرامون صدور ویزا گفت : برای ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر صدور ویزا داشتیم که نسبت به سال گذشته ۳۰۰ هزار ویزا افزایش داشته است

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۵ میلیون و عده غذایی با کمک مردم و برخی نهادها و سازمانها برای طول مدت ۲۰ روز تدارک دیده شده است، گفت: یکسری از همایش ها در راستای فرهنگ اربعین و همایش های دیگر در زمینه سیاست ها و برنامه ریزی ها برگزار شده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه اسکان حدود یک و نیم میلیون نفری را در مرزها پیش بینی کرده‌ایم، اظهار داشت: از زائران درخواست می کنیم در صورت مشاهده سرماخوردگی و یا هر بیماری دیگر در مناطق مرزی و ورودی کشور به مراکز بهداشت و درمان مراجعه کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اظهار داشت: افرادی که فاقد ویزا بودند باید مدیریت می شدند تا دچار بحران نشویم لذا کسانی که فاقد ویزا بودند تعدادی توسط نیروی مرزبانی برگشت داده شده و تعدادی دیگر هم نیز توسط نیروی عراقی دستگیر شده و به کشور عودت داده شدند.

وی با بیان اینکه در مورد هزینه ها به طور کلی ستاد اربعین وظیفه نرخ گذاری را ندارد اما این ستاد تلاش کرد تا هزینه‌ها را کاهش دهد، تصریح کرد: حدود ۸ دفتر هواپیمایی به علت تخلف در فروش بلیت تعلیق و یک دفتر نیز لغو جواز شده است و کسانی که در فروش بلیت هواپیما تخلف کرده‌اند حدود ۱۰۰ میلیون تومان جریمه شدند.

ذوالفقاری با بیان اینکه لغو روادید نیازمند موافقت طرف مقابل است و البته باید زیرساخت‌های این امر برای هر دو کشور فراهم شود، افزود: کسانی که در داخل عراق تصادف Crash کردند بدون بیمه بوده اند این در حالی است که یک میلیون نفر از زائران خود را بیمه کردند.

رییس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه هیچ سازمان و نهادی پولی بابت اربعین از کسی دریافت نکرده است، گفت: نیروی انتظامی بالای ۲۰ میلیارد تومان در منطقه مهران سرمایه گذاری کرده است.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچگونه نا امنی برای زائران در داخل و خارج از کشور وجود نداشته است.

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در بخش دیگری از این برنامه طی گفتگوی زنده با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک ۴۰۰ هزار نفر از مرز مهران به ایران وارد شدند و در روزهای آینده جمعیت ورودی بسیار افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: حدود ۲۰۰ موکب و بیش از ۱۸۰ آشپزخانه خانگی تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس به تعداد کافی پیش بینی شده تا مشکلی پیش نیاید به گونه‌ای که در روز حدود ۲۰۰۰ اتوبوس آماده حمل و نقل زوار خواهند بود، عنوان کرد: حدود یکصد هزار دستگاه خودروی شخصی در پارکینگ های عمومی و خصوصی مهران پارک شدند، سقف پذیرای حدود ۲۰۰ هزار نفر در مرز است.

محمد باقر خرمشاد پژوهشگر ارشد مسائل جهان اسلام در ادامه برنامه با اشاره به اینکه جنگ های 5-6 ساله اخیر نشان داد که تعیین کننده سرنوشت نبرد ها پول و مزدور نیست، گفت: بزرگداشت اربعین در حال احیای دین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است، سعودی ها نباید خیال اشتباه کنند زیرا اربعین و اربعینی ها یزید شکن هستند.

سردار محسن فتحی زاده مسئول کمیته امنیتی و انتظامی ناجا همچنین در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه از ابتدای ماه صفر تاکنون ۸۲۰ هزار نفر به میهن اسلامی مراجعه داشته‌اند، گفت: تمهیدات لازم برای پذیرایی از زائران در پایانه های مرزی چذابه شلمچه و مهران پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه از امشب حجم زوار افزایش پیدا خواهد کرد؛ اظهار داشت: یک طرفه شدن مسیر مهران به ایلام جریان عبور ترافیک را روان کرده است، مشکل ترافیکی خاصی نداریم به طوری که نظارت کامل بر راه ها می شود.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه تمام تمهیدات لازم برای پذیرایی از زائران پیش بینی و در نظر گرفته شده است؛ عنوان کرد: در بحث اسکان و تردد زائران امکانات فراهم شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 325743 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟