شورای شهر به شورای شهرداری تنزل پیدا کرده است

به گزارش گروه سیاسی رکنا، سید ابراهیم امینی در کنگره بین المللی حقوق ایران که با رویکرد حقوق شهروندی با حضور اساتید و حقوقدانان برجسته در سالن همایش های بین المللی برج میلاد در حال برگزاری است، گفت: حضور پر شور شما در زمان کمتر از تدوین منشور حقوق شهروندی حاکی از دغدغه مسئولین در این زمینه است که آنرا سرآغاز یک مسیر طولانی در کشور دانسته اند. این کنگره فرصتی است تا تمامی دستگاه ها در یک فضای علمی و رقابتی برنامه های خود را در زمینه حقوق شهروندی ارایه کنند و از عملکرد سایر نهادها مطلع شوند و از نظرات پژوهشگران و صاحب نظران بهره مند شوند.
وی افزود: لازم است به جایگاه حقوق شهروندی در اسلام و قانون Law اساسی و واقعیت موجود توجه کنیم امام علی(ع) تا وقتی که مشارکت و خواست عمومی را ندید از پذیرش زمامداری خودداری کرد و در زمان حکومت مدافع حقوق شهروندان بود. حضرت در نامه های خود به مالک بارها به رعایت حقوق شهروندان تذکر داده است و با تأسی از آراء امام علی (ع) و اسلام است که در اصول مختلف قانون اساسی بر نقش پر رنگ شهروندان توجه شده است.
وی ادامه داد: اصل اول قانون اساسی، جمهوری اسلامی بعنوان شیوه حکومت انتخاب شده است و در اصل 56 قانون اساسی حاکمیت بر سرنوشت اجتماعی حق خدا دادی قلمداد شده است. در اصول دیگر هم به این حقوق توجه شده است.
وی با بیان اینکه یک فصل از قانون اساسی به شوراها اختصاص پیدا کرده است گفت: علی رغم صراحت قانون اساسی مبحث شوراها 20سال بعد اجرایی شد و در سال 77 در دولت آقای خاتمی اولین انتخابات شورای شهر برگزار شد و به دلیل نوپا بودن این نهاد، شوراهای اسلامی شهر نتوانستند جایگاه حقوقی و واقعی خود را پیدا کنند و شورای شهر به شورای شهرداری تنزل پیدا کرده است و در سایر کشورها اکثر نهادهای شهر زیر نظر شهرداری است و حتی خطبه عقد را در شهرداری می‌خوانند؛ لذا جا دارد شورا به عنوان نماد حاکمیت مردم بیشتر مورد توجه قرار گیرد و آنچه دموکراسی را ملموس می‌کند همین انتخابات شورای اسلامی شهر است که با بیشترین کارهای مردم سرکار دارد.
وی افزود: شورا بودجه شهرداری مصوب می‌کند اما نهادی وجود ندارد تا ببینیم بودجه در جای خود مصرف شده است یا خیر؟ رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود و وزیران را با نظر مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌کند و همین ارتباط باید بین شوراها و شهرداری ها هم باشد. این موضوعاتی است که باید به آن تامل کرد تا شوراها جای خود را پیدا کنند و واقعا نماینده شهروندان باشند و اختیارات لازم را داشته باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 320432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟