استقرار نظام کنترل کیفیت در مدارس/ اجرای آزمایشی دوره‌های مهارتی 12 ساعته برای دانش آموزان

رکنا اجتماعی: سید محمد بطحایی در آیین آغاز سال تحصیلی 96-97 در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به یکی از نظریه های مدیریت آموزشی مبنی بر اینکه مدرسه باید به عنوان کانون اصلی تربیت قرار بگیرد و توانایی تصمیم گیری در زمینه های مختلف را داشته باشد، گفت: متاسفانه علی رغم تلاش‌های انجام شده موفقیت قابل توجهی در این زمینه نداشته‌ایم.

وی افزود: مدرسه در عموم موارد صرفا مجری دستورات واحدها و سازمان های بالاتر است و با اهداف ذکر شده برای رسیدن به جایگاه متعالی فاصله دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دولت دوازدهم اولین هدف ما ارتقای جایگاه مدرسه به عنوان کانون اصلی تربیت است گفت: در همین راستا سه برنامه اصلی خواهیم داشت. اولین برنامه ارتقای شایستگی ها و صلاحیت مدیریت در مدارس است. این شایستگی ها مهمترین مولفه برای تفویض اختیار است و اگر تناسب منطقی و معنی داری میان این دو وجود نداشته باشد موفقیت را با مشکل مواجه می کند. باید با روش‌های هوشمند و اثربخش شایستگی‌های بخش مدیریت مدارس در سطح دانش، مهارت و توانایی را بالا ببریم.

بطحایی ادامه داد: کسی که در مدرسه سکان هدایت تعلیم و تربیت را در دست دارد باید از طریق بسترهای الکترونیک اطلاعات و دانش خود را به روزرسانی کند. امروز در همه سطوح مدیریت و برنامه ریزی با نقص در بروز و استفاده از خلاقیت در یافتن روش‌های جدید مواجهیم. ما باید با جرئت و اعتماد به کمک خداوند و بنیه کارشناسی نیروی انسانی راههای جدید را برای عبور از موانع تجربه کنیم.

وی با بیان اینکه اگر مدیر مدرسه بخواهد از روش های موجود استفاده کند بن بست های فعلی در مسیر تعلیم و تربیت در آینده هم پابرجا خواهند بود اظهار کرد: باید اختیارات را از سطوح بالا به مدارس تفویض کنیم و مدرسه اختیار تصمیم گیری داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طراحی و استقرار نظام کنترل کیفیت در مدارس به عنوان یکی از برنامه های اصلی پیش رو گفت : مدارس باید از این منظر رتبه بندی شوند تا در یابیم مدرسه در کدام زمینه ها رو به پیشرفت می رود و در کدام زمینه ها به کندی حرکت می کند.

وی افزود: سیاست دوم مدنظر، ارتقای مهارت در دانش آموزان است. در آغاز سال تحصیلی فرمایشات رئیس جمهور در زمینه مهارت آموزی را شنیده‌ایم. مقام معظم رهبری هم به کرات تأکید فرموده‌اند که دانش آموزان باید به مهارت هایی تجهیز شوند. این مهارت ها سه دسته اند، نخست مهارت های زندگی اند و متاسفانه دانش آموزان ما در آن ضعیف هستند.

بطحایی با بیان اینکه دومین نوع مهارت ها، مهارت های پایه با هدف تقویت کارآفرینی است عنوان کرد: علاقه مند کردن دانش آموزان به اشتغال و بازار Store کار حائز اهمیت است که در این زمینه رایزنی هایی با سازمان فنی و حرفه ای داشته ایم که امیدواریم این هفته نهایی شود. در این زمینه دوره های 10 تا 12 ساعته با پودمان های سبک طراحی شده و انشاءالله ظرف یکی دو هفته آینده با همیاری وزارت رفاه رونمایی شده و به صورت آزمایشی در مدارس به اجرا در خواهد آمد.

وی با اشاره به توسعه آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان سیاست سوم گفت: ایجاد مهارت های منجر به اشتغال را به صورت جدی دنبال می کنیم. فاصله گرفتن نظام آموزش مهارتی از حوزه اشتغال و تولید، آسیبی بود که ایجاد شد. در دهه 70 اتصال آموزش‌های مهارتی با بازار تولید را داشتیم ولی امروز دیگر از این هدف فاصله گرفته ایم. دو مرجع علمی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی را داریم که باید در این مسیر به ما کمک کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: متاسفانه آموزش و پرورش به تدریج از این دو مرکز علمی فاصله گرفته است. باید راهکارهایی که می‌تواند آموزش و پرورش را به این دو دانشگاه نزدیکتر کند پیدا کنیم. دیگر نباید تحقیقات و پروژه های علمی با وجود این دو دانشگاه به بیرون سفارش داده شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 314013 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟