کتاب های درسی باید مطابق با نیاز های امروز باشد

عبدالجلیل کریم پور با اشاره به اهمیت اجتماعی شدن دانش آموزان گفت: این موضوع پشت محتوای پیچیده کتاب‌های مرتبط با این مفهوم گم شده است. دانش آموز بعد از پایان تحصیلات ، اگر وارد دانشگاه نشود، باید برای حضور در جامعه آماده شود و از آموخته های خود برای اثربخشی بهتر استفاده نماید.

وی این سئوال را مطرح کرد که آیا آموخته های دانش‌آموزان امروز می تواند دغدغه حضور موثر آنها را رفع نماید؟ برای پاسخ به این سئوال، اولین مولفه ای که باید مورد توجه قرار گیرد محتوای کتاب ها است.

این معلم جامعه‌شناسی اضافه کرد: متاسفانه کتاب های درسی کمتر محتوایی در این راستا با روشی کاربردی دارند که بتواند جامعه پذیری را در دانش آموز ایجاد نماید و الگویی صحیح و استاندارد را در او نهادینه کند.

وی ادامه داد: مثلا اگر کتاب های جامعه شناسی به فراخور نیاز دانش آموز به مسائلی مرتبط با حقوق شهروندی ، وظایفی که بر عهده می گیرد و مسائلی این چنینی بپردازد ، می توان امیدوار بود که می توان شهروندی مطلوب برای جامعه تربیت کرد.

کریم‌پورهمچنین به عدم استفاده از استانداردهای لازم در کلاس های درس اشاره کرد و گفت: کلاس های شلوغ و پرجمعیت در کنار محتوای غیرکاربردی و استفاده از آموزگارانی که خارج از عرف اصلی وارد این مجموعه شده اند، زمینه ای برای عدم تحقق این مهم فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال وقتی در پایان دولت نهم داوطلبانی با نمره ی علمی خیلی پایین وارد دانشگاه های فرهنگیان شدند، دریافتیم که هیچ گاه آموزش و پرورش در دولت ها از اولویت برخوردار نبوده است.

کریم‌پور همچنین به پرورش روحیه نقادی در دانش آموز اشاره و تاکید کرد: این روحیه باعث می‌شود دانش‌آموز بر حقوق خود واقف شود بوده و بتواند آنها را طلب کند.

وی معتقد است: تربیت شهروند مطلوب ، نیازمند توجه جدی و اورژانسی است. برای اینکار باید کتاب‌ها را مطابق با نیازهای جامعه امروز تغییری جدی داد که این اتفاق، کمک همه مسوولان را می‌طلبد.

کریم‌پور گفت: باید دانش آموز را پرسشگر بار آوریم، به او فرصت اندیشیدن دهیم و از ارائه محتوای پیچیده که او را دلزده کند ، پرهیز نماییم و در نهایت باید زیرساخت های یک آموزش موفق و موثر را برای توفیق بهتر و بیشتر در این مسائل فراهم کنیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 313252 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟