پایان مدارس کپری تا سال۹۷

رکنا اجتماعی: وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» گفت: در سال تحصیلی گذشته در برخی از استان ها مثل سیستان و آذربایجان غربی و خوزستانبا طرح خانه به خانه افرادی که در سن تحصیل بودند را به تحصیل بازگرداندیم.

سید محمد بطحایی با بیان اینکه ۱۳ میلیون دانش‌آموز امروز وارد مدرسه شدند، گفت: دانش‌آموزان در ۱۰۶هزار مدرسه و حدود ۵۰۰هزار کلاس همراه با ۹۵۰هزار نفر معلم سال تحصیلی را آغاز کردند.

وی گفت: تعداد دانش‌آموزان ما رشد دو درصدی داشته است و تا سال۱۴۰۵، ۱۶میلیون دانش‌آموز خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: براساس سند تحول به سمت مدارس مجتمعی می‌رویم به‌طوری که دوره ابتدایی و متوسطه در یک مدرسه باشند.

او تاکید کرد: مهم‌ترین برنامه من برداشتن گام‌های جدی تری برای استقرار سند تحول بنیادین است که اولین بعد آن تحول محتوا و متن است. باید به سمتی برویم که آنچه می‎‌آموزیم با آنچه در زندگی میبینیم انطباق داشته باشد.

بطحایی تاکید کرد: در حال حاضر تکیه بر محفوظات است باید مهارت هایی که در زندگی فردی و اجتماعی بسیار اهیمت دارد در مدارس آموزش داده شود تا مدرسه تبدیل به محلی برای تمرین زندگی باشد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: نرخ تحت پوشش واقعی در دوره ابتدایی بیش از ۹۷درصد، متوسطه اول ۸۰ تا ۸۳درصد و متوسطه دوم بالای ۷۰درصد است.

وی اضافه کرد: بیشترین حساسیت ما برای دوره ابتدایی است، به‌طوری که تمام کودکان لازم‌التعلیم را تحت پوشش قرار دهیم. در سال تحصیلی گذشته توانستیم در برخی از استان ها مثل سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی و خوزستان با استفاده از کد ملی و در طرح خانه به خانه بعضی از افرادی که به سن تحصیل رسیده بودند را تا به تحصیل بازگرداندیم.

بطحایی با اشاره به اینکه هنوز مدارس کپری داریم، اضافه کرد: در حدود هزار کلاس گلی و نزدیک به ۲هزار کلاس کانکسی داریم. البته تعداد آن‌ها بسیار کم است و اعتبار زیادی نیاز ندارد. به عنوان وزیر آموزش و پرورش قول خواهم که تا پایان سال تحصیلی ۹۷این مدارس تبدیل به مدارس استاندارد شوند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۴۲درصد از کلاس‌های درس ما وسایل گرمایشی ایمنی ندارند. البته در حال حاضر بخاری قطره‌ای نداریم اما بخاری خطرناک نفتی داریم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: قرار است طی برنامه ششم به تدریح این بخاری‌ها جمع‌آوری شود اما در عین حال نیروی انسانی ما باید آموزش لازم برای استفاده از آن‌ها را ببیند تا خطرات ناشی از آن کاهش پیدا کند.

بطحایی تاکید کرد: در نظام آموزش و پرورش در جنبه یادگیری مهارت‌های زندگی ضعیف عمل شده است. برنامه ما این است که بچه ها در کنار برنامه درسی رسمی حتما با یک مهارت کارآفرینی و اشتغال هم آشنا شوند. که البته تنوع این مهارت‌ها با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: همین قدر که بتوانیم بچه‌ها را به دنیای اشتغال آشنا کنیم و آن‌ها را از یک محیط ایزوله خارج کنیم تا با واقعیت‌های اجتماعی روبرو شوند، کافی است. اگر ما بخواهیم یک نوع مهارت‌آموزی که حتما منجر به اشتغال شود برای بچه‌ها ایجاد کنیم شاید ما را از دوره آموزش و پرورش عمومی دور کند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نواقصی که ما در این وزارت‌خانه داریم تمرکز شدید بر سلسله مراتب اداری است، در حالی آموزش و پرورش و دنیای امروز، مدرسه را به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت نگاه می‌کند و بقیه ساختارها، ساختارهای پشتیبانی کننده آن هستند.

او اضافه کرد: در کشور ما این ساختار برعکس شده است. ادارات مختلف بیشتر رنگ و بوی تعلیم و تربیت به خود گرفته‌اند و اینطور مشخص شده است که دستورات از سلسله مراتب بالاتر ابلاغ شود و مدرسه فقط مجری این برنامه‌ها باشد. باید این اوضاع تغییر پیدا کند.

بطحایی ادامه داد: باید اختیارات را در همه زمینه‌های تصمیم‌گیری را به مدارس واگذار کنیم.در حال حاضر حدود ۷۰۰صفحه مقرارات داریم که مدیران و معاونان از روی آن مدرسه را اداره می‌کنند و ذره‌ای انعطاف ندارند تا با نبوق خودشان مشکلات را حل کنند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مدارس باید از لحظه شایستگی تقویت شوند. سه مولفه دانش لازم، مهارت‌های لازم برای به‌کارگیر دانش و توانایی‌های مورد در بروز شایستگی تاثیر گذار است.پدران و مادران دانش‌آموزان ما حق دارند که از میزان کیفیت مدرسه اطلاع داشته باشند.

وی بیان کرد: نظام تضمین کیفیت این فرصت را ایجاد می‌کند که ولی دانش‌آموز بتواند تشخیص دهد که مدرسه چه رتبه‌ای دارد تا حق انتخاب داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: گام‌های اجرایی سند تحول بنیادین از همان سال تصویب نهاده شده است اما بنا بر مشکلاتی پیشرفت قابل توجه و مطلوبی نداشته است. اما به معنای این نیست که این سند به‌طور کامل کنار گذاشته شده است. پیشرفت به طور متوازن در همه زیرنظام‌ها نبوده است.

بطحایی اضافه کرد: سند تحول را در سال آینده متوازن با زیرنظام‌ها و متناسب با مقدورات وزارت‌خانه پیش خواهیم برد و امیداوریم تا پایان برنامه ششم بخش عمده‌ای از برنامه را مستقر کنیم.

او به خصوصیات مدرسه‌ای مطابق با سند تحول بنیادین اشاره کرد و ادامه داد: مدرسه‌ای که به عنوان مدرسه تراز جمهوری اسلامی نام برده شده است، مدرسه‌ای است که استانداردهای کیفی را داشته باشد. دانش‌آموزان با اشتیاق وارد مدرسه و با کدورت خارج شوند.

وزیرآموزش و پرورش درباره افزایش تعداد مدارس غیر دولتی نسبت به دولتی، اظهار کرد: این مسئله از سیاست‌های کلی نظام است که مشارکت بخش‌های غیردولتی در اموراتی که نقش حاکمیتی ندارد، توسعه پیدا کند و فقط مختص آموزش و پرورش نیست.

وی تاکید کرد: توسعه مدارس غیردولتی نباید منتج به نابرابری در دستیابی به فرصت‌های آموزشی شود. یعنی هرچقدر تعداد مدارس غیر دولتی افزایش پیدا می‌کند، باید امکانات مدارس دولتی هم افزایش پیدا کند تا افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند از فرصت آموزش غیردولتی استفاده کنند، عقب نمانند.

بطحایی گفت: در مدارس دولتی هم تخلفاتی رخ می‌دهد و این تخلفات فقط مختص دریافت پول نیست. ما به عنوان مسوولان این وزارت‌خانه موظف و مکلف به برخورد هستیم. در مدارس غیر دولتی هم اگر تخلفی صورت می‌گیرد و فرد و موسس مختلف به تذکرات توجه نکند، برخورد جدی صورت خواهد گرفت. زیرا این تخلفات به فرهنگ توسعه مدارس غیر دولتی ضربه خواهد زد.

وی تاکید کرد: تخلف آیین‌نامه مخصوص به خود را دارد. از تذکر گرفته تا جریمه و حتی لغو مجوز موسس و تعطیلی مدارس. حتی در برخی موارد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهد شد. در ادارات آموزش و پرورش مناطق، آموزش و پرورش کل استان‌ها و وزارت‌خانه واحدهایی را داریم که برای رسیدگی به شکایات است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: حتما پدرو مادران تخلفات را گزارش دهند. در بعضی از مواقع ولی دانش‌آموز با این فکر که ممکن است فرزندم صدمه‌ای ببیند یا لجبازی صورت گیرد، تخلف را گزارش نمی‌کند در حالی که گزارش و پیگیری تخلفات نقش مهمی را در پیشرفت نظام آموزشی دارد.

او تاکید کرد: ما هم مدارس باکیفیتی در دولتی ها داریم و هم غیر انتفاعی ها . فاصله محل زندگی با مدارس و بررسی والدین از محیط تدریس در انتخاب مدرسه بسیار پر اهمیت است. بچه‌های من به‌خاطر نزدیکی مدرسه به خانه، به مدرسه غیرانتفاعی می‌رفتند.

بطحایی ضمن ابراز تاسف نسبت به حادثه Incident پیش‌آمده برای دانش‌آموزان هرمزگانی گفت: دستورالعمل اردوها را مورد بازنگری قرار دادیم و ضریب ایمنی را در جاهایی که امکان خطر وجود دارد، بالا خواهیم برد، این دستورالعمل تا چند روز دیگر به تصویب مراجع مربوطه خواهد رسید و منتشر خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید از نهادهایی مثل پلیس Police راه برای کاهش خطرات اردوها استفاده کنیم و از نیروهای بهداشتی مثل آمبولانس‌ها کمک بگیریم تا همراه اتوبوس دانش‌آموزان باشند. در دستور العمل این موارد را در نظر گرفته‌ایم و انشالله هماهنگی‌های آن را انجام خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شیوه‌نامه گذشته دچار سوء تفاهماتی شده بود و در نسخه جدید مشکلات رفع خواهد شد و برخی از موارد در دستورالعمل جدید حذف شده و نیازی به آن اندازه سختگیری دیگر وجود ندارد، اما به دلیل حساسیت شغل معلمی و ارتباطی که با دانش‌آموزان دارد، سختگیری‌ها بیشتر است.

بطحایی در پایان گفت: از هفته آینده پیش‌نویس‌های نظام هماهنگ پرداخت حقوق به جریان خواهد افتاد و امیدواریم که زودتر به مجلس برود و نتیجه‌گیری شود. انشالله بخش عمده‌ای از پرداخت‌های بازنشستگان را خواهیم داد. برخی از مدارس نیمه‌دولتی، هزینه‌های مربوط به فوق‌برنامه‌ دریافت می‌کنند، هرچند که ممکن است در این ارتباط اجحافی هم در حق مردم صورت گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 309298 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟