تقابل و رودررویی بناهای مذهبی با بناهای تاریخی پسندیده نیست

محمدجواد حق‌شناس، گفت: یکی از نگرانی‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد موضوع زیبایی‌شناسی شهر تهران است. متأسفانه امروز شهرهای ما از منظر و جاذبه‌هایی که می‌تواند نشانه‌های زیبایی‌شناسی شهر باشد و به نوعی شناسنامه و هویت شهر محسوب می‌شوند خالی شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه باید نمای ساختمان‌ها با هدفگذاری مشخص طراحی و پیاده‌سازی شود، افزود: امروز نماهای ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های عمومی و بعضا مراکز عمومی که می‌تواند شناسنامه شهری باشند و گاهی خاطرات شهر تهران و مردم این شهر در آنها شکل گرفته‌اند با کم‌توجهی مواجه می‌شوند؛ این در حالی است که این ساختمان‌ها به نوعی ریشه‌های شهر محسوب می‌شوند و معمولا مورد احترام آحاد جامعه هستند. باید مدیریت شهری و تصمیم‌سازان نسبت به این نوع بناها با حساسیت بیشتری برخورد کنند؛ چرا که حفظ این بناها،‌ حفظ هویت شهری محسوب می‌شود و باید برای جلوگیری از تخریب این بناها تلاش مضاعفی را در پیش گرفت.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران،‌ ری و تجریش با اشاره به اینکه برخی از بناهای شهری به عنوان جاذبه‌های شهری به ثبت جهانی می‌رسند، افزود: در کشور ما میدان نقش جهان امام یا تخت جمشید و یا تخت سلیمان در آذربایجان به عنوان جاذبه‌های جهانی قلمداد می‌شوند که به ثبت جهانی رسیده‌اند. بسیاری از بناهایی که در کشور وجود دارد از منظر میراث ملی ثبت می‌شوند تا حفظ و نگهداری آنها از مسیر ساده‌تری مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

حق‌شناس با اشاره به بافت تاریخی شهر یزد که اخیرا به ثبت رسیده است، افزود: چنین منابعی می‌تواند به عنوان منابع جدی تولید ثروت در کشور محسوب شود که نمونه‌های مشابه آن در شهر تهران نیز وجود دارد که هویت این شهر را تشکیل می‌دهند. میدان آزادی Freedom یکی از جاذبه‌های شهر تهران و یکی از بناهای قدیمی است که باید به شدت مورد توجه مسئولین قرار گیرد چرا که این ساختمان در حوزه جهانی نیز شناخته شده است. امروز نقشی که برج ایفل برای شهر پاریس دارد در مقیاس کوچک‌تر میدان آزادی برای شهر تهران ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: از این دست بناها که خاطرات جامعه را به همراه دارد در شهر تهران بسیار است که می‌توان از تئاتر شهر و تالار وحدت به عنوان بناهای تاریخی و هویت‌دار شهر تهران نام برد. بی‌تردید نباید اجازه دهیم که این بناها مورد تعرض قرار گیرد که این تعرض هم ناشی از حوادث Accidents طبیعی می‌تواند باشد و هم می‌تواند اتفاقی باشد که برای برج آزادی روی داده است که با بالا آمدن میزان آب بنای میدان آزادی در خطر قرار گیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران،‌ ری و تجریش تاکید کرد: گاهی تعرض به این ساختمان‌ها نیز می‌تواند با ساخت اماکن دیگر در کنار آنها روی دهد. چنین اتفاقی در سال‌های گذشته در شهر اصفهان و با ساخت برج تجاری به نام جهان‌نما در کنار میدان امام اصفهان روی داد که این میدان را با خطر جدی مواجه کرد به شکلی که یونسکو تهدید به خارج کردن این میدان از فهرست ثبت جهانی کرد که مسئولین شهری در اصفهان دست به کار شدند و با تخریب برج تجاری نگذاشتند که این اتفاق روی دهد.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه متاسفانه در برخی حوزه‌ها شاهد اتخاذ رویکردهایی نادرست در حوزه حفظ و نگهداری از آثار تاریخی و هویت شهری هستیم، افزود: متاسفانه مشاهده می‌شود که در کنار بناهای تاریخی مهم، بناهایی که محترم هستند همانند مسجد و یا تکیه و یا حتی مراکز تجاری که خود به لحاظ تجاری امر محترمی قلمداد می‌شوند ساخته می‌شود. قطعا ساخت چنین بناهایی اگر بخواهد در تزاحم با هویت شهری باشد روش پسندیده‌ای نیست و کسی از آن سودی نمی‌برد. قطعا تقابل و رودررویی بناهای مذهبی با بناهای تاریخی امر مناسبی نخواهد بود.

وی ادامه داد: امروزه مهم‌ترین بناهای تاریخی ما بناهای مذهبی هستند. ساختمان‌هایی همچون مسجد امام در تهران و یا مدرسه عالی شهید مطهری و یا مسجد سپهسالار که از زیباترین بناهای تاریخی قلمداد می‌شوند. در چنین شرایطی اگر بخواهیم مقابل مسجد سپهسالار بنای جدیدی احداث کنیم هر چقدر این بنا زیبا و محترم باشد با روند شهری ما همخوانی ندارد و به نظر می‌رسد که یک آسیب قلمداد می‌شود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران،‌ ری و تجریش در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ترکیب میدان بهارستان و وجود مجلس مشروطه، مدرسه شهید مطهری و خود فضای میدان بهارستان اشاره کرد و افزود: چنین ترکیبی به عنوان یک هویت شهری باید حفظ شود لذا باید مراقب باشیم که برای بناهای موجود در این میدان اتفاقی نیفتد. هر چند که بررسی نهایی صورت نگرفته اما ساخت بنای مذهبی کنار برج آزادی که امروز در ضلع غربی این برج شکل گرفته و همین‌طور ساخت بنای مذهبی در کنار تئاتر شهر به نظر می‌رسد حداقل با سلیقه همراه نبوده، این در شرایطی است که نخواهیم بگوییم سازندگان این بناها به دنبال تقابل با بنای تاریخی موجود بوده باشند که ان‌شاءالله اینطور نبوده است اما قطعا ساخت چنین بناهایی با جاذبه‌های حاکم در گردش و حفظ میراث فرهنگی شهر و حفظ هویت فرهنگی شهر تهران همخوانی نداشته است.

اگر این روزها از چهار راه ولیعصر (عج)و نزدیکی تئاتر شهر گذر کرده باشید حتما ساختمانی را دیده‌اید که با شکل و شمایلی مدرن در ضلع جنوبی تئاتر شهر جا خوش کرده؛ جایی که یک زمان پارکینگ بود و الان با دو نام متفاوت بر سرش دعواست؛ یکی "مجتمع فرهنگی و مذهبی حضرت ولیعصر(عج)" و دیگری "مسجد جامع و مجتمع فرهنگی اسلامی و حوزه حضرت ولیعصر (عج)"!

بسیاری از شهروندان و به ویژه اهالی هنر Art نسبت به ساخت این بنا در کنار تئاتر شهر و کاربری آن اعتراض دارند و در پس همین اعتراض هاست که با گذشت حدود 15 سال از کلنگ زنی این بنا هنوز کاربری آن با ابهام روبروست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 307202 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟