اختصاص۳۰ هزار میلیارد تومان در توسعه اشتغال /تغییر تخصیص بودجه ۹۷

رکنا اقتصادی: محمدباقر نوبخت روز یکشنبه در مراسم آغاز اجرای ۲ برنامه ملی ایجاد اشتغال در محل سازمان برنامه و بودجه، طرح اشتغال فراگیر را طرح عام و اشتغال روستایی را طرح خاص اشتغال عنوان کرد.

وی توضیح داد: شورای عالی اشتغال طرح اشتغال فراگیر را در سال ۱۳۹۵ تصویب کرد. در اشتغال فراگیر هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا بررسی می شود؛ در طرف عرضه رسته های پر اشتغال مورد توجه قرار گرفته است. در اشتغال فراگیر به فعالیت های منتخب، مداخلات نهادی و سیاستی، نظام تامین مالی مناسب با بنگاهها و اشتغال حمایتی توجه شده است.

به گفته نوبخت، طرح های ایجاد اشتغال از ۲ مسیر عبور می کنند که یکی نظام تامین مالی است که براساس آن ٢۰٠ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارایه می شود.

وی ادامه داد: همچنین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی در نظر گرفته شده که معادل ۵ هزار میلیارد تومان است و پیش از این بانک‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم پرداخت کردند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ۲ برنامه ملی ایجاد اشتغال، گفت: آنچه که برای اشتغال فراگیر در نظر گرفته شده مصوب شورای عالی اشتغال است، اما آنچه که درباره آیین نامه اجرایی طرح اشتغال روستایی است، نشان می دهد که از پشتوانه لازم اجرایی برخوردار است.

تخصیص ۱۰۰هزار میلیارد تومان برای طرح کارورزی

نوبخت یادآور شد: بخش یارانه برای توسعه اشتغال شب گذشته از سوی سازمان برنامه و بودجه ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح کارورزی تزریق کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: همچنین مقرر شد معادل ۱.۵ میلیارد دلار که در حد ۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شود به همین میزان نیز نظام بانکی آورده خواهد داشت. همچنین یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز بابت پرداخت یارانه سود از محل منابع بودجه اختصاص داده می شود.

نوبخت درباره اینکه اگر رسانه ها بپرسند ضمانت اجرایی این طرح چگونه است، گفت: این پرسش با استناد به کارهایی که در سال های گذشته انجام شده است، پاسخ داده می شود.

معاون رئیس جمهوری در ادامه گفت: سال گذشته هم طرح موقت رونق اقتصادی را از طریق افزایش تولید و اشتغال آغاز کردیم که در آن، برنامه ما برای رونق اقتصادی از دو مسیر طی می‌شد. نخست برای ۷۵۰۰ واحد تولیدی ۱۶ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی تسهیلات داده شد و دوم اینکه ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی دولتی از خزانه، طرح اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، پرداخت شد.

نوبخت با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست امسال، رشد اقتصادی بدون نفت ۷ درصد و با نفت ۶.۵ درصد گزارش شده است، گفت: افزایش رشد بدون نفت نشان می دهد تولید در سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در رشد اقتصادی هفت درصدی بدون نفت در فصل بهار امسال، در اشتغال نیز رشد داشتیم و ۹۲۰ هزار نفر به جمعیت فعال اضافه شد، درحالی که ۷۰۳ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است و به عبارتی ۲۱۳ هزار نفر نتوانستند شغلی پیدا کنند.

نوبخت گفت: اینکه اقدامات دولت برای اشتغال به چشم بیاید یا نیاید، مهم نیست؛ چراکه وقتی لشکر ورودی فعالی وارد بازار Store کار می شود، باید به این توجه داشت که در برنامه های اول و دوم اقتصادی هدفگذاری ما برای ۳۱۴ هزار فرصت شغلی بود. در حالیکه دولت همواره در حد همین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است، درحالیکه باید زمینه را برای رشد بیشتر فراهم کرد.

وظیفه وزارت کار

وی، وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برنامه ریزی در حوزه کار اعلام کرد و گفت: وزارت کار آموزش مهارت را برعهده دارد. نظام بانکی نشان داد که در راستای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری گام برمی دارد، البته باید منابع لازم را هم داشته باشد.

نوبخت گفت: باید حجم سپرده مردم نزد بانک بیشتر شود. بانکها سپرده ها را در اختیار طرح های دولتی قرار داده بودند، اما متاسفانه بازگشت نداشت، به همین جهت دولت سال گذشته ١٣ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از تعهداتی که دولت به نظام بانکی در گذشته داشت، پرداخت کرد.

وی افزود: تلاش کردیم که در جهت افزایش سرمایه بانک‌ها ۲۹ هزار میلیارد تومان تزریق کنیم.

تغییر تخصیص بودجه ۹۷

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در نشستی که با وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سازمان برنامه و بودجه برای تعیین تکلیف شیوه بودجه ریزی و اختصاص آن داشتیم، تصمیم هایی گرفته شد، به خصوص اینکه می خواهیم به استانها در طرح های عمرانی کمک بیشتری کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه طرح های ملی نیز می خواهیم سرعت بیشتری داشته باشیم، چراکه می تواند منجر به تحریک بیشتر اشتغال شود.

نوبخت گفت: در ۲۰ روز آینده ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در میان روسای سازمان های برنامه و بودجه استان ها توزیع خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تصویب بودجه سال آینده را بر اساس هزینه تمام شده طرح‌ها در سال ۱۳۹۷ هدایت خواهیم کرد و البته پول را به وزارتخانه ها نمی دهیم، بلکه به استانها داده خواهد شد.

نوبخت افزود: تصویب بودجه سال آینده بر اساس قیمت تمام شده خواهد بود، البته تخصیص ها سه ماه به سه ماه بر اساس واریز به خزانه صورت نمی گیرد، بلکه بر اساس عملکرد تخصیص انجام می شود.

وی ادامه داد: ممکن است مخالفت هایی با این شکل تخصیص بودجه صورت گیرد، اما به هرحال همه با هم، یکصدا خواهیم شد.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: روسای سازمان برنامه و بودجه استانها، هر چقدر که صرفه جویی کنند، اجازه می دهیم که مازاد بودجه را به طرح های موردنظر اختصاص دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 306738 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟