توجه خاص به زنان و کودکان برای پیشگیری از آسیب‌ها

رکنا اجتماعی: علی ربیعی در یازدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد که در محل سالن همایش‌های رازی برگزار شد گفت: برخی جوامع در مقابل تغییرات مقاومت می‌کنند، برخی منعطف هستند و برخی از کشورهای موفق نیز تغییرات را خودشان ساخته و ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه با بیان آنکه خوشحالم که در کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد به انباشت دانش در حوزه اعتیاد پرداخته می‌شود گفت: زمانی که ظرفیت‌های عمومی جامعه نتوانند به حجم مسائل موجود پاسخ دهند در وضعیت نامناسب قرار خواهیم گرفت. این در حالیست که معتقدم ابزارهای اجتماعی، اقتصادی و ... ما امروز نتوانسته‌اند به پدیده‌ای به نام اعتیاد که برخی آن را جرم Crime و برخی بیماری در نظر می‌گیرند پاسخ دهد. به این ترتیب نیازی به راهکارهای جدید برای مقابله با این آسیب داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به انگیزه‌های اقتصادی در پدیده مواد مخدر Drugs گفت: انگیزه‌های اقتصادی در معضل اعتیاد بسیار موثر هستند به طوریکه در مسئله حمل و فروش مواد این انگیزه‌های اقتصادی تعیین کننده‌ هستند.

ربیعی در ادامه با تاکید بر آنکه انگیزه‌های اجتماعی نیز به شدت در مصرف فرد و گرایش آن به سوء مصرف به شدت تاثیرگذار ند اظهار کرد: سوء مصرف مواد و دیدگاه‌های اجتماعی، مصرف کننده را نیز بسیار تغییر می‌دهد.

وی در ادامه به تفاوت در گرایش به مصرف مواد مخدر و محرک طی سالیان اخیر در ایران اشاره کرد و گفت: در 30 سال گذشته خیلی نادر بود که فرد تحصیلکرده‌ای و یا فردی که دارای شغل مناسبی بود دچار سوء مصرف مواد شود به طوریکه عمدتا مصرف کنندگان در محله‌های خاص و اقشار خاصی بوده است اما سوال من آن است که آیا امروز هم همین وضعیت در کشور حاکم است؟.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم شیوع شناسی اعتیاد را در کشور به صورت محله‌ای به اجرا در بیاوریم آیا تنها محلات و طبقات خاصی از جامعه درگیر معضل اعتیاد خواهند بود؟ آیا اصلا می‌توانیم میان مصرف کننده، محله، تحصیلات، موقعیت اجتماعی و ... علت و ارتباط معناداری پیدا کنیم؟.

ربیعی ادامه داد: تنوع مصرف در میان مصرف کنندگان امروز نسبت به گذشته بسیار فرق کرده است و همین تفاوت‌ها و تنوع‌ها نیاز به فهم و دانش جدید دارند، زیرا امروز نمی‌توانیم به طور مشخص بگوییم که علت گرایش افراد به سوء مصرف مواد افسردگی، فقر، لذت جویی، ناکامی اجتماعی و ... است و هیچ یک از این موارد را نمی‌توانیم عامل اصلی گرایش به مصرف مواد بدانیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در جایی که فرد نه به خودش و نه به جامعه‌اش اعتماد داشته باشد در آن حالت بیشترین آسیب پذیری اجتماعی رخ خواهد داد و ما برای حل این آسیب‌ها نیاز به گفت‌وگوی اجتماعی داریم.

ربیعی با بیان اینکه دیگر نمی‌توان آسیب‌ها را به کنجی برده و از چشم‌ها مخفی کنیم گفت: دیگر نمی‌توانیم بگوییم زشت است که اعلام کنیم چند نفر معتاد Addicted در کشور داریم، زیرا هر جا که گفت‌وگو نکردیم بیشترین آسیب‌ها را متحمل شدیم و باید برای حل آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد ، گفت‌وگو در خصوص آنها را به سطح مدارس، خانواده‌ها، جامعه و حتی مهدهای کودک ببریم و بدانیم امروز دیگر وقت در کنج بردن و به حاشیه راندن آسیب‌های اجتماعی نیست.

وی در ادامه شرایط اقتصادی، اجتماعی، دوران کودکی، طرد خانوادگی و ... را همگی از فاکتورهای موثر در گرایش افراد به اعتیاد عنوان کرد و افزود: باید پیشگیری از سوء مصرف مواد را در دو گروه اجتماعی «زنان» و «کودکان» در دستور کار خود قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه تاکید کرد: باید اقدامات خود را در گروه‌های کودکان و زنان متمرکز کنیم، همچنین آنکه دانش بیشتری نیز باید برای این گروه اجتماعی تولید شود، زیرا سوء مصرف در گروه‌ها آثار مخرب‌تری را به دنبال دارد.

ربیعی در ادامه با بیان آنکه هر گونه تحقیق و مطالعه در خصوص سلامت اجتماعی و جامعه سالمتر در ذیل خیر جمعی قابل تعریف است، گفت: آسیب‌های اجتماعی یکی از عوامل رفاه زدا در جامعه هستند و من این نوید را می‌دهم که در بهزیستی و معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت کاملا علمی و تخصصی در کنترل، مهار و پیشگیری از آسیب‌ها تلاش خواهیم کرد و نتایج این اقدامات در آینده کاملا مشهود خواهد شد.

وی در پایان گفت: دولت به امر تحقیق و تمامی محققان و پژوهشگران احترام گذاشته و پژوهش‌های آنها را مبنای تصمیم گیری و سیاستگذاری‌های خود می‌داند و دیگر این پژوهش‌ها در گوشه کتابخانه‌ها خاک نخواهند خورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 305370 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟