بیشترین رشد دانش‌آموزان ابتدایی کشور به یزد اختصاص دارد

رکنا اجتماعی: «محمدحسن رادمنش» امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به دو بخش پیش‌دبستانی و ابتدایی در ذیل معاونت ابتدایی آموزش و پرورش، اظهار کرد: در حال حاضر 424 مرکز پیش‌دبستانی دارای مجوز آموزش و پرورش در استان فعالیت دارد که در سال تحصیلی جدید میزبان 17 هزار نونهال خواهند بود.

وی در این باره تاکید کرد: تنها مرجع ثبت‌نام رسمی و دولتی نونهالان آمادگی سیستم «سناد» آموزش و پرورش است که در اختیار مراکز پیش‌دبستانی دارای مجوز قرار دارد.

رادمنش از این که اقبال والدین یزدی از نوبت اول پیش ‌دبستانی(پیش یک) اندک و در سال گذشته تنها 2700 مورد بوده است، ابراز رضایت کرد و گفت: خوشبختانه در مقابل استقبال از پیش دو در استان رضایت‌بخش و قریب 15 هزار نفر در سال گذشته تحصیلی بوده است.

وی با تاکید بر این که معاونت ابتدایی آموزش و پرورش در مسیر حذف کتاب در دوره پیش‌دبستانی و سوق دادن نونهالان به سمت فعالیت‌محوری است، اظهار کرد: در همین راستا آموزش حروف الفبا، اعداد ریاضی، زبان انگلیسی و رباتیک با جدیت ممنوع شده و با متخلفان به شرت برخورد می‌شود.

وی با اشاره به وجود 760 مدرسه شهری و روستایی برای دانش‌اموزان مقطع ابتدایی استان، تصریح کرد: 326 مدرسه از این تعداد پسرانه و 304 دخترانه و 139 مدرسه نیز مختلط است که عمدتاً در روستاها واقع شده‌اند.

رادمنش با بیان این که 248 مدرسه استان روستایی هستند، گفت: البته در حالی که یک سوم مدارس استان در روستاها فعال هستند، تنها 12 درصد جمعیت دانش‌آموزان استان را تحت پوشش دارند.

به گفته وی، استان یزد در دو سال اخیر بیشترین رشد دانش‌آموزان ابتدایی کشور را به خود اختصاص داده است به نحوی که تعداد دانش‌آموزان ابتدایی استان در سال 94-93 معادل 108 هزار نفر، در سال 95-94 برابر با 114 هزار نفر و در سال تحصیلی گذشته 123 هزار نفر بوده است ولی پیش‌بینی می‌شود این تعداد امسال با افزایش هفت هزار نفری به قریب 130 هزار نفر برسد.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش یزد مهمترین دلیل این رشد را علاوه بر افزایش زاد و ولد یزدی‌ها، ناشی از مهاجر پذیری استان به دلیل برخورداری از امنیت، اشتغال، امکانات درمانی و آموزشی مطلوب ذکر کرد و گفت: البته این آمار موجب انسداد مبادی بی‌سوادی نیز در استان می‌شود.

وی با اشاره به وجود 19 مدرسه شاهد و 22 مدرسه قرانی در مقطع ابتدایی استان، ادامه داد: 592 مدرسه استان دولتی و 119 مدرسه غیردولتی یا به عبارتی غیرانتفاعی هستند. 48 مدرسه نیز که عمدتاً در مناطق حاشیه‌ای قرار دارند به صورت خرید خدمتی فعالیت می‌کنند.

رادمنش گفت: امسال تاکنون 129 هزار و 459 نفر برای مدارس ابتدایی استان ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 66 هزار و 24 دانش‌آموز پس و 63 هزار و 435 نفر دختر هستند، 97 هزار و 907 نفر از آنها برای مدارس دولتی و 19 هزار و 927 نفر نیز برای مدارس غیردولتی ثبت‌نام شده‌اند به نحوی که مدارس غیردولتی استان با پوشش 18 درصدی دانش‌آموزان استان در رده‌ی اول کشور قرار دارند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان با اشاره به این که به هیچ وجه مقطع ابتدایی استان با کمبود معلم و کادر اموزشی مواجه نیست، گفت: علاوه بر معلمان سال گذشته، تعداد 106 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، 470 نفر از معلمان خرید خدماتی، 700 معلم حق التدریس و تعداد کمی نیز سرباز معلم در استان فعالیت خواهند کرد.

وی با بیان این که استان یزد دارای 32 مدرسه خاص اتباع خارجی در شهرهای اردکان، میبد و تفت است، تعداد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی اتباع خارجی استان در سال تحصیلی گذشته را 13 هزار نفر اعلام و پیش‌بینی کرد: این تعداد امسال با افزایش دو هزار نفری به 15 هزار دانش‌آموزان خواهد رسید که هفت درصد از دانش‌اموزان استان را شامل می‌شوند و عمدتاً نیز از اتباع افغانی هستند.

رادمنش در مورد بازماندگان از تحصیل استان نیز خاطرنشان کرد: وزاتخانه براساس بررسی‌های خود در اسفندماه سال گذشته این تعداد را 771 نفر اعلام کرد که از این تعداد 232 نفر حقیقی و عمدتاً دانش‌آموزان اتباع بودند.

وی با تاکید بر این که به کمک خیرین مدرسه‌ساز استان، نوسازی مدارس و اعتبارات فوق العاده آموزش و پرورش، خوشبختانه در مقطع ابتدایی هیچ کمبود کلاسی وجود ندارد، اظهار کرد: حتی برخی کلاس‌های درس عشایر که قبلا در کانکس برگزار می‌شد، امسال به ساختمان منتقل شده است.

رادمنش در پایان در مورد استاندارد بودن مدارس استان نیز اظهار کرد: در مجموع 30 درصد مدارس استان بنا به اظهار کارشناسان از استانداردهای لازم برخوردار نیست ولی در عین حال ناایمن نیز نیستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 305246 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟