سخنگوی کمیسیون بهداشت: نباید طب سنتی و یا اسلامی زیر سوال رود

رکنا اجتماعی: احمد همتی در واکنش به اظهار نظر اخیر مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه چیزی به اسم طب اسلامی نداریم، گفت: با توجه به ابزار کافی برای بررسی علمی پدیده‌ها و وقایع بخصوص موارد پیشنهادی برای سلامتی انسان می‌توان طب اسلامی و سنتی را در بوته آزمایش علمی قرار داد تا در صورت تایید علمی از نظر بالینی و آزمایشگاهی آن را پذیرفت و استفاده کرد.
وی تاکید کرد: طبیعتا اگر علم پیشنهادات طب سنتی و طب اسلامی را تایید نکرد و دلیلی برای صحت آن وجود نداشت، دیگر آن پیشنهاد وجاهتی برای عملی شدن ندارد. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که مواردی که در متون اسلامی برای طبابت پیشنهاد شده را می‌توان مورد آزمون قرار داد تا اگر علم آن را تایید کرد مورد استفاده قرار گیرد. این راهکار می‌تواند جلو بسیاری از سوء استفاده کنندگان از طب اسلامی و یا سنتی را بگیرد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با ارائه مثالی توضیح داد: در حال حاضر مواردی همچون حجامت و یا زالو درمانی و یا انرژی درمانی موضوعاتی از این قبیل مطرح می‌شود که این‌ها می‌تواند انواع سرطان، سردرد، عفونت و یا حتی زردی نوزاد را برطرف کنند که باید جلوی این گونه اقدامات گرفته شود چون تنها با سوء استفاده با جان مردم بازی می‌شود. اگر این نوع درمان‌ها از لحاظ علمی تایید شوند تنها قابلیت استفاده را دارند.
همتی با تاکید مجدد بر اینکه طب اسلامی در صورت تایید علم باید مورد استفاده قرار گیرد، افزود: طب اسلامی و سنتی در طب علمی نهفته است و حتی می‌توان گفت که منشاء و ریشه طب علمی در طب اسلامی و سنتی است. پس اینکه صرفا به طب اسلامی به عنوان نوع جدیدی از طب نگاه شود درست نیست بلکه باید همه چیز مستند سازی گردد.
وی با بیان اینکه طب اسلامی و سنتی مقدمه طب علمی است، گفت: نباید طب سنتی و یا اسلامی زیر سوال رود و به بهانه آن فواید داروهای گیاهی نیز نادیده گرفته شود. از طرف دیگر مثلا این که بگوییم یک داروی گیاهی برای انواع سردردها تجویز می‌شود درست نیست، بلکه باید فایده داروهای گیاهی از لحاظ علمی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تایید علم داروی گیاهی خاصی برای نوع خاصی از سردرد تجویز شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 304664 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟