آقابابایی: اعزام زائران 20 روز قبل از اربعین آغاز خواهد شد

رکنا اجتماعی:مدیر کل امور مرزی وزارت کشور افزود: در دو سال اخیر همکاری مشترکی میان دو کشور وجود داشته که هر سال نحوه عزیمت زائرین به عراق شکل مناسب تری پیدا کرده است و پیش بینی می شود امسال نسبت به سال قبل، تردد و حضور زائران در مرزها از انضباط بیشتری برخوردار باشد.

آقابابایی گفت: از اوایل مهرماه صدور روادید اربعین توسط دفاتر موقت در 12 شهر اغاز می شود و عملیات اعزام نیز 20 روز قبل از اربعین عملاً شروع خواهد شد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین خاطر نشان کرد: در جهت تسریع کار، مشخص شده است که زائران هر استان از کدام مرز خارج شوند و اوایل هفته آینده اسامی استان هایی که زائران آن باید از مرز مشخصی خارج شوند اعلام می شود.

وی اظهار کرد: اتباع کشورهای دیگر که در ایران گذرنامه معتبر دارند باید از کشور مبدا خود و سفارتخانه عراق در آن کشور روادید دریافت کنند و سفارت و دفتر کنسولگری های داخل ایران به برای آنها روادید صادر نخواهند کرد.

آقابابایی افزود: صرفاً اتباع دو کشور عراق و افغانستان که در ایران اقامت قانونی دارند می توانند با دریافت روادید از ایران خارج شوند. اتباع کشور عراق که کارت سفید دارند، می توانند با حضور در دفتر اتباع خارجی وزارت کشور برای ثبت نام و انجام اقدامات لازم خارج شوند و از آنها هیچ گونه هزینه ای برای ارائه روادید دریافت نمی شود.

وی در باره اتباع کشور افغانستان نیز اظهار داشت: در باره اتباع این کشور نیز مانند سال قبل عمل خواهد شد و آنها که دارای کارت شناسایی هویت دار و اقامت هستند می توانند از شنبه به دفاتر کفالت سراسر کشور مراجعه و ثبت نام کنند و پس از ثبت نام دفترچه ای از طرف نیروی انتظامی در اختیار آنها قرار می گیرد که ویزای اربعین بر روی این دفترچه صادر می شود.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور خاطرنشان کرد: هزینه روادید و بیمه این اتباع نیز مانند هزینه اتباع ایران است و از زمان اخذ ویزا تا سه ماه اجازه خروج دارند.

آقابابایی مدت ماندگاری در خاک عراق را نیز 30 روز اعلام کرد و ادامه داد: مبلغ روادید و ثبت نام به صورت ریالی است و نیاز به تامین ارز نیست و بانک مرکزی مسوولیت تبدیل ریال به ارز و دلار را به عهده خواهد داشت.

در این مراسم راجح الموسوی سفیر عراق در تهران نیز گفت: راحتی سفر بین ایران و عراق و ورود میلیون ها زائر ایرانی به عراق می تواند به سمبلی برای روابط میان دو کشور تبدیل شود و ما می توانیم با توجه به تعداد ورود زائرین ، به عمق روابط میان ایران و عراق پی ببریم.

سفیر عراق در ایران با بیان اینکه سیاست های تهران و بغداد بر اجرای قوانین دو کشور استوار است گفت: تعداد ورود زائرین اربعین نشانه عمق روابط ایران و عراق است.

سفیر عراق در ایران خاطرنشان کرد: دو کشور به توافق رسیده اند که 12 دفتر، 4 کنسولگری و سفارتخانه عراق ویزای سفر را ارائه دهند و هم اکنون سفارتخانه عراق در تهران و کنسولگری های عراق در اهواز، مشهد و کرمانشاه کار صدور ویزا را آغاز کرده اند.

راجح الموسوی قیمت صدور ویزا را 40 دلار اعلام کرد و افزود: با توجه به روابط گرم دو کشور امسال نیز تلاش می کنیم که هیچ زائر ایرانی بدون ویزا به مرز نرود و از زائران درخواست می کنیم به شایعات توجه نکنند و بدانند که بدون ویزا و گذرنامه معتبر عبور از مرزها غیر قانونی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 304536 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟