حضور ۵۵هزارنفری دانش‌آموزان استثنایی در طرح تلفیقی

رکنا اجتماعی: مجید قدمی گفت: اعتبارات مربوط به سرویس‌های ایاب ذهاب، خدمات حمایتی از دانش‌آموزان، چاپ و توزیع کتاب‌های درسی تامین شده است و هیچ مشکلی در این زمینه‌ها وجود ندارد.

رئیس سازمان استثنایی آموزش و پرورش ادامه داد: طرح سنجش به خوبی اجرا شد و تعدادی که پیش‌بینی کرده بودیم در روزهای آتی در مراکز مربوطه حضور پیدا خواهند کرد.

وی اضافه کرد: بودجه امسال ما نسبت به سال گذشته رشد ۳۵درصدی داشته و در حال حاضر بالای ۹۵میلیارد تومان است که عمدتا در مناطق محروم و مرزی صرف خواهد شد.

استفاده از نیروهای بازنشسته برای جبران کمبود نیرو

قدمی با اشاره به کمبود نیرو در آموزش و پرورش، گفت: یکی از مشکلات ما بازنشستگی همکارانمان بود که قرار شد بعضی از آن‌ها که در سال سی‌ام هستند و تمایل به ادامه کار دارند، در مناطقی که کمبود نیرو وجود دارد، کمک کنند.

رییس سازمان استثنایی آموزش و پرورش ادامه داد: ما با هر اختلالی که باعث شود کودکان استثنایی با کودکان عادی تفاوت داشته باشند و نتوانند از آموزش عادی استفاده کنند، مقابله خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: ما یک مدرسه استثنایی را تحت پوشش تعدادی مدرسه عادی قرار دادیم که اسم‌ مدرسه استثنایی، پشتیبان و عادی، پذیرا است.

قدمی با بیان اینکه تاکنون ۵۵هزار نفر وارد سیستم تلفیق شده‌اند، گفت: ما به‌سراغ مدارسی می‌رویم که از لحاظ ظاهری و معلمان آمادگی پذیرش کودکان استثنایی را داشته باشند.

رییس سازمان استثنایی آموزش و پرورش تاکید کرد: البته کودکانی که نیاز به خدماتی مثل گفتار درمانی، شنوایی‌سنجی و غیره داشته باشند به مراکز مراجعه خواهند کرد.

معلولیت مشکل فرد نیست مشکل جامعه است

قدمی با اشاره به اینکه هدف طرح تلفیق جدا نکردن کودکان استثنایی از سایر دانش‌آموزان است، گفت: در عین حال شرایط را فراهم می‌کنیم که در مدارس عادی به‌ آن‌ها امکانات بدهیم.

وی اضافه کرد: البته هنوز بچه‌های چند معلولیتی و آسیب دیده ذهنی را در طرح تلفیق وارد نکرده‌ایم. بچه‌های این طرح از لحاظ ذهنی مشابه دانش‌آموزان عادی اما دارای معلولیت هستند.

او با اشاره به تهیه فیلمی برای آموزش بچه‌های دیرآموز، گفت: یکی از کارهایی که امسال انجام دادیم تهیه فیلمی برای آموزش بچه‌های دیر آموز بود که معلمان بتوانند با استفاده از آن تدریس کنند.

قدمی تاکید کرد: در مدارس عادی که دانش‌آموزان استثنایی ثبت‌نام می‌کنند جلسات توجیهی برای والدین و بچه‌ها گذاشته شده است تا نحوه برخورد با آن‎‌ها را یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه ما برای همه اقشار درگیر در این موضوع برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم، اضافه کرد: البته ما برای توسعه طرح تلفیقی نیازمند مشارکت همه ارگان‌ها و رسانه‌ها هستیم تا شاهد اثرگذاری قابل‌ توجهی باشیم.

رییس سازمان استثنایی آموزش و پرورش گفت: باید تا آن‌جایی که می‌شود بچه‌های استثنایی در کنار سایر دانش‌آموزان درس بخوانند؛ حداقل تا زمانی که خودشان بتوانند از درس استفاده کنند و در عین حال برای سایرین هم مزاحمت ایجاد نکنند.

تامین ۱۰۰درصدی هزینه جابه‌جایی کودکان استثنایی به‌وسیله دولت

قدمی درباره هزینه جابه‌جایی این کودکان نیز گفت: در شهرهای بزرگ در حدود ۶۰تا ۷۰درصد هزینه جابه‌جایی بچه‌ها به‌وسیله دولت پرداخت می‌شود این در حالی است که در گذشته در حدود ۲۰درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در مناطق محروم تامین هزینه به ۱۰۰درصد رسیده است، اضافه کرد: البته در شهرهایی مثل تهران شهرداری به کمک می‌آید و وظیفه جابه‌جایی را به عهده می‌گیرد. در شهرستان‌ها هم سعی داریم تا مدارس را نزدیک محل سکونت قرار دهیم که جابه‌جایی مشکل ایجاد نکند.

قدمی تاکید کرد: هزینه‌ای که برای بچه‌های استثنایی می‌شود چهار برابر دانش‌آموزان عادی است، اما چیزی که ما انتظار داریم این است که اولیای دانش‌آموزان استثنایی در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند تا تربیت و آموزش بچه‌ها در خانه، متناسب با اصول علمی ادامه پیدا کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 303934 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟