لزوم ورود مجدد مجلس به مسئله تراریخته‌ها

رکنا اجتماعی: جبار کوچکی‌نژاد درباره مواضع اخیر رئیس سازمان محیط زیست درباره محصولات تراریخته و ورود مجلس به این موضوع اظهار کرد: در گذشته نسبت به موضوعات مرتبط با محصولات تراریخته بحثهایی در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت اما بعد از چندی این بحثها باقی ماند.

وی با اشاره به اظهارات کلانتری در مورد محصولات تراریخته تصریح کرد: معتقدیم باید با توجه به بحث شرعیات یا نظرات علما و همینطور بحثهای علمی موجود در دنیا، دقت بیشتری نسبت به موضوع محصولات تراریخته صورت گیرد.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: معتقدیم که باید کار جامعی در زمینه محصولات تراریخته انجام داد و بررسیهای بیشتر روی این محصولات انجام شود.

به گفته کوچکی‌نژاد، محصولات تراریخته که منتقدان و موافقان جدی دارد موجب بروز مشکلات و مضراتی خواهد شد؛ کشورهای مختلف دنیا هم روی این محصولات نظرات متفاوتی دارند.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای اروپایی نیز این محصول را جدا کرده و قانون Law برچسب‌گذاری را اجرا می‌کنند، گفت: متاسفانه این موضوع برچسب‌گذاری در کشور ما اجرا نشده است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید برای دست‌یابی به نظر جامع درباره محصولات تراریخته، به این موضوع مهم ورود کنند.

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: با توجه به بحثهای قانونی و فقهی که در مورد محصولات تراریخته وجود دارد، تمامی دستگاههای ذیربط، شورای نگهبان و مجلس باید به این موضوع وارد شوند و نگاه واحدی در این زمینه به‌وجود آید.

وی درباره اینکه آیا فراکسیون محیط زیست هم به بحث محصولات تراریخته ورود می‌یابد یا خیر گفت: فراکسیون یک بار در زمانی که بحث محصولات تراریخته داغ بود به این موضوع ورود پیدا کرد و نظرات کارشناسان مختلف و سازمان محیط زیست را به طور کامل استماع کرد اما تصمیم قاطعی نگرفت.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ در حال حاضر زمانی است که دولت، مجلس و کارشناسان مختلف باید یک بار دیگر دور هم بنشینند و به طور جد درباره محصولات تراریخته بحث و بررسی انجام دهند تا پس از این نشستها نظری واحد ایجاد شود.

کوچکی‌‌نژاد افزود: محصولات تراریخته در برخی کشورهای دنیا وجود دارد اما محصولات زراعی هم وجود دارد؛ آنگونه که برخی موافقان تراریخته، این محصولات را بدون مشکل عنوان می‌کنند هم نیست بلکه باید بحث و بررسی بیشتر روی این محصولات انجام گیرد.

وی درباره تاکید رهبر معظم انقلاب بر محصولات سالم و ارگانیک گفت: ما در برنامه چهارم تاکید کردیم که 20 درصد محصولات تولیدی باید ارگانیک باشد اما متاسفانه توجهی صورت نگرفت و همچنان محصولات ما آلوده به انواع سموم خطرناک هستند که بسیاری از امراض را به‌دنبال دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی ما، استانداردهای لازم را ندارد و سازمان استاندارد هم روی بخش کشاورزی کمترین فعالیت را داشته است که باید بیشتر از پیش ورود یابد.

گفتنی است، عیسی کلانتری و همراهانش از زمان حضور در سازمان محیط‌زیست اظهارنظرهای بی‌مبنایی در دفاع از محصولات تراریخته داشته‌اند.

حضور تولید‌کننده برنج تراریخته به عنوان نماینده سازمان محیط زیست در یک مناظره تلویزیونی، فعالیت مدافعان سرسخت تراریخته در سازمان محیط زیست، بی‌توجهی به ارزیابی خطر این محصولات، نشنیده گرفتن مستندات و هشدارهای منتقدان تراریخته، توهینهای مکرر کلانتری و همراهانش به منتقدان تراریخته‌ و ... بخشهایی از اتفاقاتی است که در روزهای گذشته در سازمان محیط زیست در جریان بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 303735 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟