مشکلات خانوادگی علت 30 درصد تماس‌ها با صدای یارا

رکنا اجتماعی: شیرین صدر نوری، به اعلام آمار منتشر شده صدای یارا در پنج ماه نخست سال جاری پرداخت و گفت: در پنج ماهه اول سال جاری تعداد 516 تماس با صدای یارا برقرار شده است که از این تعداد 89 درصد تماس گیرندگان مادران، هفت درصد کودکان و 2 درصد نیز کسانی بودند که به نحوی با کودک مرتبط بودند این در حالیست که 2 درصد از تماس‌ها نیز از طرف پدران بوده است.

وی در ادامه با بیان آنکه بیشترین تعداد مشاوره در مورد کودکان چهار تا هفت سال صورت گرفته است که 35 درصد تماس‌ها را به خود اختصاص داده بودند گفت: پس از آن گروه سنی صفر تا سه سال با 23 درصد و بعد از آن هشت تا 11 ساله‌ها با 20 درصد، 12 تا 15 ساله‌ها با 13 درصد و 16 تا 18 ساله‌ها با پنج درصد و چهار درصد نیز گروه سنی 18 سال مشاوره‌های صدای یارا را در پنج ماهه اخیر سال جاری تشکیل می‌دهد.

مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان همچنین گفت: بیشترین درصد تماس‌ها در مورد مسائل کودکان و نوجوانان «پسر» بوده است که مسائل مربوط به آنها 54 درصد تماس‌های برقرار شده با صدای یارا را شامل می‌شود. این در حالیست که 46 درصد مشاوره‌ها نیز در خصوص «دختران» بوده است.

صدر نوری با بیان آنکه اغلب کودکانی که در مورد آنها مشاوره انجام شده از نظر مقطع تحصیلی زیر سن دبستان بوده‌اند که 36 درصد کل تماس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند گفت: پس از کودکان کمتر از سن دبستان، 28 درصد تماس‌ها برای کودکان دبستانی، 13 درصد کودکان راهنمایی، 10 درصد پیش دبستانی‌ها، 10 درصد دبیرستانی‌ها و سه درصد برای دانشجویان بوده است.

صدر نوری در ارتباط با آمار کمی تماس گیرندگان در مناطق 22 گانه تهران نیز گفت: بیشترین تماس‌ها از منطقه پنج با فراوانی شش درصد بوده است.

وی در خصوص تحصیلات تماس گیرندگان نیز گفت: افرادی که با صدای یارا تماس گرفته‌اند از نظر سطح سواد و میزان تحصیلات دارای مدرک دیپلم با فراوانی 47 درصد بوده‌اند. سپس به ترتیب 36 درصد بالاتر از دیپلم، 11 درصد تحصیلات در سطح دبیرستان، سه درصد سیکل، دو درصد تحصیلات مقطع ابتدایی و یک درصد بیسواد بوده‌اند.

مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان در خصوص موارد کودک آزاری ارجاع شده به این مرکز و نوع تنبیه‌ها نیز گفت: 36 درصد از کودکانی که در مورد آنها مشاوره انجام شده مورد تنبیه و کودک آزاری واقع نشده‌اند. این در حالیست که 64 درصد نیز مورد تنبیه قرار گرفته‌اند که در این میان 42 درصد کودکان به صورت بدنی و 58 درصد آنها نیز تنبیهات عاطفی و روانی را تجربه کرده‌اند.

صدرنوری در ادامه با بیان آنکه 94 درصد افراد تماس گیرنده با صدای یارا دارای خانواده هسته‌ای، پنج درصد دارای خانواده گسترده و یک درصد خانواده گسسته داشته‌اند، گفت: «مشکلات خانوادگی» با فراوانی 30 درصد، موضوع بیشترین تماس‌های مشاوره‌ای با صدای یارا بوده است که در این میان مسائلی از قبیل عدم آشنایی به شیوه فرزندپروری با 45.5 درصد، تک فرزندی با 13 درصد، عدم هماهنگی بین والدین در تعلیم و تربیت کودکان با 11 درصد و ناسازگاری با 9.5 درصد را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: مواردی از قبیل اعتیاد والدین، رابطه با خواهر و برادر، از دست دادن یکی از بستگان و ... همگی دارای فراوانی‌های تقریبا یکسانی بوده که همگی در زمره مشکلات خانوادگی قرار می‌گیرند.

به گفته صدر نوری، اختلالات رفتاری نیز علت 19 درصد تماس‌های برقرار شده با صدای یاران بوده است. این در حالیست که در این میان مسائلی از جمله لجبازی 30 درصد تماس‌ها را به خود اختصاص داده و 29 درصد تماس‌های این گروه نیز مربوط به پرخاشگری بوده است.

وی همچنین گفت: سایر موضوعاتی که در مورد آنها مشاوره دریافت شده است، شامل مسائل مربوط به تحصیل و مدرسه و مشکلات عادتی با هشت درصد بوده است.

مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان در ارتباط با نحوه آشنایی تماس گیرندگان با صدای یارا نیز گفت: 40 درصد افراد نحوه آشنایی خود با صدای یارا را از طریق دوستانشان اعلام کرده‌اند این در حالیست که 21 درصد از طریق اقوام، 11 درصد از طریق افرادی که قبلا با صدای یارا تماس داشته‌اند با این مرکز آشنا شده‌اند. این در حالیست که عواملی چون رسانه‌ها، مشاوران مدرسه، سازمان بهزیستی، 110، 118 و ... نیز از دیگر مبادی آشنایی با این مرکز هستند.

مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان آنکه اقدامات صدای یارا در سطح راهنمایی و مشاوره تلفنی است اما در صورت نیاز این افراد به مرکز ذیربط و همچنین به مراکز مشاوره معتبر ارجاع داده خواهند شد گفت: این در حالیست که خود مرکز نیز امکان مشاوره حضوری را دارد.

واحد مددکاری صدای یارا با شماره‌های 88501414 – 88501115 – 88531109 – 81531113 – (با کد شهری 021) هر روز از ساعت 9 صبح تا 17 بعد از ظهر پاسخگو به سوالات و مشکلات نوجوانان و خانواده‌ها در راستای کمک رسانی به کودکان و نوجوانان است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 303201 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟