اجرای ۱۲۰۰ پروژه توسعه‌ای در حوزه درمان

رکنا اجتماعی: دکتر محمد آقاجانی در همایش کارگزاران سلامت و تکریم و معارفه معاونان جدید وزارت بهداشت گفت:‌ در طی چهار سال دولت یازدهم، حوزه درمان کشور با اجرای برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت شناخته شد، اما در واقع این حوزه در چهار زمینه تلاش کرد که شامل برنامه‌های هفت گانه طرح تحول نظام سلامت که مردم طعم شیرین آن را چشیدند، پروژه توسعه‌ای زیرساخت‌های درمان و تحولات ساختاری این حوزه بوده است.

وی افزود: در این دوره ۱۲۰۰ پروژه شامل توسعه و نوسازی بخش‌های اورژانس، مراکز سرطان، آی‌سی‌یو، سوختگی، مسمومیت و... بود. همچنین شاهد نوسازی تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها بودیم؛ به طوری که ۷۰ هزار تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای به بیمارستان‌های موجود و ۱۲۶ بیمارستان جدیدالتأسیس اضافه شد.

وی با اشاره به برنامه خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی گفت: این برنامه در ۳۴ شهر کشور انجام شده و تاکنون ۲۲ هزار بیمار قلبی از خدمات خطرسنجی سکته‌های قلبی و ۱۰۰۰ بیمار هم از خدمات خطرسنجی سکته‌های مغزی بهره‌مند شده‌اند و باید بدانیم که کشور ما با اجرای این برنامه سرآمد شده است.

آقاجانی با بیان اینکه در حوزه مدیریت درمان ناباروری شاهد پوشش ۸۵ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری برای سه میلیون زوج نابارور بودیم، ‌ ادامه داد: در این زمینه ۱۷ مرکز درمان ناباروری به ویژه در مناطق محروم تأسیس و ۲۴ مرکز نیز تجهیز شدند. همچنین شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان در سه سطح ارائه خدمت ایجاد شد که سطح یک آن شامل ۱۳۱ مرکز است و سطح دو و سه نیز با مشارکت بخش غیردولتی ایجاد می‌شود. در عین حال حمایت از بیماران صعب‌العلاج و توسعه خدمات دیالیز را هم در اقدامات‌مان داشتیم.

معاون سابق درمان وزیر بهداشت گفت: در حوزه تحولات ساختاری ۱۰ برنامه بزرگ اجرا شد که یکی از آن‌ها تدوین استانداردهای نوین اعتباربخشی در بیمارستان‌ها برای ارتقای کیفیت خدمات بود که به مدت دو سال طول کشید و منطبق بر ۲۴۷ استاندارد و ۹۰۳ سنجه بود که براساس آن بیمارستان‌ها رتبه‌بندی شدند و کارنامه جامع خود را دریافت کردند تا بتوانند نقاط ضعف‌شان را اصلاح کنند.

آقاجانی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ساختاری در حوزه درمان ایجاد سامانه الکترونیک صدور پروانه موسسات پزشکی در کشور بود؛ به طوری که در حال حاضر اطلاعات کامل ۲۱ هزار موسسه در ۳۵ نوع بر روی سامانه قرار دارد و پروانه‌ آن‌ها به صورت الکترونیک صادر می‌شود. در عین حال در این دوره بحث توسعه گردشگری سلامت را هم پیش بردیم؛ به طوری که اکنون ۲۰۰ بیمارستان گواهی گردشگری سلامت دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم در جهت توانمندی مدیران بیمارستان‌ها دوره شش ماهه‌ای را برای مدیران بیمارستان‌ها برگزار کردیم، گفت: همچنین در این دوره ۲۰۰ راهنمای بالینی برای کنترل هزینه‌های غیرضروری در حوزه سلامت ارائه شد. کار سطح‌بندی خدمات نیز در راستای قوانین برنامه ششم توسعه با عنوان سند درمان ۱۴۰۴ انجام شد که این سند تدوین و ابلاغ شده است.

آقاجانی ادامه داد: با اجرای این سند، دسترسی آحاد مردم به خدمات سلامت در نقاط مختلف به ویژه در مناطق محروم فراهم می‌شود و فاصله ارائه خدمات در شهرها و مناطق محروم ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی در پایان صحبت‌هایش از رئیس جمهور به دلیل حمایت از حوزه سلامت، تشکر کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 302192 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟