تداوم خشکسالی و برداشت بیش از حد آب،عباس آباد را خشک کرد

رکنا اجتماعی: حسینعلی ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه متاسفانه مازندران از نظر خشکسالی ، رتبه ۸ کشور است و از نظر کاهش بارندگی رتبه دوم را دارد، گفت: مازندران در سال زراعی جاری نسبت به میانگین با ۲۳ درصد و نسبت به سال گذشته با ۵۰ در صد کاهش نزولات جوی مواجه بوده است و آورد رودخانه‌های استان بعضاً تا ۷۰ درصد کاهش داشته است بنابراین با تنش جدی در تامین منابع آبی مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه از طرفی بخش عمده‌ای از آب آب‌بندان‌ها و دریاچه‌های داخلی به مصرف کشاورزی از جمله برنج کاری و صیفی کاری می‌رسد ، گفت: ‌دریاچه عباس آباد بهشهر با وسعتی معادل ۱۰هکتار و عمق میانگین ۶.۵ متر با حجم حدود ۶۵۰ هزار متر مکعب از سنوات قبل مورد استفاده کشاورزی قرار می‌گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران افزود: به علت حجم ورودی مناسب آب و امکان تامین آب از سایر منابع مانند چشمه‌ها و رودخانه‌های منطقه برای کشاورزی ، هیچگاه دریاچه کاملاً خشک نشده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، کارنامی تاکید کرد: لیکن در سال جاری به علت تداوم خشکسالی‌ها ، عدم ورود مناسب جریانات آبی به داخل دریاچه، برداشت آب از دریاچه بیش از حد متعارف، شاهد خشک شدن کامل دریاچه هستیم . اگر چه مدتی است دریچه خروج آب بسته شده است اما به علت کم بودن آب ورودی ، دریاچه تقریباً به صورت کامل خشک شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 301453 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟