راه اندازی خانه موزه سیمین و جلال در شمال تهران

رکنا اجتماعی: مجتبی عبدالهی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به همراه مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و مدیران مجموعه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن بازدید از این مجموعه اظهار داشت: مرمت و بازسازی منزل جلال آل احمد و سیمین دانشور با حفظ هویت این بنای فرهنگی و مطابق با اصول علمی مرمت ابنیه تاریخی انجام شده و این مجموعه به عنوان اولین خانه موزه در منطقه یک تهران به پاتوق فرهنگی برای اهالی هنر Art و ادبیات تبدیل می شود.

وی یادآور شد: خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد با زیربنای حدود 250 مترمربع، شامل 2 طبقه در بن بست ارض خیابان دزاشیب قرار دارد که به زودی تبدیل به خانه موزه خواهد شد.

به گفته عبدالهی، در راستای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در سطح شهر تهران و با هدف باز زنده سازی خانه های مشاهیر و بزرگان و پاسداشت منزلت نویسندگان به عنوان پایه های فرهنگ و هنر در جامعه، منزل مسکونی جلال آل احمد و سیمین دانشور با مساحت420 متر مربع به تملک شهرداری تهران درآمده و به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی مرمت و بازسازی شد.

وی با تاکید بر ضرورت حفاظت، مرمت و احیای بناها، مجموعه ها، محوطه ها و بافت‌های فرهنگی و تاریخی افزود: در مرمت و بازسازی پروژه سیمین و جلال همواره مبانی نظری مرمت ابنیه تاریخی به صورت علمی مدنظر قرار گرفته است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هدف اصلی در مرمت این بنا را مقاوم سازی و اصلاح موارد پر مخاطره، تاکید بر مداخله حداقلی برای حفظ اصالت بنا دانست و افزود: هرچند این مجموعه از کاربری شخصی تبدیل به مجموعه ای با کاربری عمومی (موزه) شده است، اما تمامی عملیات‌های استحکام بخشی و مقاوم سازی ضمن حفظ اصول مرمت و احیا، براساس مداخله حداقلی صورت گرفته است.

وی، محوطه سازی، کف سازی و نازک کاری ، ایمن سازی و تعبیه مسیر دسترسی آب انبار قدیمی که در جریان مرمت و بازسازی پدیدار شده و همچنین نورپردازی مجموعه را از جمله اقدامات صورت گرفته در این بنا برشمرد و خاطرنشان کرد: مجموعه های الحاقی همچون فضاهای خدماتی و رفاهی نیز با توجه به مبانی نظری همجواری در یک بنای تاریخی، صورت گرفته است.

عبدالهی، با اعلام اینکه مرمت اشیای خانه موزه سیمین و جلال نیز انجام شده است، خاطرنشان کرد: سبک و شیوه قدیم در طراحی و چینش اشیای متعلق به منزل سیمین و جلال به مانند گذشته به نمایش درمی آید تا بازدیدکنندگان در عین بازدید با حس و حال هوای این مجموعه بیشتر انس بگیرند.

وی، احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان، پاسداشت منزلت نویسندگان به عنوان پایه های فرهنگ و هنر در جامعه، ترویج ارزش ها و اندیشه های نخبگان هنر و ادبیات، کمک به فهم دقیق آثار هنری در ارتباط با زمینۀ ایجاد آن، ترویج تفرج هدفمند و هدایت شده،توسعۀ فضاهای فرهنگی به مثابه منشأ اثرگذاری در جامعه، زنده نگه داشتن وجوه تاریخی زندگی هنرمندان در خدمت تاریخ هنر، ارتقای سطح عمومی فرهنگ،ایجاد نشانه های شهری با اتکا به باورها و ارزش های جامعه و ایجاد کانون های اجتماعی برای اقشار هنرمند از جمله اهداف این پروژه به شمار می آید.

بر اساس این گزارش، خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور در منطقه 1 شهرداری تهران و در فاصله کمی از میدان قدس و در محله دزاشیب واقع شده و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مسئولیت مرمت و بازسازی آن را به عهده دارد.

در ادامه این برنامه معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به همراه مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و جمعی از مدیران از پردیس سینمایی باغ کتاب بازدید کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 301139 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟