آخرین وضعیت مراکز نگهداری، باغ وحش و باغ پرندگان کشور

رکنا اجتماعی: علی تیموری، با اشاره به اینکه در سال ۹۲، در کل کشور ۶۶ مجموعه باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات فعالیت می‌کردند، اظهارکرد: این تعداد شامل ۱۹ باغ وحش، ۱۹ باغ پرندگان و ۲۸ مرکز نگهداری حیوانات بود. از این ۶۶ مجموعه، ۳۹ مرکز بدون داشتن مجوز، فعال بود.

وی با اشاره به روند بهبود وضعیت مراکز نگهداری حیوانات، باغ وحش و باغ پرندگان طی سال‌های گذشته گفت: در ارتباط با باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات با ۲۶ شخص حقیقی و حقوقی مواجه بودیم که به مرور همه آنها را دعوت و رایزنی با آنان را آغاز کردیم چون این مجموعه‌ها تاسیس شده بود و امکان تعطیلی و جمع‌آوری گونه‌ها وجود نداشت. به همین علت سعی کردیم با سختگیری آن‌ها را مدیریت کنیم.

کنترل ورود و خروج گونه‌ها در باغ وحش‌، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به این مراکز فرصت داد تا شرایط خود را تغییر دهند و محل نگهداری گونه‌ها را وسیع‌تر کنند که تعدادی از این مراکز ضمن بزرگ کردن فضای نگهداری حیوانات، شرایط بهداشتی و تغذیه گونه‌ها را اصلاح کردند و برخی از این مراکز تا ۱۰ برابر نگهداری گونه‌های بزرگ مثل خرس، شیر و پلنگ را افزایش داده‌اند. تعدادی نیز دوربین مداربسته نصب کردند و در حال حاضر ادارات کل محیط زیست استان‌ها، امکان کنترل ورود و خروج حیوانات را دارند. همه این شرایط باعث شده است که دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط زیست تا حد قابل قبولی اجرایی شود.

تعطیلی ۷ مرکز نگهداری حیوانات، باغ وحش و باغ پرندگان در سال ۹۵

تیموری در ادامه با اشاره به اینکه تا مردادماه سال ۹۵، در کل حدود ۷۷ مجموعه باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری در کشور وجود داشت، گفت: از این ۷۷ مجموعه، ۲۴ مرکز فاقد مجوز بودند ولی ۱۱ مجموعه‌ای که بعد از سال ۹۳ شروع به کار کردند، مجوز دارند و کاملا قانونی هستند اما سازمان محیط زیست در اسفندماه سال ۹۵، هفت مرکز را تعطیل و گونه‌های این مراکز را جمع‌آوری کرد و به باغ وحش‌های مجاز تحویل داد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر۷۱ باغ وحش، باغ پرندگان و مرکز نگهداری داریم که از این تعداد ۶۶ مرکز دارای مجوز است و مابقی که شامل پنج مجموعه است مجوز ندارند.

باغ وحش مشهد باید تعطیل شود

تیموری با اشاره به اینکه با صاحبان این مراکز جلسه گذاشته‌ایم و روند بهبود وضعیت آن‌ها را پیگیری می‌کنیم، گفت: باغ وحش مشهد یکی از مراکزی است که باید تعطیل شود چون تغییری در شرایط خود ایجاد نکرده و شرایط استقرار این مجموعه دچار اشکال است. در همین راستا،همه گونه‌های امانی که طی سال‌های گذشته در اختیار این باغ وحش قرار گرفته شده بود را پس گرفتیم و اداره کل محیط زیست خراسان رضوی هم در این باره طرح شکایت کرده است و این موضوع را در محاکم قضایی پیگیری می‌کند.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای صاحبان باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات

وی با تاکید بر اینکه از این به بعد کار ما راحت است، تصریح کرد: در این دوره باید برای صاحبان مراکز نگهداری حیوانات، باغ پرندگان و باغ وحش دوره آموزشی برگزار کنیم و تمامی مراکز باید مجهز به دوربین مدار بسته شوند تا گونه‌های تحت نظر محیط زیست باشد همچنین از این به بعد با افرادی که بخواهند مجوز باغ پرندگان، باغ وحش و مرکز نگهداری بگیرند سختگیرانه‌تر برخورد می‌شود تا دستورالعمل محیط زیست به طور دقیق رعایت شود.

بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی از مراکز نگهداری حیوانات

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تفاهم‌نامه‌ منعقد شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: نظارت و بازرسی مراکز نگهداری حیوانات، باغ وحش و باغ پرندگان به طور هماهنگ و همزمان انجام خواهد شد.

تیموری با بیان اینکه هر سال باغ وحش‌های برتر انتخاب می‌شوند و مورد تجلیل قرار می‌گیرند، گفت: سال گذشته باغ وحش ارم تهران و باغ وحش باراجین قزوین به عنوان باغ وحش برتر انتخاب شدند.

وی تاکید کرد: مراکزی که در حال بهبود شرایط هستند و با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگی بیشتری دارند به آنها کمک بیشتری در دادن گونه‌های امانی می‌کنیم. گونه‌هایی که از شکارچیان گرفته می‌شود و شرایط رهاسازی به طبیعت ندارند یا حیواناتی که قاچاقچیان گرفته می‌شوند به طور امانی در اختیار باغ وحش و مراکز نگهداری گذاشته شده می‌شود و محیط زیست هر زمان که بخواهد می تواند آنها را پس بگیرد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نباید شرایط باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات را در سال‌های گذشته فراموش کنیم، گفت: باغ وحش‌ها درآمد زیادی ندارند که بخواهیم آنها را تحت فشار شدید قرار دهیم بلکه باید به‌تدریج با این مراکز کار کنیم و سعی کنیم شرایط خود را بهبود ببخشند. باید ببینیم باغ‌وحش‌ها چه بوده و چه شده‌اند. نمی‌توانیم باغ وحش‌ها را به یکباره تعطیل کنیم، باید کاری کنیم که به‌تدریج شرایط خود را بهبود ببخشند. همچنین لازم است پیگیر تاسیس پارک‌های وحش باشیم که در بسیاری از کشورها ایجاد شده است. در این پارک‌ها وسعت محل نگهداری گونه‌ها بیشتر است و گونه‌هایی که در طبیعت شرایط بقا و حیات ندارند در آنجا حفاظت می‌شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 300914 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟