هزار ساختمان تهران ؛ همچون پلاسکو در آستانه ریزش هستند

رکنا اجتماعی: امروز ساختمان پلاسکو و سرانجامی که برای عاملان این حادثه Incident تلخ و مرگبار مشخص شده است بحث داغ مجلس شورای اسلامی بود که درنهایت به معرفی 7 عامل اصلی وقوع این حادثه انجامید.

در پس این اتفاقات و سخنان و اخبار، این نکته حائز اهمیت است که پلاسکو فرو ریخت و فاجعه به بار آمد ، آن حادثه به تاریخ خواهد پیوست ، چه حادثه های مشابه دیگری در تهران در معرض وقوع هستند و چه خطراتی نزدیک شهروندان است .این سوالات بهانه ای شد برای گفت و گو با رییس ستاد مدیریت بحران کل کشور که آماری که در میان سخنان اسماعیل نجار عنوان شد خبر از فاجعه هایی بزرگ می داد که هرروز ، حتی همین امروز و الان می توانند به وقوع بپیوندد .

اسماعیل نجار مدیریت بحران کل کشور گفت : ستاد مدیریت متولی هشدار نیست. شهرداری ها متولی اصلی اعلام هشدار هستند و در بخش چگونگی ساخت و ساز و نگهداری و مباحثی اینگونه باید نظارت دقیق و تخصصی داشته باشد .

نظام مهندسی در این موارد مسئولیت دارد . ساختمان ها اگر صنعتی ، تجاری باشد وزارت صنعت ومعدن ، تجارت باید توجه داشته باشد. ساختمان اگر کارگاهی باشد وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نباید بی توجه باشد که مورد پلاسکو نیز مسئولیت داشتند.

ستاد مدیریت بحران پس از اینکه سازمان ها بر حسب مسئولیت های نظارتی خود هشدارها را ارسال می کنند موظف است که در بخش پیشبینی و پیشگیری ، پیگیر باشد و دقت کند که توجه به هشدارها صورت می گیرد تا در صورت عدم توجه ، تاکید بر دقت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در ساختمان پلاسکو حدود 670 واحد تجاری و کارگاهی ، پنجاه و یک سال درآمد داشتند به سخنان خود چنین افزود : آیا واقعا در این مدت فکری برای ایمنی مناسب محل کسب خود انجام داده بودند ؟ این اتفاق نیافتاده بود و ایمن سازی مورد کم توجهی قرار گرفته بود . مالک اصلی ساختمان هم پیگیری مناسب و صحیحی برای ایمن سازی نداشت .

اسماعیل نجار در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند ساختمان در تهران در شرایط بحران قرار دارند و هر لحظه امکان وقوع حادثه ای مشابه با پلاسکو برایشان وجود دارد والبته به آنها هشدار داده شده است گفت : بعد از اتفاق پلاسکو ، دقت به حرکت های پیشگیرانه بیشتر هم شد . جلسات متعدد برگزار شده و شناسایی ساختمان های در معرض خطر و آسیب در دستور کار جدی قرار گرفت . در این طرح بیش از هزارساختمان درتهران شناسایی شد که در وضعیت بحرانی و نزدیک به اتفاق پلاسکو قرار دارند که از این میان صد ساختمان در اولویت قرار دارند و خطرناک تر هستند.

رییس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بعد از این شناسایی ها، شهرداری اقدامات پیشگیری قبل از وقوع حادثه برای این ساختمان ها را آغاز کرده است گفت : در میان اسامی واحد های شناسایی شده ، ساختمان علاءالدین و آلمینیوم در لیست 100 ساختمان اولویت دار بودند.

وی در خاتمه گفت : بسیاری از ساختمان هایی که با شکل و شمایل و قدمت زمان ساخت این مکان ها هستند در شرایط بحران قرار داشته و به جد باید به فکر ایمن سازی خود باشند که در غیراینصورت سرنوشت پلاسکو برای آنها نیز نزدیک است.

منبع: برنا

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 300268 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟