صدها هزار زائر با پای پیاده در حال عزیمت به سرزمین منا

رکنا اجتماعی: «ترویه» روز هشتم ذی الحجه و در لغت به معنی ذخیره کردن آب است؛ علت نام گذاری آن، وجود نداشتن آب در سرزمین منا و عرفات است و حاجیانی که قصد وقوف در منا و عرفات را دارند، باید از مکه مکرمه برای خود آب تهیه کرده و به همراه خود ببرند.

عزیمت صد‌ها هزار زائر، امروز صحنه‌هایی زیبا در مسیر منتهی به سرزمین منا خلق کرد و زائران از نژادها، اقوام و رنگ‌های مختلف در حالی که لباس احرام به تن کرده اند از سمت مسجد الحرام با پای پیاده در حال حرکت به سرزمین منا هستند تا پس از یک روز اقامت، فردا راهی عرفات شوند.

بازار عکس‌های سلفی داغ است و نیرو‌های سعودی با کاور‌های متحدالشکل که روی آن‌ها درج شده «الامن العام - شئون التدریب» در فواصل مختلف نظم و حرکت زائران را کنترل می‌کنند و مسیر به طور کامل از حرکت خودرو‌ها خالی شده است؛ البته برخی از حجاج هم در مسیر مقابل و از میان خودرو‌ها در حال حرکت هستند.

گرما و رطوبت هوا، حرکت را کُند کرده و برخی نیرو‌های امدادی با بطری‌های آبی که در دست دارند آب بر سر زائران می‌ریزند؛ کمی آن طرف‌تر کودکانی با در دست داشتن جعبه‌هایی در کنار مسیر زائران در حال فروش آب هستند و برخی زنان نیز چتر‌هایی به قیمت ۱۰ ریال سعودی می‌فروشند تا زائران از گرمای هوا زیر سایه آن پناه بگیرند.

کمی جلوتر و در محل توقف اتوبوس‌های مخصوص حمل و نقل زائران که اکنون خالی از هر خودرویی است؛ گروه‌های زیادی از زائران توقف کرده اند و زیر سایه، آب می‌نوشند و پس از استراحتی کوتاه به مسیر خود ادامه دهند.

خودرو‌هایی هم در این نقطه توقف کرده اند و حجم زیادی از بطری‌های آب را به همراه خرما میان زائران توزیع می‌کنند.

ازدحام جمعیت به گونه‌ای است که تمام مسیر‌های منتهی به حرکت زائران با ترافیک سنگین مواجه شده است.

عملیات انتقال حدود ۱۵ هزار زائر اهل تسنن کشورمان نیز از ساعت ۶ صبح امروز با ۱۰۴ دستگاه اتوبوس به سمت سرزمین منا آغاز شده است و تا ظهر امروز به پایان می‌رسد.

بخش دوم عملیات انتقال زائران به مشاعر از بعد از ظهر روز چهارشنبه آغاز می‌شود و نزدیک به ۷۰ هزار زائر دیگر از مکه مکرمه به سرزمین عرفات منتقل خواهند شد تا فردا در کنار جبل الرحمه نوای دلنشین دعای عرفه را زمزمه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 300243 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟