اعلام حمایت شورای شهر از خانه خورشید

رکنا اجتماعی: خانه خورشید مورد تخریب قرار گرفت. خانه ای در منطقه دروازه غار تهران که سال ها است مکانی امن برای زنان آسیب دیده اجتماعی نام گرفته است. مرکزی برای حمایت از زنان ترک کرده مواد مخدر Drugs که توسط یکی از زنان خیر کشور مدیریت می شود. مرکزی که با تمام سختی ها مسیر هدف خود را تاکنون پیش برده است و حال این خانه به دلیل گودبرداری غیر اصولی ساختمان دیوار به دیوار، در شرایطی قرار گرفته است که به گفته لیلا ارشد -مدیریت این مرکز حمایتی - چاره ای جز بسته شدن ندارد واما ساختمانی که این روزها مراحل گودبرداری خود را طی می کند به گفته اهالی محل قرار است حسینه شود، حسینه ای که تنها چند واحد ساختمانی با مسجد محل فاصله دارد و این یک نکته را تاکید می کند که محل فضای مذهبی کم ندارد و می شود با حمایت از خانه خورشید به بخش حمایتی از زنان آسیب دیده منطقه و مناطق اطراف هم فکر داشت که به حتم اجر معنوی بالایی دارد.

وعده مسئولان

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر روزگذشته در واکنش به خبر تعطیلی موقت این موسسه و در معرض خطر قرار گرفتن ساختمان آن گفت: در صورتی که خسارت وارده به ساختمان از سوی همسایه جبران نشود شهرداری در این امر به صورت مستقیم ورود خواهد کرد.

پیش از این هم عابد ملکی شهردار منطقه دوازده تهران در اظهار نظری نسبت به این اتفاق گفته بود: ملک مجاور خانه خورشید متعلق به مسجد حضرت ابوالفضل (علیه السلام) بوده که دارای قدمتی بیش از سه دهه است و به لحاظ وضعیت غیر ایمن است و پس از طرح در کمیته معماری مساجد در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران ، مجوزهای لازم به جهت شروع عملیات صادر شده است.

ملکی با بیان اینکه مجری مربوطه در اجرای عملیات تخطی داشته و نسبت به ایمن سازی گود اقدام نکرده و این امر متاسفانه خساراتی به خانه خورشید وارد کرده است، گفت: در همین راستا کمیسیون رفع خطر تشکیل و مجری مربوطه موظف به اجرای سازه نگهبان و تأمین خسارت وارده شده است.

شهرداری منطقه 12 تهران همچنین به نحوه ی برخورد با افراد خاطی در این پروژه اشاره کرد و گفت: در صورت بی توجهی نسبت به این موضوع حداکثر ظرف مدت یک هفته شهرداری ضمن برخورد با مسببین ، رأسا نسبت به رفع خطر اقدام و موضوع را از طریق مراجع قضایی و نظارتی پیگیری خواهد کرد.

اهالی محل چه می گویند؟

آنچه که کسبه محل را نگران کرده است . نه ریزش ساختمان و نه انفجار است بلکه تعطیلی چند روزه این موسسه و کم شدن رفت و آمد زنان بهبود یافته است. مسئول جایگاه سی ان جی که در نزدیکی موسسه قرار دارد می گوید: ما عادت کرده ایم که این خانم ها را در حالی که از اتوبوس پیاده می شوند و به موسسه میروند ببینیم، وجود موسسه در این محل بسیاری حیاتی است و بسیاری از کسانی که سال های گذشته در کنار همین خیابان و کوچه در حال تزریق مواد بوده اند، حالا دست از این کار برداشته اند و به این موسسه رفت و آمد می کنند.

او با ابراز نگرانی از تعطیلی موسسه ادامه داد: مشخص نیست که با تعطیلی این موسسه چه بر سر این زنان که از مناطق مختلفی مثل دروازه غار و سه راه آذری به اینجا می آمدند خواهد آمد و خدایی نکرده ممکن است دوباره درگیر اعتیاد شوند.

نگهبان پارک رازی هم که پس از تعطیلی مرکز برای محافظت از آن تغیر مکان داده بود و مقابل ساختمان می نشست از وضعیت مددجویان و فعالیت های این موسسه گفت.

او توضیح داد: در این ساختمان زنان بهبود یافته به کار و فعالیت مشغولند و این یکی از بهترین اتفاق هایی است که در این محل افتاده است، خاطرم هست که سال های پیش در همین پارک رازی که امروز گوشه ای از آن خانه خورشید ساخته شده پر از زنان و جوان معتاد Addicted بود.

تخلیه ساختمان محض احتیاط

یکی از مهندسان حاضر در محل با تکذیب ارتباط انفجار صورت گرفته در روز سه شنبه با گود برداری گفت: انفجاری که رخ داد مربوط به پست برق در محل بود و به کارگاره ساختمانی مربوط نمی شد.

او با توضیح اینکه گود برداری برای ساخت مسجد نیست بلکه در این محل قرار است حسینیه ساخته شود ادامه داد: ضریب ایمنی برای گود برداری حداقل 15 متر یک زمین، چیزی حدود 5 متر دورتر از محل ساختمان خورشید است برای همین حتی اگر آسیبی به ساختمان نرسیده تخلیه آن محض احتیاط منطقی است.

لیلا ارشد: نگرانی ما از سلامت مددجویان موجب تخلیه آن شد

لیلا ارشد مدیر موسسه خانه خورشید در خصوص مسائلی که برای این موسسه پیش آمده گفت: روز سه شنبه بر اثر انفجار یکی از لوله های گاز در حوالی ساختمان اعضای موسسه برای مددجویان احساس نگرانی کردند گرچه پیش از آن هم ترک هایی به دلیل گودبرداری غیر اصولی بر تنه ساختمان افتاده بود. به همین دلیل همان روز همه خانم ها را مرخص کردیم .

او توضیح داد: حتی پیش آمده که تلفن و برق ماهم قطع شود پس از آن سه شنبه و چهارشنبه همه وسایل اتاق های دندان پزشکی، آشپزخانه و آموزش را که در معرض خطر بودند جا به جا کردیم.

ارشد با بیان اینکه روز گذشته اولین روز کاری موسسه پس از تعطیلی ها است ادامه داد: ماندگاری درمان برای کسانی که از اعتیاد رهایی یافته اند از هر چیزی مهمتر است و تعطیلی حتی چند روزه موسسه ممکن است آن ها را در خطر دستگیری قرار دهد و پروسه طولانی مدتی را برای اثبات مددجو بودن آن ها پیش پای ما بگذارد.

مدیر موسسه خانه خورشید همچنین در توضیح وضعیت ساختمان گفت: این ساختمان به دلیل نداشتن اجازه نامه رسمی نمی تواند بیمه شود به همین دلیل نگرانی ما بیشتر شد، در خانه خورشید نزدیک 104 کودک کار و بیش از 450 زن رفت و آمد می کنند، بخشی از ساختمان به دندان پزشکی اختصاص دارد که در حدود 20 نفر از بیماران اچ آی وی ، هپاتیت و ... در هفته ویزیت می شوند.

او افزود: روزانه 20 نفر هم در کارگاه های اشتغال ما مشغول هستند و کار منتاژ و بسته بندی انجام می دهند، همچنین افراد زیادی بجز مددجو ها برای دریافت مشاوره به خانه خورشید می آمدند، در صورت روز گذشته با اصرار خانم ها دوباره به خانه خورشید آمدیم با وجود احتمال خطر کار را از سر گرفتیم چرا که نمی توان زنانی با شرایط خاص مانند آنان را در خیابان به حال خود رها کرد این کار می تواند دوباره آنان را به پله اول و اعتیاد بازگرداند.

او در پایان با بیان اینکه درحال حاضر مهمترین نیاز خانه خورشید با وجود خدمات گسترده و تعداد مددجویان یک ساختمان مناسب است که حتی شهرداری می تواند این ساختمان را در اختیار ما بگذارد.

منبع: برنا

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 300100 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟