خطر شیوع تب کریمه کنگو و انتقال هپاتیت از دام

رکنا اجتماعی: محمد حسین عزیزی گفت: با فرار Escape رسیدن عید سعید قربان و برگزاری رسم قربانی کردن در این روز، خرید و فروش گوسفندان محلی رونق می‌گیرد این در حالی است که این اقدام می‌تواند سلامت جامعه را تهدید کند.

وی افزود: در شرایط گرمی بازار Store خرید و فروش گوسفند در عید قربان، بسیاری از دامداران با قیمت مناسب و یا پایین‌تر از نرخ واقعی بازار، دام آلوده به بیماری را به فروش رسانده و بسیاری از مصرف کنندگان را به بیماری‌های انسان و دام مبتلا می‌کنند.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطر نشان کرد: با افزایش دما، شرایط برای تکثیر کنه‌های ناقل بیماری در طبیعت فراهم می‌شود و احتمال آلودگی دام به تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه یادآور شد: امعاء و احشاء خصوص دل و جگر گوسفند به راحتی ویروس هپاتیت را به انسان منتقل کرده و بدون عوارض اولیه مصرف کنندگان را بیمار می‌کند. ناگفته نماند انواع انگل‌ها نیز از این طریق قابلیت انتقال دارند.

عزیزی اذعان داشت: پوست گوسفند‌های محلی بهترین مکان برای تکثیر کنه‌ است که انتقال و شیوع بیماری از کنه‌ را افزایش می‌دهد بنابراین نگهداری آن در محیط خانه جایز نیست.

وی گفت: مردم می‌توانند با مراجعه به کشتارگاه‌ها و اماکن تحت نظارت سازمان دامپزشکی از سلامت دام اطمینان حاصل کرده و گوسفند خود را خریداری کنند.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در پایان افزود: اکیدا توصیه می‌شود مردم از خرید گوسفند‌های محلی خودداری کرده و نسبت به قیمت پایین آن‌ها هوشیارانه برخورد کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 299902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟