مردم از ذبح نذورات عید قربان در منازل و کنار خیابان خودداری کنند

رکنا اجتماعی: دکتر محمدمهدی گویا در خصوص توصیه‌های بهداشتی ذبح دام در روز عید قربان، گفت: قربانی کردن یکی از ارزش‌های بسیار مهم در مراسم عید قربان است و مسلمانان برای آن جایگاه ویژه‌ای قائل هستند، اما شرایط فعلی ایجاب می‌کند مراقبت‌های ضروری اعمال شود تا سلامت مردم به خطر نیفتد. افرادی که به هر طریقی در قربانی کردن گاو و گوسفند به طور مستقیم نقش دارند یا اینکه با لاشه، امعا و احشا، پوست و گوشت تازه حیوان سروکار دارند باید مراقب باشند تا به بیماری‌هایی که امکان انتقال آن از حیوان به انسان وجود دارد، مبتلا نشوند.

وی تاکید کرد: ممکن است بعضی از بیماری‌های واگیر در حیوان وجود داشته باشد، اما حیوان دارای علائمی نباشد که از طریق آن بتوان به بیماری‌اش پی برد. یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان تب کریمه کنگو است. این بیماری افرادی را که به کار ذبح یا جابجایی حیوان اشتغال دارند یا از دام در کنار منازل خود نگهداری می‌کنند، درگیر می‌کند. همچنین افرادی که با گوشت تازه حیوان سروکار دارند نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار داشته باشند. اگر فردی بدون آگاهی و شناخت با حیوان تماس داشته باشد به این بیماری مبتلا می‌شود؛ به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی در این خصوص ضروری است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: تمام افراد موظفند به توصیه‌های سازمان دامپزشکی توجه و دستورات این سازمان را رعایت کنند. یکی از مهم‌ترین توصیه‌های سازمان دامپزشکی این است که دام از میادین تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه شود؛ چراکه کنترل‌های کافی توسط سازمان در این میادین اعمال شده است.

وی افزود: مردم باید توجه باشند که نباید دام مورد نیاز خود را از افراد نانشناس، کسانی که آن را در کنار خیابان ذبح و به فروش می‌رسانند، یا افرادی که لاشه و گوشت حیوان را خرید و فروش می‌کنند، تهیه کنند. گوشت حیوانی که تازه ذبح شده، می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد؛ به همین دلیل این گوشت‌ها باید بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت نگهداری در یخچال، خرد و تکه تکه شوند، در غیراین صورت می‌توانند آلوده کننده باشد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: این امکان وجود دارد که روی پوست حیوان تازه ذبح شده تعداد زیادی کنه وجود داشته باشد؛ اگر این کنه‌ها روی بدن انسان قرار گیرند بیماری تب کریمه کنگو و سایر بیماری‌های قابل واگیر را منتقل می‌کنند. حتی له کردن کنه‌ای که روی پوست انسان قرار گرفته، اقدامی خطرناک است که می‌تواند ابتلا به بیماری را در پی داشته باشد.

بنابر اعلام وب‌دا، وی با تاکید بر اینکه باید از تماس و بازی کودکان با دام جلوگیری شود، گفت: شست و شوی دست‌ها هنگام تماس با دام ضروری است. اگر مردم بعد از تماس با دام علائمی مانند تب، خونریزی از بینی، دهان، دستگاه گوارش و مجاری ادراری و کبودی پوست مشاهده کردند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

به گفته گوی، ا تماس با دام مبتلا منجر به ابتلا به بیماری‌هایی مانند تب مالت و سیاه زخم نیز می‌شود؛ به همین دلیل ذبح کردن در خیابان و منازل می‌تواند به عنوان عاملی خطرآفرین چندین نفر را در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دهد. با توجه به این موضوع مردم میادینی که سازمان دامپزشکی برای ذبح دام تعیین کرده‌ است را انتخاب کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 299788 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟