راه حل شهرداری برای رهایی از سفید بالک ها جان مردم را به خطر انداخته است

رکنا اجتماعی: اسماعیل کهرم بوم شناس و فعال محیط زیست در خصوص بحران سفید بالک ها گفت: برای چندمین مرتبه به مردم گوشزد می کنم که این حشرات خطرناک نیستند .

او با بیان اینکه برای حل این معضل شهرداری راه مناسبی را انتخاب نکرده است ادامه داد: به نظر می رسد شهرداری تهران دفع فاسد را به افسد کرده است و با استفاده از سم می خواهند موجوداتی که سلامتی انسان ها را به خطر نمی اندازند از بین ببرد.

این کارشناس محیط زیست افزود: اینکه این نوار های زرد رنگ حقیقتا می تواند سفید بالک ها را از تهران پاک کند یا خیر یک بحث است اما نکته دیگر این است که امروز مردم در این شهر تردد می کنند، بچه ها زیر همین درختان شهر، بازی میکنند و ما همه درختان به سم آلوده کرده ایم شاید خطر این سم ها حتی از سفید بالک ها هم بیشتر باشد.

کهرم تصریح کرد: حیات وحش در یک شهر دائمی و ثابت یا استاتیک نیست بلکه دینامیک است، 30 سال پیش شهر ما هیچ درخت خرمای یا طوطی تخم صورتی و شاه طوطلی نداشت امروز شاهد حضور آن ها هستیم و حالا به هر دلیل این حشرات با باد به اقصی نقاط شهر منتقل شده اند نمی تواند همه شان را حذف کرد.

او توضیح داد: سفید بالک ها در نواحی که آب راکد است تخم گذاری کرده اند و حالا به سطح شهر آمده اند چنین مسائلی را در کشور های دیگری هم شاهد هستیم مثلا در ماه می در انگلیس چنین اتفاقی رخ می دهد در تهران اما کمی دیر تر حوالای جولای رخ داده است.

کهرم همچنین با بیان اینکه معنی بی ضرر بودن سفید بالک ها دست روی دست گذاشتن نیست گفت: نباید تا زمانی که راه حل مناسبی پیدا نشده بدون فکر و با عجله دست به کاری زد، نوار زرد امروزی درست مانند این است که در اتاقی که یک کودک خوابیده با اسپری مگس ها و پشه ها را بکشیم تا مزاحم خابش نشویم.

او بار دیگر به نقش شهرداری در حل این معضل اشاره کرد و گفت: ماجرای سفید بالک ها هیچ ارتباطی به سازمان حفاظت محیط زیست ندارد، وظایف سازمان به طور کامل در مقررات مربوط به محیط زیست آمده و حیطه انجام وظایف آن خارج از 204 منطقه 4 گانه مانند مناطق حفاظت شده، پناهگاه های ملی و پارک های ملی نیست.

او افزود: شهرداری تهران میلیارد ها تومان بودجه و هزارن نفر پرسنل دارد در صورتی سازمان حفاظت از محیط زیست برای اجرایی کردن بسیاری از پروژه هایش تنها می تواند از همین 2700 محیط بانش استفاده کند و حالا با کدام منطق عده ای انتظار دارند تاسازمان وظایف شهرداری تهران را هم به عهده بگیرد؟

کهرم در پایان با تاکید بر بی خطر بودن سفید بالک ها برای مردم گفت: وقت آن رسیده تا مردم شهر به کارشناسانی که ماه ها در داخل و خارج از کشور آموزش دیده اند اعتماد کنند.

منبع: برنا

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 299437 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟