تالاب انزلی در لیست سیاه « مونترو » قرار گرفت/ خشکسالی و زمین خواری به تالاب ها نیز رسید

احسان هادی پور رئیس حفاظت از محیط زیست شهرستان بندرانزلی،  با اشاره به ورود 3 دستگاه بیل مکانیکی به تالاب انزلی اظهار داشت: برخی از اشخاص 3 دستگاه بیل مکانیکی را به شکل مخفیانه به محوطه‌‌ی مجاور ملک شخصی هم مرز تالاب انزلی به این علت که این منطقه پر از پوشش نیزارها است، وارد کرده بودند.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت از محیط زیست شهرستان بندرانزلی هم بعد از اطلاع از این موضوع با حکم قضایی دادستان منطقه به همراه نیروی انتظامی به این مکان ورود کرد.

رئیس حفاظت از محیط زیست شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه هدف از این تصرفات خشک بودن تالاب انزلی است، گفت: به علت خشک شدن تالاب انزلی طی چندسال گذشته، برخی زمین های واقع در این منطقه بایر مانده و بعضی از اهالی برای استفاده کشاورزی اقدام به تصرف نقاطی از تالاب می‌کنند.

هادی پور در رابطه با وضعیت تالاب انزلی گفت: تالاب انزلی در حال حاضر وضعیت نامطلوبی دارد، به همین دلیل این تالاب در لیست سیاه تالاب های تخریب شده مونترو قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست برای احیای تالاب انزلی از کشور ژاپن کمک گرفته است، افزود: سازمان محیط زیست از سال 2003 با همکاری تیم بین المللی ژاپن –جایکا برای احیای این تالاب تلاش کرده است.

رئیس حفاظت از محیط زیست شهرستان بندرانزلی ادامه داد: از جمله اقداماتی که به وسیله سازمان حفاظت از محیط زیست ایران و تیم بین المللی ژاپن برای احیای تالاب انزلی انجام شده است، می‌توان به لایروبی بخش جنوبی تالاب انزلی و بخش پناهگاه حیات وحش سلکه، شناسایی آبراه‌های در حال خشک شدن تالاب و شناسایی و لایروبی رسوبات هیدرولوژیک در بستر تالاب انزلی اشاره کرد.

هادی پور با بیان اینکه مطالعات انجام شده در حوزه تالاب انزلی روند مثبتی را طی کرده است، گفت: مطالعات مختلفی از جمله مطالعه رسوباتی بر روی ماهی ها و پستانداران انجام شد و یک روند مثبتی را طی کرد.

وی افزود: احیای تالابی که حدود 10 سال است خشک شده، کار ساده‌ای نیست و نیاز به زمان دارد.

رئیس حفاظت از محیط زیست شهرستان بندرانزلی در پایان با اشاره به متفاوت بودن اکوسیستم طبیعت، تصریح کرد: برای احیای طبیعتی که ناشناخته است، باید احتیاط کرد تا از دستکاری در طبیعت جلوگیری شود، چراکه نمی‌دانیم اکوسیستم طبیعت چه واکنشی نسبت به این دستکاری‌ها نشان خواهد داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 295635 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟