رد ادعای افزایش نجومی شهریه‌های پزشکی

طی روزهای اخیر خبر افزایش نجومی شهریه‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد با واکنش جدی دانشجویان این دانشگاه روبه‌رو شد به گونه‌ای که «#نه_به_افزایش_نامتعارف_شهریه_علوم_پزشکی_آزاد» به کمپینی در توئیتر و اینستاگرام تبدیل شد؛ «نه به افزایش نامتعارف شهریه علوم پزشکی دانشگاه آزاد» بارها ریتوئیت شده و کامنت‌های آن به چند هزار عدد رسید. این‌بار هم مثل همیشه برخی تلاش کردند تا ماجرای افزایش شهریه‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد را به سیاست گره بزنند تا اینکه رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد شخصاً به ماجرای هشتگ‌سازی و راه‌اندازی کمپین درباره افزایش نجومی شهریه علوم پزشکی دانشگاه آزاد ورود کرده و با بیان اینکه موضوعات مطرح شده در خصوص شهریه دانشجویان پزشکی، یک سوء‌تفاهم بوده است، ‌تأکید می‌کند: «این شایعات صحیح نیست.» به گفته وی میزان افزایش شهریه‌های دانشجویان علوم پزشکی این دانشگاه تنها ۱۰ درصد و طبق روال همیشگی است.

همه چیز از یک بخشنامه شروع شد؛ ‌بخشنامه شهریه‌های دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی آینده که در حوزه علوم پزشکی با حاشیه‌های متعددی همراه بود.

بخشنامه‌ای که موجب سوء‌تفاهم شد

طبق بخشنامه دانشگاه آزاد که به تمامی واحدهای این دانشگاه ابلاغ شده است، شهریه پایه دانشجویان رشته‌های علوم‌ پزشکی که قبل از مهر ۹۶ وارد دانشگاه شده‌اند، افزایش نمی‌یابد. شهریه متغیر دانشجویان رشته‌های علوم‌پزشکی که قبل از مهر ۹۶ وارد دانشگاه شده‌اند ۸۰ درصد نرخ شهریه اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رشته‌های خودگردان در سال تحصیلی ۹۷- ۱۳۹۶ است. طبق این بخشنامه شهریه دانشجویان جدیدالورود این دانشگاه که از مهرماه سال ۹۶ مشغول به تحصیل می‌شوند ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش می‌یابد و شهریه متغیر آنها ۸۰ درصد نرخ شهریه اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رشته‌های خودگردان در سال تحصیلی ۹۷- ۱۳۹۶ است. براساس اعلام مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد میزان علی‌الحساب شهریه نیمسال اول تحصیلی سال ۹۵- ۹۶ پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری پزشکی سال ۹۵ رشته‌ها و مقاطع تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران مبلغ ۶ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان است.

این در حالی است که طبق اعلام وزارت بهداشت میزان شهریه آموزشی سالانه مقطع دکترای عمومی شامل رشته‌های پزشکی در پردیس‌های خودگردان وزارت بهداشت حدود ۲۵ میلیون تومان تعیین شده بود که این رقم مربوط به سال ۹۵ می‌شود. همین تفاوت نرخ شهریه بین دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت باعث نگرانی و اعتراض دانشجویان این رشته شد.

تلاش برای ممانعت از تربیت پزشک

بالا بودن شهریه‌های دانشگاه آزاد در کنار بالا بودن شهریه‌های برخی از دانشگاه‌های زیر‌مجموعه وزارت علوم همچون نوبت دوم دانشگاه‌ها یا پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های سراسری موضوعی است که موجب شده تا ادامه تحصیل در این دانشگاه‌ها برای همه افراد امکان‌پذیر نباشد و طبعاً اقشار متوسط و مرفه جامعه بتوانند در این دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهند. از سوی دیگر واقعیت غیر‌قابل انکار در جامعه ما کمبود تعداد پزشک نسبت به جمعیت است؛ ‌موضوعی که پیش از این اغلب پنهان می‌شد و همین مسئله هم منجر به کاهش پذیرش در رشته‌های پزشکی شده بود. واقعیت اما چیز دیگری است. ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت درباره سرانه پزشک در ایران اینگونه توضیح می‌دهد:‌ «سرانه پزشک در کشور به ازای هر یک هزار نفر جمعیت بین 1/21 تا 1/28 نفر پزشک است که با استانداردهای جهانی یعنی 3/5 نفر پزشک به ازای هر یک هزار نفر جمعیت فاصله زیادی داریم.» بنا به تأکید وی این کمبودها علاوه بر افزایش فشار کاری به پزشکان، باعث می‌شود شهروندان برای ویزیت در نوبت‌های طولانی قرار گیرند. با تمام اینها سال 93 ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی به شکلی جدی کاهش یافت. در آن سال ظرفیت پذیرش روزانه دانشگاه‌های دولتی در رشته پزشکی ۲ هزار و ۸۸۲ نفر شد در حالی که در سال 92 در کنکور ۹۲ برای رشته پزشکی 4هزار و 700 ظرفیت در دانشگاه‌های دولتی تعیین شده بود؛ کاهشی که کارشناسان را به واکنش واداشت. بهرام عین اللهی، معاون اسبق آموزشی وزیر بهداشت یکی از معترضان به کاهش ظرفیت‌های آموزش پزشکی بود؛ از نگاه وی مسائل صنفی پشت پرده ایجاد این محدودیت است.

دانشگاه آزاد هم طی سال‌های اخیر به یکی از مراکز مرجع تربیت پزشک کشورمان تبدیل شده است و افزایش نامتعارف شهریه‌های علوم پزشکی در این دانشگاه از یکسو موجب می‌شود تا تعداد افراد کمتری بتوانند در این دانشگاه ادامه تحصیل بدهند و از سوی دیگر این فرآیند منجر به حذف اقشار با درآمد کمتر از ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی خواهد شد. اتفاقی که همین حالا هم تا حدودی شاهد آن هستیم، اما با این افزایش شهریه‌ها در عمل رشته پزشکی در انحصار اقشاری خواهد بود که توانایی پرداخت شهریه‌های نجومی را داشته باشند.

شایعه و سوء‌تفاهم

حالا آنطور که دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد می‌گوید: موضوعات مطرح شده در خصوص شهریه دانشجویان پزشکی، یک سوء‌تفاهم بوده است و این شایعات صحیح نیست.

افزایش شهریه‌های این دانشجویان به آن میزانی که در شایعه‌ها مطرح شده، نیست و تنها ۱۰ درصد در این حوزه افزایش شهریه داشتیم که این موضوع یک امر رایج است. رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد به دانشجویان اطمینان داد نگران نباشند و شایعات را باور نکنند؛ چراکه این افزایش شهریه‌ای که مطرح شده صحیح نیست.

وی تأکید می‌کند: دانشگاه آزاد هیچ برنامه‌ای ندارد که هزینه‌های رشته‌های علوم پایه، بالینی و پزشکی را از طریق شهریه‌های دانشجویان تأمین کند، بلکه از دیگر منابع این هزینه‌ها تأمین خواهد شد؛ چراکه برای ایجاد هر تخت بیمارستانی یک و نیم تا 2میلیارد هزینه مصرف می‌شود.

وی با اشاره به رغبت داوطلبان کنکور برای تحصیل در رشته‌های پزشکی می‌افزاید: کشور نیازمند توسعه حوزه پزشکی از جمله رشته‌های علوم پزشکی است. ولایتی نیز با تأکید بر اینکه یکی از معیارهای ارتقای سلامت نسبت تعداد پزشک و رشته‌های مختلف پزشکی و تعداد جمعیت کشورهاست، ‌تصریح می‌کند: با وجود آنکه طی سال‌های گذشته دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی و آزاد در زمینه توسعه کمی و کیفی فعالیت‌هایی داشته‌اند، اما هنوز با استانداردها فاصله داریم. رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اظهار می‌افزاید: تأسیس بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد و مراکزی مشابه این بیمارستان در دیگر کشورها از برنامه‌های این دانشگاه به شمار می‌رود تا بتوانیم در رشته‌های پزشکی توسعه کمی و کیفی داشته باشیم. حالا اگر به شبکه‌های اجتماعی سری بزنید می‌توانید شاهد بازگشت آرامش به دانشجویان دانشگاه آزاد باشید؛ پزشکان فردا که بعضی‌هایشان به فکر انصراف از ادامه تحصیل افتاده بودند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 295427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟