ادامه کار علی ربیعی برای رفع معضل بیکاری

بحران بیکاری یکی از مشکلاتی است که بنده مسئولیت آن را پذیرفته و خود را وزیر بیکاران نیز معرفی کرده‌ام ضمن اینکه باید تأکید کرد بنده برای برنامه اشتغال کشور از معتبرترین کارشناس بین‌المللی ایرانی و 45 کارشناس بین‌المللی استفاده کرده‌ام

اگر راهکاری برای رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته نشود به طور حتم طی 10 سال آینده باید از تمامی بودجه کشور برای صندوق‌ها استفاده کرد.

انتخاب دوباره «علی ربیعی» برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی دکتر حسن روحانی ومعرفی وی به مجلس نشانگر آن است که سیاست‌های رفاهی وزیر تعاون در چهار سال گذشته بویژه در از بین بردن فقر مطلق و رسیدگی به محرومان، حمایت از گروه‌های آسیب پذیر و ایجاد و استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی مورد تأکید و تأیید رئیس جمهوری است. حتی رئیس جمهوری برای استمرار وادامه این سیاست‌ها و برنامه‌ها در مراسم تنفیذ نیز اعلام کرد یکی از اهداف دولت دوازدهم، ریشه کن کردن فقر مطلق از جامعه ایران و ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعی است و شاید به‌همین دلیل است که دکتر روحانی در دوره جدید با توجه به شرایط کنونی جامعه، توانمندسازی اقتصادی و رفاه طبقات اجتماعی را جزو اولویت‌های برنامه‌ها و فعالیت‌های خویش قرار داده و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان پیشانی دولت میدان‌دار اجرای سیاست‌های رفاهی دولت به شمار می آید و ربیعی با تجربه گذشته خود می تواند گزینه مناسبی برای تحقق این اهداف باشد.

بحث آسیب‌های اجتماعی هم از دغدغه‌ها و برنامه‌های جدی علی ربیعی در دو سال اخیر بوده به طوری که وی وزارت تعاون را سنگ زیربنای پیگیری و حل آسیب‌های اجتماعی می‌داند. او در گفت وگو با «ایران» معتقد است این پدیده به حد نگران‌کننده‌ای رسیده است و اهمیت آن به اندازه‌ای است که از پاییز سال 1394 رهبر معظم انقلاب شخصاً جلساتی را برای بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی تشکیل داده و موضوع را پیگیری می‌کنند. ربیعی بر این باوراست این وزارتخانه مهم‌ترین نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی است و وزارت کار مهم‌ترین وزارتخانه اجتماعی کشور است. بنابراین به غلط این وزارتخانه تنها به شکل مجموعه «شستا» دیده می‌شود. او تأکید دارد چنانچه نقاط آسیب‌خیز در بافت‌های شهری و حاشیه شهرها، شناسایی شود و حمایت‌های لازم در این‌ خصوص صورت پذیرد، جهت‌گیری و هدفگذاری در زمینه کاهش فقر و نابرابری و به تبع آن کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور، بهتر خواهد شد.

بیمه درمان برای همه ایرانیان

از دیگر کارهای شاخص و ملی وزیر پیشنهادی باید به اجرای طرح بیمه همگانی اشاره کرد. چرا که با تلاش همه‌جانبه و فراگیر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و حمایت ویژه شخص رئیس جمهوری یکی از آرزوهای بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب با اجرای طرح«بیمه برای همه ایرانیان» در کشور تحقق پیدا کرد به گفته ربیعی تا به امروز بیش از 11 میلیون نفر از افرادی که در مناطق حاشیه شهری زندگی می‌کنند و کارگران مشاغل غیررسمی به طور رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و با افتخار می‌توان اعلام کرد که از دستاوردهای این طرح علاوه بر کاهش پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم و دسترسی آسان آنها به خدمات درمانی مطلوب این امکان فراهم شد که هیچ ایرانی بدون پوشش بیمه‌ای نباشد.

وزیر بیکارانم

ربیعی در خصوص اشتغال و بیکاری با تحلیل وضعیت موجود معتقد است بازار Store کار ایران در سالهای متمادی با بیکاری تجمعی مواجه شده و حجم این بیکاری در طول سالهای اخیر با توجه به افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که به دلیل سیاست‌های سمت عرضه بازار کار در دهه هشتاد با تأخیر وارد بازار کار می‌شوند، رو به افزایش است. علاوه بر حجم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که در آستانه ورود به بازار کار خواهند بود در بازار کار ایران حجمی از بیکاری به صورت تجمعی وجود دارد که بر اساس آمار رسمی کشور بیش از 50 درصد از این جمعیت دارای تحصیلات دیپلم و کمتر از دیپلم هستند. در چنین شرایطی تمرکز بر رویکردهایی که به صورت همزمان رشد اقتصادی و اشتغال را به همراه داشته باشد، ضروری است. وی می‌گوید: باید به بیکاران و بویژه بیکارانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند و با مشکل فقر نیز مواجه هستند به‌عنوان یک ظرفیت بالقوه توجه کرد. ظرفیتی که می‌توان در انجام فعالیت‌های اقتصادی از ایشان بهره جست و در عین حال ایشان را از منافع اقتصادی بهره‌مند ساخت. چنین رویکردی که در ادبیات اقتصادی رشد فراگیر نامیده می‌شود، در سه لایه کلان، خرد و میانی و در سمت عرضه و تقاضای بازار کار و اقتصاد کشور انواعی از مداخله را پیش‌بینی می‌کند.

ربیعی تأکید دارد اگر کشور طی سالیان آینده با بحران‌های مختلفی روبه رو شود یکی از این بحران‌ها بیکاری است و برای رفع این مشکل نیاز به تعامل و همکاری میان دستگاه‌های دولتی و مجلس وجود دارد.

از طرفی بحران بیکاری یکی از مشکلاتی است که بنده مسئولیت آن را پذیرفته و خود را وزیر بیکاران نیز معرفی کرده‌ام ضمن اینکه باید تأکید کرد بنده برای برنامه اشتغال کشور از معتبرترین کارشناس بین‌المللی ایرانی و 45 کارشناس بین‌المللی استفاده کرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه بحران بعدی کشور، مسأله فقر است، می‌افزاید طی توافق صورت گرفته با رئیس جمهوری مقرر شد که رفع فقر مطلق در طول 4 سال آینده انجام شود، همچنین بحث منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی یکی دیگر از مشکلاتی است که باید به آن توجه شود و اگر راهکاری برای رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته نشود به طور حتم طی 10 سال آینده باید از تمامی بودجه کشور برای صندوق‌ها استفاده کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه دولت، گروه‌های کارگری وکارفرمایی به‌عنوان شرکای اجتماعی باید برای تحقق امنیت شغلی نیروی کار تلاش کنند، درباره دستمزدها در دوره دوم دولت بر این باوراست که دستمزدها باید بر تورم پیشی بگیرد و حتی این ایده به‌عنوان نظریه به دولت ارائه شده است.

ربیعی با اشاره به اینکه برای پیگیری بسیاری از مشکلات باید سیاستگذاری‌ها همراه با عقلانیت و نظریه باشد، می‌گوید: یکی از بزرگترین مصیبت‌ها و مشکلات در حال حاضر کار بی‌نظریه و بی‌سیاست است؛ البته به موضوع سیاستگذاری و کار بدون حاشیه و همچنین شفافیت و هم‌افزایی در اداره این وزارتخانه نیز باید توجه کرد.

آماده ثبت انجمن روزنامه‌نگاران استان‌ها هستیم

دیروز وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در فراکسیون امید درباره برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود برای ۴ سال آیند ه در خصوص بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز اظهار داشت که بنده 4 مرتبه با دادستان کل در این خصوص ملاقات کردم و ایشان گفت اجازه بازگشایی این انجمن را نمی‌دهیم. البته نامه رسمی از سوی دادستان تهران ارسال شد که نمی‌توان آن انجمن صنفی را بازگشایی کرد، اما بنده راهکار دیگری را دنبال کردم به نحوی که اکنون انجمن روزنامه نگاران استان‌ها آماده ثبت و فعالیت است.

وی می گوید: هیچ کوتاهی انجام نداده و باید گفت که از بهترین افراد برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده کرده ام، همچنین تمام سعی خود را کرده‌ام که با نظریه‌های علمی فعالیت‌های خود را انجام دهم .به‌عنوان مثال پیشی گرفتن مزد بر تورم از سیاست‌های بنده است. تلاش کردم قدرت خرید مردم را افزایش دهم. گفتمان درباره ریشه کن کردن فقر در کشور از سوی من راه‌اندازی شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 295019 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟