دانشگاه‌ها می‌توانند پایان‌نامه‌ها را بفروشند

وحید احمدی،‌ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره نگهداری، فروش یا دور ریختن پایان‌نامه‌‌ در دانشگاه‌ها گفت: در همه دنیا موضوع حق مالکیت به این شکل است که دانشگاه یا مرکز پژوهشی با توجه به اینکه بودجه و اعتبار پایان‌نامه را تامین می‌کند، حق مالکیت فکری پایان‌نامه برای دانشگاه است و معمولا استادان هم در این مالکیت سهیم هستند. بنابراین دانشگاه یا موسسه مربوطه می‌تواند پایان‌نامه‌ها را در ازای تامین حق مالکیت فکری در اختیار صنعت یا افراد بگذارد.

او ادامه داد: فروش پایان‌نامه‌ها مانند فروش پتنت می‌تواند انجام شود. اگر پایان‌نامه‌ها برای فروش به افراد یا دانشجویانی باشد که بخواهند دوباره از آن پایان‌نامه برای دانشگاهی دیگر استفاده کنند، با منع قانونی روبه‌رو است، اما دانشگاه به عنوان حق مالکیت فکری می‌تواند پایان‌نامه‌ها را بفروشد.

احمدی با اشاره به عکس دور ریختن پایان‌نامه‌ها در دانشگاه اصفهان افزود: این مسئله از سوی وزارت علوم پیگیری می‌شود و با هماهنگی دانشگاه اصفهان نتیجه پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. وزارت علوم توقع دارد، محتوای پایان‌نامه‌ها بتواند تبدیل به کاری عملیاتی برای حل مشکلات صنعت، جامعه و پیشبرد و توسعه مرزهای دانش باشد، زیرا پایان‌نامه‌‌ها می‌تواند، مبنای تحقیق بنیادی باشند که مانعی ندارد.

وی ادامه داد: اما در حوزه‌های کاربردی باید بتوانند مشکلی از صنعت و اجتماع را رفع کند. بنابراین هدف ما این است که پایان‌نامه‌ها را به سمت برطرف کردن مشکلات جامعه ببریم.

معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم با اشاره به مصوبه مجلس گفت: مقرر شده همه دانشگاه‌ها پایان‌نامه‌هایشان را بر روی سامانه ایرانداک قرار دهند،‌ تا افراد متقاضی با حفظ حقوق مالکیت به آنها دسترسی داشته باشند که برای همه امکان سرچ را نیز ایجاد می‌کند.

گفتنی است،‌ کمتر از یک هفته پیش عکسی از دانشگاه اصفهان منتشر شد که تعداد زیادی پایان‌نامه به شکل نامناسبی در کامیون بار زده شده است. دانشگاه اصفهان در این راستا در گزارشی تصویری ادعا کرد، از هر پایان‌نامه 5 یا 6 نسخه وجود داشت که دانشگاه تصمیم گرفته نسخه‌های مازاد را برای جلوگیری از تقلب Cheat و استفاده شدن آنها در دانشگاه‌هایی مانند پیام نور و دانشگاه آزاد استفاده کند و فقط یک نسخه چاپی از هر کدام نگه دارد. این دانشگاه مدعی شده که همه پایان‌نامه‌ها در سیستم دانلود دانشگاه نیز وارد شده است و با رعایت حق مالکیت قابل دسترسی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 294583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟