سوپاپ اطمینان دارورسانی در کشور کجاست؟

دکتر محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران، درباره تاخیر ایجاد شده در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و اینکه آیا این تاخیر منجر به کمبود اقلام دارویی در سطح داروخانه‌ها شده یا خیر؟ گفت: خوشبختانه داروخانه‌های سطح کشور به عنوان سوپاپ اطمینانی برای مجموعه دارویی کشور عمل می‌کنند؛ به طوریکه چندین سال پیش هم که ما به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران دچار بحران‌های دارویی شده بودیم، با کمک انبارهای کوچک همکاران‌مان در داروخانه‌ها، توانستیم چندین ماه در برابر این بحران‌ها مقاومت کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز توان داروخانه‌ها به صورتی است که میزان کمبود اقلام دارویی به مرز هشدار در داروخانه‌ها نرسیده است، افزود: اما این کمبود قابل توجه است؛ چرا که زمانی که سازمان غذا و دارو نسبت به کمبود ۵۰ تا ۶۰ قلم دارو هشدار می‌دهد، به این نتیجه می‌رسیم که برخی کارخانه‌ها توان تولیدشان را از دست داده‌اند. بنابراین مسئولین امر باید به فکر تامین بودجه‌های لازم برای تامین هزینه‌های دارویی باشند تا بتوانیم سیکل معیوبی را که راه افتاده است، به زودی رفع و کنترل کنیم.

دبیر انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه بنابراین با تامین هزینه‌های درمان مردم که توسط داروخانه‌ها عرضه می‌شود باید پول را به داروخانه‌ها تزریق کنیم، افزود: بعد از آن داروخانه‌ها این پول را به شرکت‌های توزیع دارو تزریق کرده و شرکت‌های توزیع هم پول را به کارخانه‌های تولیدی پرداخت می‌کنند تا توان کارخانه‌ها در خرید مواد اولیه تولید دارو از دست نرود.

وی با تاکید بر اینکه لازم است هر چه زودتر برای تامین هزینه‌های دارویی استارت بزنیم، اظهار کرد: هر چند که اکنون هم دیر شده است؛ چراکه دارو مانند تولید نان نیست، بلکه فرآیند واردات مواد اولیه، تامین و تولید دارو و عرضه آن زمان‌بر است. بنابراین اگر سازمان غذا و دارو نسبت به این موضوع هشدار می‌دهد این هشدار به این معنی است که تمام دستگاه‌های ذیربط اعم از مجلس، وزارت بهداشت، هیات دولت و ... باید متوجه باشند تا مردم از بابت تامین دارو دچار مشکل نشوند.

دری در عین حال با بیان اینکه کمبود اقلام دارویی ممکن است باعث شود تا برای جبران این کمبود به واردات روی آوریم، گفت: متاسفانه این همان چیزی است که از آن ترس داریم. چرا که واردات به تولید داخل آسیب جدی می‌زند و تنها می‌تواند در کوتاه مدت مشکلات‌مان را حل کند، اما خروج ارز از کشور آن هم در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی نام گرفته در واقع خدمت به مردم محسوب نمی‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین باید زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم و اگر کارخانه‌های داروسازی ما دچار بحران هستند، حتما باید برایشان بودجه‌های لازم را تامین کنیم؛ چرا که اگر آنها غیرفعال شده و از چرخه تولید دارو خارج شوند، به تدریج مشکلات دیگری مانند بیکاری هم گریبان گیرمان می‌شود و از طرفی مشکلات ارزی مملکت هم تشدید خواهد شد. باید توجه کرد که ما در کشور توان و پتانسیل داخلی تولید دارو را داریم و حیف است که از آن استفاده نکنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 294066 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟