کارشناس ایرانی نماینده آسیا در کنوانسیون سایتیس شد

در آخرین نشست متعاهدین کنوانسیون سایتیس در سال گذشته انتخابات اعضای کمیته جانوری برگزار شد که در این انتخابات یکی از کارشناسان ایرانی به نام اصغر مبارکی که در حوزه حیات وحش فعال است به عنوان عضو علی‌البدل برگزیده شد. او که سابقه مدیریت و کارشناسی در سازمان حفاظت محیط زیست دارد، سال‌هاست به عنوان مقام علمی کنوانسیون سایتیس در ایران فعالیت می‌کند.

طی دو هفته گذشته در نشست کمیته دائمی برگزار شد به دلیل حضور کمرنگ یکی از اعضای اصلی کمیته جانوری و به دنبال برگزاری مجدد انتخابات، اصغر مبارکی به عنوان عضو اصلی کمیته جانوری و نماینده قاره آسیا در کمیته علمی جانوری کنوانسیون سایتیس برگزیده شده است.

کلیه تصمیمات در مورد گونه‌های جانوری جهان در کمیته جانوری کنوانسیون سایتیس اتخاذ می‌شود و برای اولین بار است از بدنه سازمان حفاظت محیط زیست ایران یکی از متخصصان فرصت عضویت در کمیته جانوری کنواسیون سایتیس را می‌یابد.

جریان انتخاب اعضای کمیته علمی بدین صورت است که متخصصان کشورهای مختلف با ارائه رزومه پژوهشی خود به کنوانسیون سایتیس در انتخابات کمیته جانوری شرکت می‌کنند که از بین آنها ۱۱ نفر به عنوان اعضای کمیته انتخاب می‌شوند.

قبل از اصغر مبارکی متخصص دیگری به نام محمد پورکاظمی طی سال‌های گذشته توانسته بود، به عنوان نماینده آسیا به عضویت کمیته جانوری سایتیس درآید.

اخیرا کنوانسیون سایتیس طی اطلاعیه‌ای برگزیدن اصغر مبارکی به عنوان نماینده کشورهای قاره آسیا در کمیته علمی جانوری این کنوانسیون را از طریق وب‌سایت خود اعلام کرده است.

کنوانسیون سایتیس (CITES)، کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض است که در سال ۱۹۷۳ برای حفاظت از برخی گونه‌های در خطر انقراض از طریق برقراری محدودیت‌هایی در تجارت آنها در واشنگتن به تصویب رسید.

این کنوانسیون یکی از مهم‌ترین کنوانسیون‌های بین‌المللی محیط زیست در راستای حفظ تنوع زیستی جانوران و گیاهان است که تاکنون ۱۶۰ کشور را به عنوان عضو رسمی دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۳۵۵ به عضویت این کنوانسیون درآمد و مرجع رسمی ملی برای پیگیری مواد کنوانسیون در ایران سازمان حفاظت محیط زیست است.

کنوانسیون سایتیس دارای یک مقدمه، ۲۵ ماده و سه ضمیمه است و گونه‌ها برحسب اهمیت و درجه قریب‌الوقوع بودن انقراض آن‌ها در یکی از فهرست‌های سه‌گانه ضمائم درج و تجارت آن‌ها طبق مقررات تحت کنترل قرارمی‌گیرد.

ضمیمه یک کنوانسیون سایتیس تمام گونه‌های درمعرض خطر انقراض را در برمی‌گیرد و تجارت این دسته از گونه‌ها تحت کنترل شدید قرار دارد تا بقای آن‌ها بیشتر به خطر نیفتد. صدور مجوز تجارت برای این گونه‌ها تنها در شرایط خاص انجام پذیر است. گونه‌های ضمیمه دو گونه‌هایی را در برمی‌گیرد که چنانچه تجارت آن‌ها تحت کنترل و نظارت جهانی قرار نداشته باشد به‌زودی در خطر انقراض قرار خواهند گرفت.

گونه‌های ضمیمه سه دربرگیرنده گونه‌هایی است که هر کشور متعاهدی به علت وضعیت خاص برخی از گونه‌ها در قلمرو ملی، علاقه‌مند به اعمال مقررات کنوانسیون برای حفظ این گونه‌ها بوده و برای کنترل آنها به همکاری‌های جهانی نیازمند است.

کنوانسیون سایتیس سه کمیته دارد که کلیه کارهای فنی و اداری کنواسیون از طریق این سه کمیته انجام می‌شود که شامل کمیته‌های گیاهی، جانوری و دائمی می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 293484 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟