ساخت موزه آستان حرم مطهر علوی برای نمایش آثار ارزشمند هنر ایرانی

حامد امیری گفت: برای نخستین بار موزه حرم مطهر علوی با فضایی گسترده در طرح صحن و شبستان حضرت زهرا(س)، جانمایی و طراحی شده و به دست متخصصان ایرانی در حال ساخت است.

امیری افزود: گنجینه آستان مقدس علوی واقع در صحن و شبستان حضرت زهرا (س) در زمینی به وسعت ۳۱۰۰ متر مربع و با زیر بنایی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع در پنج طبقه شامل سرای ورودی تالار ، نمایش آثار و اشیاء، تالار نجف اشرف ، مخزن کارگاه مرمت و آماده سازی دفاتر کارشناسی، تالارهای سخنرانی، حراست، اداری، نمازخانه، خدمات پشتیبانی، محل استراحت زوار و … است.

وی گفت: اثار و اشیاء نفیس تاریخی مربوط به فرهنگ و هنر Art ایرانی در حرم مطهر علوی وجود دارد که مربوط به دوره عضد الدوله دیلمی تا عصر معاصر است.

به گفته وی، آخرین هدایای گرانبهای سلاطین ایرانی به آستان امیرمومنان که به این مجموعه اضافه شده است مربوط به زمان قاجار و حدود ۱۸۰ سال پیش می‌باشد.

امیری گفت: اشیاء ارزشمند تاریخی که بسیاری از آنها در جهان منحصر به فرد می‌باشد، هم اکنون در سردابی که بدین منظور تعبیه شده است، محافظت می‌شود و با تکمیل مجموعه صحن حضرت زهرا(س) و گشایش موزه آستان مطهر علوی به این مکان منتقل خواهد شد.

جانشین فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات در طرح توسعه حرم مطهر علوی گفت: همواره در طول تاریخ بیم آن می رفت که این آثار ارزشمند در معرض آسیب قرار گیرد که با انتقال آنها به موزه آستان، امکان بازدید برای عموم و محافظت مطلوب‌تر از آنها فراهم خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 291068 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟