گردشگری پزشکی ایران در حد جهانی

محمد رضا رضوانی عضو هئیت علمی دانشگاه تهران، درباره وضعیت گردشگری پزشکی ایران با تعاریف زیر مجموعه‌های توریسم سلامت اظهار داشت‌: گردشگری پزشکی دارای سه شاخه مشخص و مرتبط درمان، پیشگیری، فراغتی و تفریحی است که متاسفانه کشور ما با وجود پتانسیل‌های بسیاری که در پزشکی دارد نتوانسته است از ظرفیت‌های نسبی و رقابتی خود استفاده کند.

نایب رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با اشاره به اینکه ظرفیت‌های گردشگری پزشکی ایران فراتر از منطقه، و حتی آسیا و در تراز جهانی است، ادامه داد: اما سه مشکلی که در این عرصه همیشه شاهد بودیم، عدم برنامه ریزی، سیاستگذاری و انسجام دست اندرکاران در نهادهای مرتبط بوده است.

دکتر رضوانی تصریح کرد: البته در روند پیش روی کمیته ای در وزارت بهداشت با مشارکت نهادهای مرتبط ایجاد شده است و حتی در این باره انجمن گردشگری سلامت نیز تاسیس شده است، اما باید همه این نهادها به صورت زنجیره تامین در حوزه گردشگری پزشکی فعالیت کنند، مثلاً شناسایی بیمار در کشورهای هدف با ایجاد کارگزار، و همچنین روند درمان و در نهایت اقدامات پس از درمان به صورت زنجیروار و با کیفیت مطلوب ارائه شود.

استاد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تهران بیان داشت:‌ در این رابطه هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی به صورت جدی به عرصه گردشگری پزشکی ورود کرده است بطوریکه هفته آینده از طرح‌های گردشگری پزشکی این سازمان رونمایی می‌شود و به طور رسمی هلدینگ گردشگری پزشکی تامین اجتماعی کار خود را با کارگزاری در 4 کشور منطقه شروع به فعالیت می‌کند.

رضوانی درباره این 4 کشور توضیح داد: هم اکنون هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی در کشورهای عمان، آذربایجان، عراق و افغانستان فعال شده است، همچنین با همکاری 5 بیمارستان خصوصی و 40 پزشک فوق تخصص متبحر بخش خصوصی نسبت به ساماندهی و توسعه گردشگری پزشکی با محوریت برنامه‌ریزی و مدیریت توسط شرکت بین المللی تامین اقدام شده است.

وی درباره جایگاه گردشگری پزشکی کشورمان در مقایسه با کشوری چون ترکیه به عنوان یک رقیب منطقه ای توضیح داد: همانطور که در حوزه‌های متعدد گردشگری از ترکیه عقب‌تر هستیم، در حوزه گردشگری پزشکی نیز از این کشور همسایه، جایگاه پایین تری داریم، ولی ظرفیت و پتانسیل ایران در این حوزه بسیار بالا و جای کار و جبران وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 289827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟